Τις «παγωμένες» διαπραγματεύσεις ανάμεσα σε Αθήνα και Τίρανα για οριοθέτηση αποκλειστικής οικονομικής ζώνης (ΑΟΖ) έφεραν ξανά στην επιφάνεια με δηλώσεις τους –με εντελώς διαφορετικές αφορμές και κατά σύμπτωση– ο Αλβανός πρωθυπουργός Εντι Ράμα και ο Ελληνας υπουργός Εξωτερικών Γιώργος Κατρούγκαλος. Αρχικά, ο κ. Ράμα, απαντώντας σε ερώτηση για την ανταλλαγή εδαφών ανάμεσα σε Κόσοβο και Σερβία, είπε (Vizion Plus): «Τι συζητάμε σήμερα με την Ελλάδα; Τα σύνορα. Τι συζήτησε το Κόσοβο με το Μαυροβούνιο και όλα έγιναν; Τα σύνορα. Γιατί να μη συζητήσουμε τα σύνορα μεταξύ Κοσσυφοπεδίου και Σερβίας; Θα τα συζητήσουμε, γιατί είναι μια διαδικασία οριοθέτησης». Ο κ. Ράμα μιλάει, βεβαίως, για το Κόσοβο, καθώς προωθεί την ένωσή του με την Αλβανία. Ως προς την Ελλάδα, όπως είναι γνωστό, η Αθήνα και τα Τίρανα συζητούν για την οριοθέτηση της ΑΟΖ, ενώ η μοναδική εκκρεμότητα στην ξηρά αφορά την τεχνική επιδιόρθωση των πυραμίδων που οριοθετούν τα σύνορα των δύο χωρών.
Η παρέμβαση του Ιλίρ Μέτα δεν σχετίζεται με τις περιουσίες της Χιμάρας που θέλει να υφαρπάξει ο Ράμα
Παρακολουθώντας την επικαιρότητα, είδαμε αρκετά ελληνικά μέσα ενημέρωσης να προβάλουν το θέμα της παρέμβασης του Ιλίρ Μέτα σε νομοσχέδιο της αλβανικής κυβέρνησης για την εκμετάλλευση δημοσίων ακινήτων και να το ταυτίζουν με την υπόθεση της Υπουργικής απόφασης 708 που υφαρπάζει τις περιουσίες των Χιμαραίων. Κάτι το οποίο φυσικά δεν ισχύει και θα σας εξηγήσουμε το γιατί.
Το 1913 ο ελληνικός στρατός ελευθερώνει τις πόλεις της Βορείου Ηπείρου. Δυο κάστρα του Βορειοηπειρωτικού Ελληνισμού, η Χειμάρρα και η Κορυτσά είχαν απελευθερωθεί νωρίτερα (1912). Ο ελληνικός στρατός απελευθερώνει το κατεχόμενο βόρειο τμήμα της ενιαίας Ηπείρου από τους Οθωμανούς Τούρκους.
Αν και το 2018 σημαδεύτηκε από την αναζωπύρωση του «σκοπιανού», που, με αποκλειστική ευθύνη του συνόλου των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ, έφθασε στην εθνικά επιζήμια συμφωνία των Πρεσπών και στο απίστευτο ενδοκυβερνητικό «τσίρκο» που την επικύρωσε, ωστόσο, ταυτοχρόνως είχαμε και την επανεμφάνιση του Βορειοηπειρωτικού.
του Μάξιμου Χαρακόπουλου*
Τους δικούς του χαρακτηρισμούς, βάσει των γεγονότων και του κλίματος που επικρατεί, παίρνει ο εκάστοτε χρόνος στο διάβα του.