Η προσφάτως επικυρωθείσα συμφωνία μεταξύ των κυβερνήσεων των ΗΠΑ, του Ισραήλ, της Ελλάδος και της Κύπρου, υπό το πρίσμα της σταθερότητας, της ενεργειακής αξιοποίησης και της ειρήνης στην Ανατολική Μεσόγειο, έρχεται να σηματοδοτήσει μια νέα εποχή, όπως επισημαίνουν ειδικοί επί των γεωστρατηγικών θεμάτων.
Τα θέματα που σχετίζονται με την εθνική ταυτότητα και εν γένει με τον προσδιορισμό των Ελλήνων στη λεγόμενη «Βόρεια Ήπειρο» η οποία ουσιαστικά αποτελεί τη συνέχεια του ελληνικού – εθνοπολιτισμικού στοιχείου στη βόρεια περιοχή της ιστορικά αναγνωρισμένης Ηπείρου, σε καμία περίπτωση δεν φανερώνουν χαρακτηριστικά κάποιας αλλότριας κουλτούρας ή εθνικότητας.
Φτάνουμε αισίως κοντά στην καταληκτική ημερομηνία οπού αρχίζουν οι ενταξιακές διαπραγματεύσεις της Αλβανίας με την ΕΕ, χωρίς ακόμη να έχει καθοριστεί ένα σχέδιο δράσης της Ελληνικής μειονότητας, αλλά ούτε και της ελληνικής κυβέρνησης. Και μπορεί μεν η ελληνική κυβέρνηση να έχει στον νου της ότι στην Βόρειο Ήπειρο υπάρχουν κάποιοι Έλληνες τους οποίους πρέπει να υπερασπιστεί και να κατοχυρώσει τα δικαιώματα τους, όσο ευρύτερα είναι δυνατόν, οι ίδιοι όμως οι Έλληνες της Βορείου Ηπείρου κάνουν τόσο την δική τους την ζωή δυσκολότερη, όσο και των υπεύθυνων στην Αθηνά. Διότι το πιο εύκολο είναι να κατηγορούμε χωρίς να αναλαμβάνουμε ευθύνες, και να βγαίνουμε πάντα καθαροί και άσπιλοι από κάθε κατάσταση.
Στέλεχος στο Δήμο Φοινίκης, που καλύπτει την πρώην επαρχία του Αλύκου, μένει οικογενειακώς στο χωριό του. Έχει και τρία παιδιά που πρέπει να μεγαλώσει και να εκπαιδεύσει με τον καλύτερο τρόπο. Είναι, όμως, τα κοινωνικά, οι καθημερινές εξελίξεις που τον ανησυχούν περισσότερο. Όπως τον κάθε Βορειοηπειρώτη που τον πονάει και νοιάζεται γι’ αυτόν τον τόπο, ‘όπως:
Προσφάτως, κατά την 28η επέτειο ιδρύσεως της Δ.Ε.Ε.Ε.Μ. – ΟΜΟΝΟΙΑ στη Δερβιτσάνη της Δρόπολης, παράλληλα με τον καθιερωμένο εορτασμό, ανασυγκροτήθηκε και η Νεολαία της οργάνωσης. Ουσιαστικά, νέοι άνθρωποι αρχίζουν να επαναπροσδιορίζουν τη στάση τους απέναντι στα τόσο σοβαρά προβλήματα, τα οποία ταλανίζουν τον τόπο μας εδώ και δεκαετίες, με αποκορύφωμα το σημερινό πανδαιμόνιο που επικρατεί στην περιοχή μας.
Η εἰρηνική συμβίωση τῶν θρησκευτικῶν κοινοτήτων μπορεῖ γενικά νά προέλθει ἀπό δύο ἀντίθετες ἀφετηρίες. Εἴτε ἀπό τήν ἀδιαφορία γιά τη θρησκευτική ἐμπειρία, εἴτε ἀπό τή συνειδητή βίωση τῆς βαθύτερης οὐσίας τῆς θρησκείας, ὅπως προβάλλει στή ζωή πολλῶν ἐξαιρετικῶν προσωπικοτήτων ὅλων τῶν θρησκειῶν. Ἀντιστρόφως, ἡ θρησκευτική μισαλλοδοξία καί ἡ ἐχθρότητα ἀνάμεσα σέ συνυπάρχουσες θρησκευτικές κοινότητες εἶναι δυνατόν να ἀναπτυχθοῦν εἴτε ἀπό σπέρματα θρησκευτικοῦ τύπου, ἕναν ἀκραῖο φανατισμό, εἴτε ἀπό μή θρησκευτικές ρίζες, π.χ. παράγοντες πολιτικούς, ἐθνικιστικούς ἤ αἰτίες ψυχολογικές, ἰδιοτελεῖς, πού ζητοῦν να χρησιμοποιήσουν τή θρησκεία γιά ἄλλες ἐπιδιώξεις.
Το Doomsday Clock η το ρόλοι της Αποκάλυψης είναι ένα συμβολικό ρολόι που αντιπροσωπεύει μια αντίστροφη μέτρηση για μια πιθανή παγκόσμια καταστροφή και διατηρείται από το 1947 από τα μέλη του Συμβουλίου επιστημόνων ατομικής ενέργειας. Επί του πρακτέου όσο πιο κοντά στα μεσάνυχτα δείχνει το ρολόι τόσο πιο πιθανή είναι μια μη αναστρέψιμη παγκόσμια καταστροφή.
Συγκεκριμένοι πολιτικοί της Αλβανίας ευθύνονται για την άσχημη τροπή των σχέσεών μας τα τελευταία χρόνια. Ειδικότερα, μετά την πολιτική μεθόδευση τον Ιούλιο του 2009 της δικαστικής ακύρωσης της Συμφωνίας για τις θαλάσσιες ζώνες και την ΑΟΖ, η αρνητική παρεμβολή της Τουρκίας στις ελληνοαλβανικές σχέσεις είναι εμφανής.
του Αλέξανδρου Μαλλιά*