Το μουσείο «Μπούνκ Αρτ» των Τιράνων καί η δικαίωση του Μητροπολίτη Σεβαστιανού

Το μουσείο «Μπούνκ Αρτ» των Τιράνων καί η δικαίωση του Μητροπολίτη Σεβαστιανού

Ένας δημοφιλής προορισμός γιά τούς επισκέπτες στα Τίρανα είναι το μουσείο «Μπούνκ Αρτ». Πρόκειται γιά το υπόγειο πυρηνικό καταφύγιοπού ξεκίνησε να χτίζει ο δικτάτορας Ενβέρ Χότζα γιά τον εαυτό του καί το στενό κύκλο του, τη δεκαετία τού ΄70. Οι χώροι του, έκτασης 3.000 τετραγωνικών μέτρων, χρησιμοποιούνται από το 2014 ως μουσείο ιστορίας της Αλβανίας.

Στον κάθε επισκέπτη προκαλεί έκπληξη καί αποτροπιασμό η σκληρότητα καί ο παραλογισμός τού καθεστώτος τού Χότζα καί τού Αλία. Σε αυτόν όμως πού γνώρισε τον αγώνα καί το έργο τού Μητροπολίτη Σεβαστιανού γιά τα δίκαια τού Βορειοηπειρωτικού Ελληνισμού κυριαρχούν ο θαυμασμός καί η συγκίνηση: Θαυμασμός γιά τις αδιάψευστες αλήθειες πού διακήρυττε σε δύσκολες εποχές καί συγκίνηση γιά τα μαρτύρια των δολοφονημένων, εξόριστων, φυλακισμένων, διωχθέντων καί φυγάδων Βορειοηπειρωτών πού τόσο αγάπησε ο ταπεινός δεσπότης.

Αντικρύζοντας κάποιος το τοπίο σε μία γειτονιά των Τιράνων στούς πρόποδες τού Ντάιτι, δεν μπορεί να φανταστεί ότι κρύβει αυτό το οχυρό καταφύγιο. Άλλωστε η ύπαρξή του ήταν μυστική. Περπατώντας μέσα από σήραγγες φτάνει στο χώρο καί προσπερνώντας τις σχεδιασμένες γιά πυρηνικό πόλεμο εγκαταστάσεις, ξεναγείται στο σημερινό μουσείο. Κάθε αίθουσα καί μία παράγραφος από τις ομιλίες καί τα βιβλία τού Μητροπολίτη Σεβαστιανού: Η σύμπραξη της Αλβανίας με τούς Ιταλούς φασίστες, η επίθεση στην Ελλάδα το 1940 καί η επικράτηση τού Ενβέρ Χότζα εξιστορούνται με φωτογραφίες καί οπτικοακουστικά αποσπάσματα. Η εγκαθίδρυση τού κράτους παρακολούθησης καί καταδόσεων με την κυριαρχία της μισητής «Σιγκουρίμι» αποτυπώνεται σε κάθε γωνιά καί μάλιστα στα γραφεία πού προοριζόταν γιά τούς δικτάτορες. Ιδιαίτερα ζωντανή η περιγραφή των διώξεων, τού τρόμου καί της προπαγάνδας όλης της περιόδου από το 1945 ως το 1990. Οι μορφές τού Χότζα καί τα κομμουνιστικά σύμβολα στις σχολικές αίθουσες,στούς χώρους εργασίας καί στις πλατείες των χωριών. Στιγμιότυπα τού διωγμού καί της μετατροπής των εκκλησιών σε σταύλους καί γυμναστήρια με σπάνιες φωτογραφίες πού μόνο σε δημοσιεύσεις της ΣΦΕΒΑ μπορεί να δεί κανείς.

Κυρίαρχο σε πολλές αίθουσες το σχέδιο γιά χτίσιμο 221.143 «μπούνκερ»δηλαδή οχυρών πολυβολείων από οπλισμένο σκυρόδεμα, οι γνωστές διάσπαρτες «χελώνες». Τελικά κατασκευάστηκαν «μόνο» 173.371!(ένα γιά κάθε έντεκα κατοίκους) μέσα σε 8 χρόνια (1975-1983) σκορπώντας το θάνατο σε πολλούς εργάτες καί το μίσος γιά τα γειτονικά κράτη. Είναι ακριβώς η περίοδος πού ο Μητροπολίτης Σεβαστιανός εντείνει τον αγώνα γιά τα Ανθρώπινα Δικαιώματα των Βορειοηπειρωτών καί ιδρύει τη Συντονιστική Φοιτητική Ένωση Βορειοηπειρωτικού Αγώνα.

Συγκλονιστική η σκοτεινή αίθουσα εικονικής πραγματικότητας με τα ηλεκτροφόρα συρματοπλέγματα πού απλωνόταν κατά μήκος των συνόρων. Το ξαφνικό άναμμα των προβολέων, οι ήχοι από τις σειρήνες, τα γαβγίσματα των σκύλων καί οι κροταλισμοί των όπλων μεταφέρουν τα συναισθήματα αγωνίας καί τρόμου των ηρωικών φυγάδων πού δραπέτευαν από τον αλβανικό «παράδεισο». Μοναδικό καταφύγιο γιά όσους γλιτώνουν καί περνούν στην ελεύθερηΕλλάδα, ο Μητροπολίτης Σεβαστιανός καί οι συνεργάτες του.

Η συγκίνηση κορυφώνεται στην έξοδο όπου βρίσκονται οι φωτογραφίες των Ορθοδόξων ιερωμένων πού μαρτύρησαν γιά την πίστη τους στο Χριστό. Μαζί τους καί άλλες δύο στήλες με φωτογραφίεςΜωαμεθανών καί Ρωμαιοκαθολικών πού έπεσαν καί αυτοί θύματα τού καθεστώτος. Έκπληκτοι οι επισκέπτες όπως π.χ. μία ομάδα από την Αίγυπτο ζητούν περισσότερες εξηγήσεις γιά την πρωτόγνωρη γιά αυτούς εικόνα.

Η δικαίωση τούμοναχικού αγώνα τού Μητροπολίτη Σεβαστιανού δεν είναι η αναγνώριση από τούς ίδιους τούς διώκτες του, ούτε ακόμα καί η κυρίαρχη μορφή του σε ένα μελλοντικό αντίστοιχο μουσείο ιστορίας τού Βορειοηπειρωτικού Ελληνισμού. Ο αγώνας του δικαιώνεται στα πρόσωπα των Βορειοηπειρωτών πού δεν ξεχνούν τον τόπο τους καί επιμένουν μέχρι την τελική δικαίωση.

Δημήτρης Πέτκος / sfeva.gr

Σχετικά άρθρα


Σχόλια

Προσθήκη σχολίου