Κέρδη άνω των 9 εκατ. ευρώ για την εταιρεία που κατασκευάζει τη σήραγγα στον Λογαρά

Κέρδη άνω των 9 εκατ. ευρώ για την εταιρεία που κατασκευάζει τη σήραγγα στον Λογαρά

Με βάση την ανάλυση των διεθνών αγορών το 2021, ένας συντελεστής απόδοσης 10% προ φόρων θεωρείται πολύ καλός από τους επενδυτικούς αναλυτές. Περαιτέρω, καλά επενδυτικά ποσοστά θεωρούνται αυτά από 5-10%, ενώ σε εταιρείες που έχουν συμβάσεις με κυβερνήσεις για εργασία και υπηρεσίες όπου το εισόδημα είναι συνήθως σίγουρο, τα ποσοστά κέρδους είναι χαμηλότερα.

Αλλά αυτές οι αρχές για τα ποσοστά κέρδους δεν ισχύουν για εταιρείες που έχουν συμβάσεις με την αλβανική κυβέρνηση, όπου τα κέρδη είναι πολλές φορές υψηλότερα από τον μέσο όρο της τοπικής αγοράς. Η εταιρεία Intekar-ASL που συμφώνησε η αλβανική κυβέρνηση να αναπτύξει τα έργα στη σήραγγα του Λογαρά στο οδικό τμήμα Ορικούμι - Χιμάρα πέρυσι πραγματοποίησε κέρδη προ φόρων άνω των 9 εκατομμυρίων ευρώ, ποσοστό 18% σε μια εποχή που ο μέσος των κερδών των αλβανικών επιχειρήσεων το 2021 ήταν 9,2% σύμφωνα με τα στοιχεία της INSTAT.

Η Intekar - ASL κέρδισε έναν διαγωνισμό που άνοιξε η αλβανική κυβέρνηση για την κατασκευή της σήραγγας Λογαρά τον Αύγουστο του 2021 έναντι αξίας 17 δισεκατομμυρίων λεκ ή περίπου 165 εκατομμυρίων ευρώ.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του ισολογισμού, τα έσοδα της εταιρείας έφτασαν το 2022 τα 5,3 δισ. λεκ, ενώ τα κέρδη προ φόρων ήταν περίπου 945 εκατ. λεκ (9,4 εκατ. ευρώ) ή 17,8%. Η σήραγγα αυτή βρέθηκε στην κορυφή της λίστας με τις δημόσιες επενδύσεις όσον αφορά τα μεγάλα ποσά χρηματοδότησης από τον κρατικό προϋπολογισμό.

Το ποσοστό κέρδους, το οποίο ήταν διπλάσιο από τον μέσο όρο της αγοράς, ήρθε σε μια εποχή που εταιρείες με συμβόλαια με την κυβέρνηση παραπονέθηκαν για το υψηλό κόστος των πρώτων υλών που δημιούργησε η μεταπολεμική Ουκρανία. Πολλές εταιρείες ανέστειλαν προσωρινά την εργασία τους, αναγκάζοντας την κυβέρνηση να εφαρμόσει ένα σύστημα αποζημίωσης σε αυτές. Η Strabag, ο αυστριακός κολοσσός της κατασκευής οδικών υποδομών το 2022 είχε κέρδη προ φόρων 7,4%, θεωρώντας αυτό ένα πολύ καλό αποτέλεσμα.

Η σήραγγα του Λογαρά είναι ένας δρόμος κατηγορίας C2 που συνδέει την Αυλώνα με τους Αγίους Σαράντα σε μικρή απόσταση. Η σήραγγα έχει σχεδιαστεί με ταχύτητα 50-80 km/h με αμφίδρομο οδόστρωμα. Το εκτιμώμενο μήκος της σήραγγας είναι περίπου 5,7-6 χιλιόμετρα. Η σήραγγα έχει πλάτος 12,8 μ., αποτελείται από δύο λωρίδες πλάτους 3,5 μέτρα η καθεμία, δύο πεζοδρόμια 85 εκ. έκαστο και μια σήραγγα έκτακτης ανάγκης.

Τα στοιχεία από τους ισολογισμούς δείχνουν ότι σε γενικές γραμμές τα κέρδη στον ιδιωτικό τομέα παρουσιάζουν σημαντική αδυναμία λόγω των δυσκολιών που δημιούργησε η κρίση τιμών από τον πόλεμο στην Ουκρανία και η αύξηση του κόστους εργασίας στην εγχώρια αγορά.

Από την άλλη, εταιρείες που είχαν συμβάσεις με το δημόσιο και ιδιαίτερα παραχωρήσεις με Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα είχαν ποσοστό κέρδους που έφτανε σε ορισμένες περιπτώσεις το 40%. Οι περισσότερες εταιρείες που είχαν κρατικές συμβάσεις ανέφεραν διψήφια ποσοστά κέρδους δύο ή περισσότερες φορές υψηλότερα από τον μέσο όρο.

Κέρδη έξω από τη λογική των δημοσίων επενδύσεων μας δείχνουν ότι η κυβέρνηση δεν ήταν προσεκτική με τις μελέτες σκοπιμότητας και την κοστολόγηση των έργων ενώ οι εργολάβοι αναφέρουν ποσοστά κέρδους 200-300% υψηλότερα από τον ιδιωτικό τομέα.

Η εταιρεία που ανατέθηκε για την κατασκευή του αποτεφρωτηρίου των Τιράνων Integrated Energy B.V. S.P.V. που είναι ήδη υπό κατάσχεση για την εφαρμογή ενός μεγάλου σχεδίου απάτης με δημόσια κεφάλαια ανέφερε ετήσιο ποσοστό κέρδους 30-35% κατά την περίοδο 2020-2022.

Σχετικά άρθρα


Σχόλια

Προσθήκη σχολίου