Ανασκόπηση 2019

Νικηφόρος μάχη 28ης Δεκεμβρίου 1912 στη διάβαση Λογαρά της επαρχίας Χιμάρας

Νικηφόρος μάχη 28ης Δεκεμβρίου 1912 στη διάβαση Λογαρά της επαρχίας Χιμάρας

Στις 28 Δεκεμβρίου 1912, συμπλοκή στη θέση Γκρόπα από της 10ης πρωϊνής μέχρι την Δύση. Υπήρξε ισχυρά εχθρική προσβολή εκ δυσμάς των Σωμάτων Κρητών των Παπαγιαννάκη, Γαλερού και Πολυξίγκη και των εντοπίων εκ χωρίων Παλάσσης και Δρυμάδων. Απέκρουσαν με ηρωική έφοδο, προεξάρχοντος του Γαλερού με 15 άνδρες, τους Τουρκαλβανούς με την συνδρομή δια θαλάσσης των πολεμικών πλοίων του στόλου του Ιονίου «Ευρώτας» και «Αχελώος».

Εκ των εχθρικών δυνάμεων, άνω των οκτώ πτωμάτων έως και 100, καθώς και τραυματίες.

Εκ του σώματος Γαλερού, φονευθέντες οι Χρήστος Δημητριάδης εκ Λαμίας, Κοσμάς Μπάμπης εκ Παλάσσης, Νικόλαος Σωτηράκος εκ Οίτου Οιτύλου Μάνης και ο Ιωάννης Νικητάκης εκ Καλής Συκιάς Ρεθύμνης. Υπήρξε και ένας τραυματίας εκ Πηλιουρίου.

Η λαϊκή μούσα διέσωσε την ιστορική μάχη με το εξής δίστιχο:
Στου Λογαρά τη Ράχη
Κάνει ο Γαλερός τη Μάχη
Με πενήντα παλληκάρια
Λευτερώνει τη Χειμάρρα

Ο ίδιος ο Ελευθέριος Βενιζέλος χαρακτήρισε το σώμα Γαλερού ανώτερο σε δομή και προσφορά από σύνταγμα τακτικού στρατού.

Πηγές:
- Ο Ελληνικός Στρατός κατά τους Βαλκανικούς Πολέμους του 1912-1913 Τόμος Β’ Επιχειρήσεις Εν Ηπείρω, Αθήνα 1932
- Αναφορά Αρχηγού Χειμάρρας Σπυρομήλιου προς Αρχηγόν Στρατού Ηπείρου στη Φιλιππιάδα
- Εφημερίς Κρητική Ενότης 30/4/1969: Συνέντευξη Ιωσήφ Γαλερού, ζώντος αδερφού του Καπετάν Στυλιανού Γαλερού
- Αρχείο Εμμανουήλ Ηλιάκη: Επιστολή Ανθυπολοχαγού Στυλιανού Γαλερού προς Υπουργόν Κατεχάκην
- Εφημερίς Ρεθύμνου Κρητική Επιθεώρησις 12/1/1914 σελ. 2-3
- Ηλία Οικονομόπουλου: Ανέκδοτα των δύο μας πολέμων: Οι αετοί της Χειμάρρας

Σταυρουλάκης Ευστράτιος
Ιστορικός Π.Ε., Δισέγγονος του Καπετάν Στυλιανού Γαλερού

Αστυνομικοί του τμήματος Δρόπολης μπλεγμένοι σε κύ...
Το σωτήριο έργο του Αρχιεπισκόπου Αναστάσιου στην ...
 
  1. Σχόλια (5)

  2. Σχολίασε

Σχόλια (5)

This comment was minimized by the moderator on the site

Να και μερικές ακόμα παροιμίες μας για τα καμάρια του αλβανικού παραμυθιού:
"Μου κόλλησε σαν τσάμικος ταμπάκος"
"Τσάμικο κουτάβι"
Παρακολουθόντας τους χορούς τους (δήθεν τσάμικοι) στο γιουτουμπ, καταλαβαίνεις γιατί ο λαός μας λέει: "αρβανήτικος χορός, κολοκύθια τούμπανα"

This comment was minimized by the moderator on the site

Βέβαια
συνεχίζοντας τις εικασίες :g030:
καποιες αλλες πηγες γίνοντε περισσοτερο ακριβεις :g030:
και αναφέρουν ναι μεν οτι την ''πηρανε οι Ελληνες''' :003::003:
αλλα συγχρόνως αναφερουν και σε ποιο μερος της Σκιπεριας φοριότανε η φουστανέλα ......

'''....οι Έλληνες έχουν υιοθετήσει ως δική τους την εθνική φορεσιά των Τοσκηδων γειτώνων τους, την άσπρη φουστανέλλα ή κιλτ…» (Lucy Mary Jane Garnett, Greece of the Hellenes, - History - New York, Scribner: 1914, p. 10)

Ακόμα και η "εθνική" ελληνική φορεσιά - η φουστανέλλα - είναι στην πραγματικότητα η φορεσιά μίας από τις μεγάλες αλβανικές φυλές, των Τόσκηδων.» (The pursuit of Greece: an anthology, Philip Sherrard, 1964, p.10)

«Η αλβανική φορεσιά, δηλαδή η ελληνική φουστανέλλα και τα περικνήμια,
είναι κλεμένα χωρίς απολύτως καμία διαφοροποίηση, από τους Τόσκηδες του αλβανικού νότου.» (Legends of my bungalow, Frederick Boyle, 1882, p. 243)

«…η φορεσιά της νότιας Αλβανίας υιοθετήθηκε ως εθνική φορεσιά της Ελλάδας…» (The Leisure hour, By William Haig Miller, James Macaulay & William Stevens, p. 520)

Δηλαδη [όπως θα δούμε αναλυτικά παρακάτω]
η φουστανέλα φοριότανε
στη νοτια Σκιπερία
και στο νοτιο τμήμα της κεντρικής Σκιπερίας


Εικασιών συνέχεια ....

Αφού όμως γίνετε κατανοητό
οτι δεν γίνετε οι Τόσκηδες να διέδωσαν την ενδυμασία τους
τόσο μακρύτερα από τον τόπο τους ,
πχ ως την ετεροδοξη Αρκαδία και τη Μεσσηνία
αλλά να μην μπορούσανε να τη διαδώσουν στα γειτονικά Τίρανα και τους εκει ομοεθνείς και ομόθρησκους Γκέκηδες :g030:
πράγμα λογικά πιο έυκολο και λόγω γεωγραφίας και λόγο ομοεθνίας-σκιπεταροσυνης
το ρίχνουν στο ...αρβανίτικο.... :c020:


'''ο Άγγλος συνταγματάρχης William Martin Leake παρατήρησε ότι η αρβανίτικη φορεσιά είχε μεγάλη διάδοση ιδιαίτερα στον Μωριά, στην Ύδρα, στην Αργολίδα αλλά και στην Αττική και στη Βοιωτία (λόγω των Αρβανιτών που κατοικούσαν εκεί). (Travels in Morea, London, 1830, vol. A’, p. 209-210).

Είναι αξιόπιστη αυτή η πηγή ;;;
Οχι φυσικά ...
Μόνο που αναφέρει οτι η φουστανέλα έχει [μεγάλη μάλιστα ] διάδωση στην ......Υδρα , νομίζω οτι χάνει εντελώς την αξιοπιστία της :lol:



Υδραίοι Αρβανίτες κατά την επανάσταση φορούσανε ΜΟΝΟ ΒΡΑΚΕΣ

Μία ακόμα ανακριβής πηγή
..
'''''Κάθε Τούρκος πασάς ή αξιωματούχος είχε μία ομάδα από αγριωπούς Αλβανούς ως προσωπική του φρουρά. Έτσι ήταν έντονα διασκορπισμένοι σε όλη την ηπειρωτική Ελλάδα.... Ίσως έτσι έχει προκύψει η μερική υιοθέτηση της φορεσιάς τους από τους Έλληνες… .» (John Cameron Hobhouse, A Journey through Albania and Other Provinces of Turkey in Europe and Asia to Constantinople during the Years 1809 and 1810, London 1813)'''
Εδώ γίνετε άλλη μια εικασία αφού όπως λέει '''Ίσως έτσι έχει προκύψει η μερική υιοθέτηση '''.
Οπότε αυτός τουλάχιστον αναγνωρίζει οτι απλά .... εικάζει :wink
Και πράγματι η εικασία αυτή δεν είναι τόσο βάσιμη αφού στα ορεινά και απάτητα από Αλβανούς και Τούρκους Πασάδες Αγραφα
φοριότανε και εκεί η Φουστανέλα

Σαρακατσαναίοι
https://www.youtube.com/watch?v=HSEvVRzTv58&feature=emb_logo

Μια ακόμα πηγή είναι ο Πετρόπουλος.. βλ [Ηλίας Πετρόπουλος ,η Φουστανέλα]
Βεβαια ο ιδιος εφασκε και αντέφασκε μέσα από τα γραπτά του στο παραπάνω βιβλίο :g030:

Τρανό παραδειγμα από το βιβλιο του ίδιου με θέμα τη φουστανέλα

Σελ15''Καθως είπα η φουστανέλα είναι προιόν κλοπής :o:o ...το ελληνικό κράτος αρπαξε :o:o την εθνικη ενδυμασία των Αρβανιτών''

Σελ 11''Η φουστανέλα τον 17ο και τον 18ο αιώνα αποτελούσε την κυρίαρχη ενδυμασία ,αλλά όχι την αποκλειστική,
σε Μωρια και Ρούμελη''' :grfl::grfl:

Οποιος θέλει μπορει να στηριχτει στα συμπεράσματά του ..
Εγω θα κρατήσω το δεύτερο που λεει το αληθές οτι ηδη στα 1600 και βάλε [ 17ος αιώνας] οι κυριαρχη ενδυμασία ηταν η φουστανέλα... :grfl::grfl:

Αλλα όχι μόνο σε Μωρια και Ρούμελη αλλά και σε Ηπειρο ,Θεσσαλία ,[ μεγαλο μέρος ] Μακεδόνίας κλπ :grfl:


Κεντρική Μακεδονία επαρχία Χαλκιδικής

http://eranistis.net/wordpress/2019/03/ ... %BA%CE%AE/

deCaritaine @ Απαγόρευση των Ελλήνων να φέρουν Αλβανικές στολές (1822)

Από το αρχείο των αποφάσεων του Ιεροδικείου (Κατή) Βεροίας -Ναούσης,
1822: "Περί απαγορεύσεως των Ελλήνων να φέρουν Αλβανικάς στολάς, ίνα μη δημιουργείται σύγχισις"

Aρα και οι κατοικοι και της δυτικής Μακεδονίας [Βεροια -Νάουσα] φορούσανε φουστανέλα
και δεν χρειάστηκε να την ..κλέψει κανένα ελληνικο κρατος

This comment was minimized by the moderator on the site

Συνήθως όσοι κάνουν λόγο για αλβανική φουστανέλα
δεν γνωρίζουν καν σε ποιες περιοχες της Ελλάδος και της Σκιπερίας αυτη φοριότανε, πράγμα που από μόνο του θα τους απέτρεπε από τέτοιου είδους αναφορές η θα τους έκανε πιο επιφυλακτικούς.

Επίσης χρησιμοποιούν αμφιβόλου εγκυρότητος πηγές .

Οι πιο '''''εξτρίμ'''' υοθετουν πηγές της .....πλάκας όπως οι παρακάτω.....

Ας δούμε κάποιες ενδεικτικές

'''Από τον πόλεμο της ανεξαρτησίας, η αλβανική φορεσιά έγινε η εθνική φορεσιά στην ηπειρωτική Ελλάδα. (The customs and lore of modern Greece, Rennell Rodd, 1892, p.73)'''

'''Η ρωσικής καταγωγής Αγγλίδα ανθρωπολόγος που ζει στην Αθήνα, Sofka Zinovieff, έγραψε στο βιβλίο της (που έχει μεταφραστεί στα ελληνικά από τις εκδόσεις dioptra): «Ακόμα και η φουστανέλλα, η ελληνική εθνική φορεσιά, είναι αλβανική» (Sofka Zinovieff, Eurydice Street: a place in Athens‎, Granta Books (London 2004), p. 190)'''

Ο Πρίγκηπας Lichnowsky (Karl Max Fürst von Lichnowsky στα γερμανικά) είπε:
«Η τόσο αποκαλούμενη ‘ελληνική εθνική φορεσιά’ είναι στην ουσία αλβανικής προέλευσης. :o» (Παρνασσός, τεύχος 206, Φεβρουάριος 1916)

'''Είναι εξαιρετικά πιθανό ότι η αλβανική φουστανέλλα, η οποία υιοθετήθηκε από τους Έλληνες μετά την απελευθέρωση τους το 1821 :o
ως η εθνική τους φορεσιά…» (The nomads of the Balkans: an account of life and customs among the Vlachs of Northern Pindus, Alan John Bayard Wace, Maurice Scott Thompson, 1972, p.60)'''

Δηλαδή όχι μονο η φουστανέλα ήταν αλβανική :smt017
αλλά υοθετήθηκε αναφέρουν
ο μεν μετά την απελευθέρωση [1830] :o
ο δε κατα την διαρκεια της επανάστασης [ 1821-30] :o:o

:smt018 Ειναι δυνατόν;;;

Και τι φορόύσανε οι Ελληνες πριν το 1830 η το 1822;;

Απάντηση σε όλα αυτά δίνουν οι ιστορικές μαρτυρίες [και η απλή λογική]

Απάντηση σε όλα αυτά αποτελεί μεταξύ άλλων η παρακάτω πηγή ενός αυτόπτη μάρτυρα.

«Η δύναμις του Ομέρ Βρυώνη εσύγκειτο από Αλβανούς
έχοντες την αυτήν ενδυμασίαν,
τον αυτόν οπλισμόν
και τα αυτά σχεδόν ήθη και έθιμα με τους Έλληνες[/i] :grfl::grfl::grfl:
».[Απομνημονεύματα Δημητρίου Αινιάν , Η βιογραφία του Γεωργίου Καραϊσκάκη"].
Οπότε δεν γίνετε οι Ελληνες να είχανε ίδια ενδυμασία , ηθη και εθιμα , με τους Τοσκηδες του Ομερ Βρυώνη
το 1822 αλλά να υοθέτησαν τη φουστανέλα μετά την ...απελευθέρωση... :c020:

Ούτε να την υοθετησαν κατα τη διάρκεια αυτής :hammer: ,αφού όπως λέει , κατα την κάθοδο του Ομερ Βρυωνη
παρατήρησε την ταυτιση ενδυμασίας , ηθων και εθιμων Ελληνων και Τόσκηδων του Ομερ Βρυώνη :grfl::grfl:


Εκτος και αν οι Ελληνες υοθετουσαν
φορεσιές-ενδυμασίες , ηθη και έθιμα των εχθρικών στρατευμάτων ..
μονο και μόνο στην όψη αυτών.;;;;.

Αλλη πηγή ....


'''' ( 1822) '''Περί απαγόρευσεως των Ελλήνων να φέρουν αλβανικαι στολαί μη δημιουργήται συγχυσις '''
Τι σημαίνει αυτό ;;

Οτι πολύ απλά οι χωρικοι της Δυτικής Μακεδονίας
φορουσανε φουστανέλες [ πολυ πριν το 1830 και προφανως δεν τις υοθετησαν το 1822 στα ..ξαφνικά :lol::lol: ]
και οι Τουρκοι λόγο της επανάστασης και για να μπορέσουν να ξεχωρίσουν ποιος είναι ο εχθρός[Ελληνες] και ποιός ο φίλος[Τοσκηδες]
επεβαλαν με νόμο στους ραγιαδες να μην φοράνε φουστανέλες ''ινα μη δημιουργηται σύγχησης'' :blm::blm:

Κάποιοι υοθετούν πιο ..προσεκτικές πηγές...
που πανε την υποτθιθέμενη υοθέτηση χρονολογικα σε προγενέστερο στάδιο.
Να μια τέτοια πηγη....Ας την αξιολογήσουμε

'''Ο ναύαρχος Jurien de la Gravière έγραψε: Η αλβανική φορεσιά έγινε της μόδας και οι πιο σημαντικοί Οθωμανοί φοράνε υπερήφανα το λευκό φουστάνι των Αλβανών του Νότου. Ακόμα και οι ίδιοι οι Έλληνες, κατά τη διάρκεια της κυριαρχίας στον Μοριά του Βελί, δευτερότοκου γιου του Αλή Πασά του Τεπελενίου, άρχισαν να φοράνε αυτή τη στολή έτσι προέκυψε η καλαίσθητη στολή των παλικαράδων.» (Jurien de la Graviere, «La station du Levant», Paris – 1876, vol. 1, p. 71;)
Εδώ παρατηρούμε ότι πέρα από το ότι αναφέρει κάτι σωστο , δηλαδη οτι η φουστανέλα φοριότανε στο νότο της Σκιπερίας
κάνει την εικασία ότι αυτη υοθετήθηκε από τους Ρωμιούς λόγω των Αλβανών του Βελή πασά και της κυριαρχιας αυτων στο Μωριά.
Ειναι όμως έτσι;;;;;

Αφηγείται σχετικά ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης στη «Διήγηση των συμβάντων της ελληνικής φυλής»:

«...... Ἐπιστηριζόμενος λοιπὸν εἰς τὴν φιλίαν μὲ ἔγραψε ἕνα γράμμα, μοῦ ἔλεγε: ‘‘Μείνετε ἐδῶ καὶ ἐγὼ γράφω καὶ θέλετε ἔχει ἀπόκρισιν, μόνον ἡμεῖς νὰ κάμομε τὸ σχέδιο ἕως ὅτου νὰ ἔλθει ἡ ἀπόκρισις τοῦ Αὐτοκράτορος’. Τὸ σχέδιον ποὺ ἐκάμαμε μὲ τὸν Δονζελὸτ ἦτον τὸ ἀκόλουθο: Νὰ μᾶς δώσει 500 κανονιέρους μὲ φουστανέλες ἐνδυμένους, 5.000 Ἕλληνες ὁποὺ εὑρίσκοντο εἰς τὴν γαλλικὴν δούλευση.. ....''''''

Το σχέδιο ανέφερε ....
''''μᾶς δώσει 500 κανονιέρους μὲ φουστανέλες ἐνδυμένους, 5.000 Ἕλληνες ὁποὺ εὑρίσκοντο εἰς τὴν γαλλικὴν δούλευση.'''
Γιατί ενδεδυμένοι με φουστανέλες μονο οι Γάλλοι και όχι οι 5.000 Ελληνες ;;;
Μα γιατί οι Ελληνες ηδη φορουσανε φουστανέλες :grfl:
και γιατί οι Γάλλοι κανονιέροι -για να μην φανει γαλλική ανάμειξη - έπρεπε να μοιάζουν εξωτερικά
σαν αυτους και σαν τους επαναστάτες του Μωριά
,Ρωμιους και Αρβανίτες αλλά και Τουρκαλβανους Λαλαίους ,
δηλαδή να φοράνε φουστανέλες... :a0452:

Αρα δεν χρειαζότανε να ερθουν οι Σκιπεταροι του Βελη γιου του Αλη πασά για να τη διαδώσουν ..
αφού ηδη αυτή φοριότανε :g030::g030:

Πότε όλα αυτα;;;
Πολυ πριν το 1821 , γύρω στο 1806.

Αρα ηδη στα 1805 και η φουστανέλα φοριότανε ως κύριο ένδυμα στο Μωριά ....

Ο Hobhouse παρατηρούσε
πως πλησιάζοντας στο Αργυρόκαστρο άλλαζε η ενδυμασία των χωρικών και
τη φαρδιά μάλλινη φουστανέλα των Ελλήνων αντικαθιστούσε η βαμβακερή των Αλβανών..... (John Cam Hobhouse, “A journey through Albania and other provinces of Turkey in Europe and Asia, to Constantinople, during the years 1809 and 1810”, James Cawthorn, London 1813)

Και εδώ βλέπουμε οτι οι πηγές που αναφέρουν οτι υοθετήθηκε η φουστανέλα
''''μετά το 1830 ως προιον κλοπής ''' :smt005::smt005:
ειτε ''''κατα τη διαρκεια της επαναστασης του 1821''' :smt005::smt005:
ειτε κατά τη διαρκεια της αλβανοκρατίας του Βελη Πασα στην Πελοπόνησσο το 1806
ειναι μπαρουφολογίκες εικασίες :g030::g030:
αφου στην Ηπειρο ηδη στα 1810 την φορουσανε ως κοινη κυριαρχουσα ενδυμασια οι χωρικοι

This comment was minimized by the moderator on the site

Παρενθεση από τα αλβανικά παραμύθια-


Αρχαιος χορός είναι και ο έτερος πανελληνιος χορός ο συρτός και μάλιστα διατηρώντας το ίδιο ονομα απ τα αρχαία χρόνια


Αλλη μαρτυρία για την αρχαία καταγωγή του συρτού χορού μας δίνει και η επιγραφή του 1ου μ.Χ. αιώνα
από θρησκευτικό πανηγύρι στη Βοιωτία, στο ιερό του Απόλλωνος που βρισκόταν στο όρος Πτώο κοντά στην Κωπαΐδα.
Η μαρμάρινη επιγραφή, που στήθηκε προς τιμή κάποιου Επαμεινώνδα, αναφέρει τα εξής:
“τάς πατρίους πομπάς μεγάλας και τήν τών συρτών πάτριον όρχησιν θεοσεβώς επετέλεσε”. Η λέξη “πάτριος” που χρησιμοποιείται μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι οι συρτοί χοροί υπήρχαν πολύ πιο μπροστά από τον 1ο αιώνα και κληροδοτήθηκαν στους αρχαίους προγόνους μας από τους πατέρες τους. Βλέπουμε δε ότι η επιγραφή αναφέρεται σε πολλούς συρτούς χορούς, κάτι δηλαδή που συναντάμε και σήμερα σε ολόκληρη την Ελλάδα.

This comment was minimized by the moderator on the site

Ας αρχίσουμε με τον ''Τσάμικο χορό'''

Ακουγεται συχνά από τα στοματα των Αλβανών εθνικιστών και της πολιτικής τους ηγεσίας
'''Οι Ελληνες κλέψανε τον χορο των Τσάμηδων''' :smt005:
''Ο Τσαμικος χορος ειναι αντιγραφη από τον χορο των Τσάμηδων'''

Τωρα πως γίνετε να κατάφερανε οι Αλβανοτσάμηδες να διαδώσανε τον χορό τους στα ορεινά και απάτητα Αγραφα
αλλά και ως την ορεινή και μακρινή Αρκαδία
αλλά να μην μπορέσουν να το διαδώσουν στην ορείνη αλλά γειτονική Λαμπερία ειναι μιά ...λογική απορία :c020:


Στοιχεία...

1) «Το καλοκαίρι του 1989, ο Βασίλης Λιαζός ή Τσιαμάτης, που εθεωρείτο και θεωρείται το καλύτερο κλαρίνο στην Αλβανία (ζει στα Τίρανα) και ο Σταύρος Ντέρος, από το Γεωργουτσάτι, δεν εγνώριζαν τον τσάμικο, στη μελωδική και ρυθμική μορφή που το γνωρίζουμε εμείς. Στον γάμο του κ. Τσώνη στην Ελλάδα, ενώ του παρήγγειλαν Τσάμικο, δεν ήξερε να το παίξει»
3) «Όλα τα χορευτικά συγκροτήματα της Αλβανίας, στις περιοδείες τους στην Ελλάδα, δεν χόρεψαν Τσάμικο,
εκτός από κάποιο γύρισμα ελάχιστων δευτερολέπτων, στο τέλος τραγουδιού, που θύμιζε τσάμικο.''''

Συμπέρασμα....
Στην Τσαμουριά και τη νότιο Αλβανία και ΜΟΝΟ εκεί
χορευότανε-εται από τους Σκιπετάρους
ενας χορός
που εμοιαζε με τον '''ελληνικό'''' τσάμικο κυρίως στο τέλος του χορού [ στα τελειώματα με τις φιγούρες δηλαδή ]
Ο χορός αυτός ονομάζεται από τους Σκιπετάρους ως '''Valle e burrave''' δηλαδή '''αντρικός χορός'''
και χορευεται μόνο στη ΝΟΤΙΟ ΑΛΒΑΝΙΑ και την Τσαμουριά ..

Να ενα δείγμα από Κορυτσά και επειτα από Τσαμουριά

https://www.youtube.com/watch?v=Bko3QEUaAX4&feature=emb_logo

https://www.youtube.com/watch?v=JWHN7JToRts&feature=emb_logo

Βορειότερα της νοτιου Αλβανίας αλλάζουν οι χοροί ..
Αντίθετα νοτιοτερα ,στον ελλάδικό χώρο ,φτάνουν ως τη Μεσσηνία :grfl:

Στην Ελλάδα χορευότανε σε όλη τη στεριανη Ελλάδα πλην Θράκης και Ανατολικής Μακεδονίας
Δηλαδή σε Μωριά Ρουμελη ,Θεσσαλια, Ηπειρο , μεγαλο μερος της Μακεδονίας


Τελικά πως μπορεί ένας χορός να είναι ''''Αλβανικός''''
οταν χορευεται σε μικρό μέρος της Σκιπεριας [ και μάλιστα μόνο στο νότιο τμήμα της ο νοων νοείτω]
αλλά αντίθετα στο μεγαλυτερο μέρος της Ελλάδας

Ασφαλώς και αυτά είναι άλματα στη λογική ..


Πόθεν όμως η ονομασία ''τσάμικος''';

Μα η λαόγραφια μας δειχνει οτι η λέξη τσάμης- τσάμικο είχε πάρει διάφορες σημασίες στο στόμα του λαού την εποχή εκείνη ...
'''Ο όρος «τσάμικο» δεν αναφέρεται στη περίπτωση αυτή σε στοιχεία καταγωγής αλλά σε εξωτερικό εκφραστικό περίγραμμα (κατηγόρημα-προσδιορισμός). Αναφέρουμε παρακάτω συνήθεις φράσεις που σχετίζονται με τον όρο του χορού, και που λέγονται με μεταφορική έννοια, όπως:
«Τσαμ’ς είσαι σήμερα», δηλαδή η ενδυμασία σου είναι πολύ ωραία, πολύ προσεγμένη.
-«Μη του γυρνάς στου τσάμκου», δηλαδή μη γυρνάς τη συζήτηση σε κατεύθυνση που σε βολεύει,....
Τσάμη λέγοντας στη Ρούμελη , νοούμε τον λεβέντη με το λεβέντικο παράστημα, τον άψογο σε εμφάνιση....
Στην Ηπειρο λένε ως σήμερα για κάποιον που τσαντίζετα ''''Σαν Τσάμης κάνεις''' , :8)
ενω υπαρχει και η φράση '''τσαμικο μουλάρι''',''''τσάμικο ζαγάρι'',''τσάμικο γομάρι'''
δηλαδη το ζώο που φαινεται ''''πιστό''' αλλα τελικά θα τη .....φέρει στο αφεντικό του

Τα παραπάνω επιβεβαιώνουν και ιστορικές αναφορές όπως οι παρακάτω
'''Ντύνονται [σ.σ οι Αλβανοτσάμηδες] με μεγαλοπρεπές τρόπο, τα ρούχα τους είναι καλυμμένα με χρυσές δαντέλες και κεντήματα....'''
[Henry Skene, The Albanians, Edinburgh New Philosophical Journal (1849), p. 307-329;]

[b'']Δεν φυλάτουσιν τας συμφωνίας..ευφημιζοντε δε παρά πάντων ως επιτιδιότεροι χορευταί...τους αρέσει ο πολυτιμος ιματισμός'''[/b]
[Περαιβος,Απομνημονεύματα πολεμικά διφόρων μαχών σελ 125]

O Valentine Chirol επισκέφτηκε τη γειτονική Μαζαρακιά..
'''....η τάξη και το κύρος θα μπορούσε να γίνει αντιληπτό μόνο από τα έξοχα πουκάμισα, από τα λαμπερά σακάκια ή από τις μεγάλες τους ζώνες απ’ όπου κρέμονταν πιστόλια και στιλέτα σε αριθμούς δύσκολο να υπολογιστούν.» (Valentine Chirol, Twixt Greek and Turk, Edinburgh and London, (W. Blackwood & sons), 1881, p. 237;)


Δημοτικό τραγούδι όπου η ονομσία τσαμοπουλα εχει παρομοια σημασία...
''Κίνησαν τα τσαμόπουλα και τα καπετανόπουλα
και παν στην πέρα γειτονιά πούν' τα κορίτσια τα καλά.
Κι έπιασε μια ψιλή βροχή και μια μεγάλη ταραχή
μουσκέψαν τα τσαμόπουλα και τα καπετανόπουλα...".

Ετσι προέκυψε στη νέα ελληνική το παρατσούκλι ''''Τσάμης''' με τις έννοιες
Καλοντυμένος [ ενδυμασία]
Καμαρωτός-Λεβέντης [παράστημα]
Τσαντισμένος [συμπεριφορά]
Διπρόσωπος-Υπουλος-Παμπέσης [συμπεριφορά]

και ετσι έχουμε και το παρατσούκλι αυτό ,που έμεινε και σε πολλές περιπτώσεις ως επώνυμο,
όπως του Μακεδόνα αγωνιστή του 1821 Δημήτριος ή Τσάμης Καρατάσος....γνωστότερος ως Τσαμης Καρατάσος :grfl:



Ετσι ,
ούτε ο Τσάμικος χορός εχει καταγωγή από τους ....Τσάμηδες ,
όπως ούτε ο Καλαματιανός χορός έχει καταγωγή από τους... Καλαματιανούς :smt047


Τελικά ποια η καταγωγή του ;;;

Σε οτι αφορά την καταγωγή του ....

Τσαμικος [χορός σχεδόν πανελλήνιος]
'''Σχετικά με το ρυθμό του τσάμικου ο S. Baud Bovy, διάσημος εθνικομουσικολόγος,
παρατηρεί πως είναι όμοιος με το ρυθμό που έχει το τραγούδι του Σείκιλου. :grfl:
Η επιτύμβια στήλη του Σεικίλου (1ος αι.μ.Χ.) είναι το πιο σημαντικό μνημείο που έχουμε στην αρχαία ελληνική μουσική. :grfl:
Στην επιγραφή της στήλης πάνω από τα γράμματα που αποδίδουν το ύψος των φθόγγων υπάρχουν σημεία που καθορίζουν και τη διάρκειά τους.
Οι στίχοι της επιγραφής είναι οι εξής:
''''' Όσον ζης φαίνου, μηδέν όλως λυπού. Προς ολίγον εστί το ζην, το τέλος ο χρόνος απαιτεί''''. :grfl:
Κάθε νεοέλληνας μπορεί άνετα να μεταφράσει την παραπάνω αρχαία επιγραφή

Δεν υπάρχει κάποιο σχόλιο στο άρθρο

Αφήστε τα σχόλια σας

Συνημμένα (0 / 3)
Share Your Location

Απ' το Facebook μας

ΒΡΕΙΤΕ ΜΑΣ

Μπορείτε να μας βρείτε και να συνδεθείτε μαζί μας στα παρακάτω μέσα κοινωνικής δικτύωσης

Ακολουθήστε μας:


Η σελίδα είναι αφιερωμένη στην μνήμη του Γιώργου Γκιώνη