Πάνω από 1,1 εκατ. ευρώ χρωστά το διυλιστήριο ARMO στο αλβανικό δημόσιο

Πάνω από 1,1 εκατ. ευρώ χρωστά το διυλιστήριο ARMO στο αλβανικό δημόσιο

Το αλβανικό διυλιστήριο πετρελαίου, ARMO, μια εγκατάσταση που κληρονομήθηκε από την κομμουνιστική περίοδο για την επεξεργασία πετρελαίου, έχει αποσυναρμολογηθεί για σιδερικά τα τελευταία χρόνια, αλλά δεκάδες αιτήματα εξακολουθούν να απευθύνονται στο Εθνικό Επιχειρηματικό Κέντρο (QKB) για μπλοκάρισμα των ποσοστώσεων της εταιρείας. Αυτές τις μέρες το Τελωνείο Φίερι έχει υποβάλει μέσω του δικαστικού επιμελητή αίτημα κατάσχεσης στο QKB κατά του φορέα ARMO.

Πρόκειται για ποσό περίπου 120 εκατ. λεκ (περίπου 1,1 εκατ. ευρώ). Τα αρχεία δείχνουν ότι η οφειλή της ARMO προς το τελωνείο Φίερι έχει ξεκινήσει ήδη από το 2013 και το εκτελεστικό διάταγμα εκδόθηκε το 2016. Ενώ η οφειλή ξεκίνησε ενώ η εταιρεία λειτουργούσε, τα τελωνεία επιδιώκουν την είσπραξή της, αν και ήδη η κύρια γραμμή της ARMO, το διυλιστήριο έχει αποσυναρμολογηθεί.

Τα στοιχεία του QKB δείχνουν ότι καθ' όλη τη διάρκεια του έτους μια σειρά από αιτήματα είναι για λογαριασμό της ΑRΜΟ. H ARMO έχει ενεργό καθεστώς στο Εθνικό Επιχειρηματικό Κέντρο. Εκτός από τα τελωνεία, η ARMO ήταν στη λίστα των μεγαλοοφειλετών σε φόρους με συσσωρευμένη υποχρέωση 8,4 δισ. λεκ μέχρι το τέλος του 2020. Το 2021, πάνω από 800 εργαζόμενοι της εταιρείας απεργούσαν για σχεδόν 13 καθυστερούμενους μισθούς. Πριν από δύο χρόνια, η τράπεζα που διαχειριζόταν πούλησε τα περιουσιακά στοιχεία της ARMO για περίπου 9 εκατ. ευρώ στην εταιρεία «Shijaku», η οποία το διέλυσε και το πούλησε για σίδερα, ένα από τα μεγαλύτερα έργα του αλβανικού βιομηχανικού τομέα.

Η ARMO έχει μια περίπλοκη ιστορία μετά την πτώση του κομμουνισμού. Μετά την ιδιωτικοποίηση το 2008, η εταιρεία άλλαξε πολλές φορές ιδιοκτησία, αφήνοντας χρέη εκατομμυρίων ευρώ, από μισθούς και ασφάλειες εργαζομένων, υποχρεώσεις πέρα από φόρους, τελωνεία, τράπεζες και πολλές οντότητες που είχαν επιχειρηματικές σχέσεις. Το Deep Oil Processing Plant στο Ballsh ξεκίνησε να λειτουργεί το 1978 με δύο βασικούς άξονες: την επεξεργασία πρώτων υλών και την παροχή υποπροϊόντων πετρελαίου από ποσοτική άποψη και τη βελτίωση της ποιότητας. Το εργοστάσιο σχεδιάστηκε αρχικά για να έχει παραγωγική ικανότητα 1 εκατομμυρίου τόνων πετρελαίου και 250.000 τόνων καυσίμων που θα προέρχονταν από διυλιστήρια που είχαν ήδη τεθεί σε λειτουργία.

Το διυλιστήριο Ballshi την εποχή που κατασκευάστηκε διέθετε όλα τα απαραίτητα σύγχρονα τεχνολογικά εργοστάσια επεξεργασίας πετρελαίου καθώς και βοηθητικά συστήματα. Πριν από την ιδιωτικοποίηση, το εργοστάσιο απασχολούσε 2.200 εργάτες και το κέρδος έφτασε τα 10-15 εκατομμύρια δολάρια πριν την ιδιωτικοποίηση.

Σχετικά άρθρα


Σχόλια

Προσθήκη σχολίου