Πώς η συμφωνία του Λιμανιού του Δυρραχίου μπορεί να ανοίξει το δρόμο για ξέπλυμα μαύρου χρήματος

Πώς η συμφωνία του Λιμανιού του Δυρραχίου μπορεί να ανοίξει το δρόμο για ξέπλυμα μαύρου χρήματος

Το έργο «Durres Yachts & Marina» θα είναι μια από τις μεγαλύτερες επενδύσεις στην Αλβανία, αξίας 2 δισ. ευρώ. Όπως αναφέρει η αλβανική κυβέρνηση, θα δημιουργήσει πάνω από 12 χιλιάδες θέσεις εργασίας και θα οδηγήσει στην ανάπτυξη για τον τουρισμό και την παραλιακή πόλη του Δυρραχίου.

Η κυβέρνηση σχεδόν δύο χρόνια διαφημίζει έντονα αυτή την επένδυση και στη Βουλή πέρασε το σχέδιο νόμου για το «στρατηγικό» επενδυτικό έργο.

Σύμφωνα με την απόφαση «Albanian Seaports Development Company» JSC θα κατέχει το 67%.

Όμως, όσο περισσότερες λεπτομέρειες γίνονται γνωστές για τη συμφωνία, τόσο περισσότερα ερωτήματα εγείρονται σχετικά με αυτή τη λεγόμενη στρατηγική επένδυση.

- Πρώτον, τα οφέλη από την πλευρά των επενδυτών φαίνονται πολύ μεγαλύτερα από αυτά της αλβανικής κυβέρνησης. Οι επενδυτές επωφελήθηκαν από την απαλλαγή από φόρους υποδομών και στέγασης, εκτός από το καθεστώς στρατηγικού επενδυτή που τους απαλλάσσει από άλλους φόρους. Έχουν λάβει πάνω από 80 τετραγωνικά χιλιόμετρα γης σε μια από τις πιο προτιμώμενες περιοχές της πόλης και διαθέτουν πολλές εγκαταστάσεις στην σύστημα χρηματοδότησης.

Για την αλβανική κυβέρνηση μέχρι τώρα έγινε γνωστό από τη σχέση της δημοσιευμένης συμφωνίας ότι το όφελος θα υπολογίζεται μόνο στο 2% του τζίρου του Πολεμικού Ναυτικού. Η κατασκευή του λιμανιού θαλαμηγών βρίσκεται σε δεύτερη φάση, ενώ δεν είναι γνωστό πόσα θα λάβει η κυβέρνηση από την πρώτη φάση, η οποία σχετίζεται με την ανέγερση και πώληση διαμερισμάτων, όπου η γη έχει τεθεί στη διάθεση του επενδυτή. Δεν υπάρχουν ακόμη δημόσιες λεπτομέρειες για το πόσο θα ωφεληθεί η αλβανική κυβέρνηση από το έργο για την πώληση διαμερισμάτων, το οποίο είναι επίσης πολύ πιο σύντομο χρονικά.

-Δεύτερον, ο επενδυτής έχει τόση ευελιξία στο πώς μπορεί να εξασφαλίσει χρηματοδότηση, που μπορεί εύκολα να ανοίξει τον δρόμο για την εισαγωγή του μαύρου χρήματος.

Το έργο αναμένεται να υλοποιηθεί σε δύο φάσεις. Η πρώτη φάση προβλέπει την παράδοση του τμήματος της Πλατείας Έργου που περιγράφεται αναλυτικότερα στο παράρτημα της συμφωνίας, σύμφωνα με το εγκεκριμένο Master Plan και επιχειρηματικό σχέδιο.

Αυτές οι προσθήκες δεν έχουν δημοσιοποιηθεί, αλλά οι κτηματομεσίτες που εργάζονται για το έργο λένε ότι δύο κτίρια θα κατασκευαστούν στην περιοχή κοντά στη γέφυρα Dajlani, η οποία είναι επί του παρόντος ανεκμετάλλευτη γη δίπλα στη θάλασσα και το λιμάνι. Οι αντιπρόσωποι έχουν ξεκινήσει επαφές για την πώληση διαμερισμάτων.

Ακριβώς, τα σχήματα που εγκρίθηκαν με νόμο αφήνουν πολύ χώρο για τη διοχέτευση άτυπου χρήματος, ή ξέπλυμα βρώμικου χρήματος.

Η εκτιμώμενη επένδυση στην πρώτη φάση είναι 595 εκατ. ευρώ. Η επενδυτική εταιρεία καλείται να κρατήσει στους λογαριασμούς της ποσό που αντιστοιχεί στο τριάντα τοις εκατό (30%) της χρηματοδότησης που χρειάζεται για την αξιοποίηση της πλατείας της φάσης 1, δηλαδή περίπου 180 εκατ. ευρώ. Τα υπόλοιπα μπορούν να παρέχονται μέσω:

– χρηματοδότηση μετοχικού κεφαλαίου από την Eagle Hills.

– χρηματοδότηση χρέους που συνεισφέρει ή για λογαριασμό της Eagle Hills και επενδύσεις από τρίτους επενδυτές, που διοργανώνονται από την Eagle Hills. Αυτό το σχήμα, εξηγούν οι ειδικοί, επιτρέπει εύκολα μεγάλα κέρδη ή την εισαγωγή άτυπου χρήματος. Για παράδειγμα, η Eagle Hill μπορεί να εισαγάγει ως μέτοχο ένα άτομο ή εταιρεία Χ με αρχικό κεφάλαιο 1000 ευρώ και στη συνέχεια αυτό το άτομο Χ ως επενδυτής να λάβει 2 χιλιάδες μέτρα δομημένης επιφάνειας, αξίας 4 εκατ. ευρώ, δικαιολογώντας έτσι τη δημιουργία μια περιουσία εκατομμυρίων ευρώ. Αυτό το σχέδιο, εξηγούν οι ειδικοί, είναι πολύ γνωστό στα Τίρανα και χρησιμοποιείται ευρέως με τους ουρανοξύστες που κατασκευάζονται στην πρωτεύουσα. Δεδομένου ότι η αξία των διαμερισμάτων είναι υψηλή λόγω των τιμών που κυμαίνονται από 3-5 χιλιάδες ευρώ/μ2, είναι δύσκολο να δικαιολογηθεί η αγορά τους με μετρητά. Κατά συνέπεια, χρησιμοποιείται το σχήμα εισόδου μετόχων. «Πουλάω για παράδειγμα το 5% των μετοχών που σήμερα μπορεί να είναι 10.000 Λ. Αυτά τα 5% των μετοχών, όταν χτίζονται τα διαμερίσματα και βγαίνουν στην αγορά, πωλούνται και κάνουν 1 ή 2 εκατ. ευρώ», λέει οικοδόμος.

Εκτός από τα προγράμματα χρέους, η εταιρεία μπορεί να δανειστεί από διεθνή ιδρύματα, όπου η κύρια εταιρεία ή άλλοι επενδυτές μπορούν να δανειστούν από ξένες τράπεζες, κάτι που οι ειδικοί εξηγούν ότι είναι ο καλύτερος τρόπος για να δικαιολογηθεί η πηγή χρημάτων. Μέσω της εξασφάλισης γης, η λήψη δανείου είναι εύκολη οπουδήποτε.

Η συμφωνία επιτρέπει στον επενδυτή να εισπράττει έσοδα από τις πωλήσεις, υποτιμώντας πλήρως την έννοια του στρατηγικού επενδυτή, αφού απλώς θα λειτουργεί με το πρόσχημα που χρησιμοποιούν εδώ και χρόνια οι οικοδόμοι στην Αλβανία, πουλώντας τα διαμερίσματα εικονικά.

Τα κέρδη, από τα οποία θα ωφεληθεί το κράτος, ο επενδυτής τα αποσύρει όπως θέλει.

Έχοντας την ιδιότητα του στρατηγικού επενδυτή, που της επιτρέπει να λειτουργεί αφορολόγητα, η κατασκευαστική εταιρεία μπορεί να αυξήσει το κόστος όσο θέλει, αρκεί να μην πληρώνει ΦΠΑ, γεγονός που της προκαλεί μείωση των κερδών, μέρος του οποίου θα το πάρει η αλβανική κυβέρνηση.

Οι ειδικοί εξηγούν ότι το σύστημα που χρησιμοποιείται σήμερα είναι το εξής: η εταιρεία, αφού αγοράσει τα αγαθά στην πραγματική τιμή, στέλνει τα τιμολόγια σε μια υπεράκτια χώρα και στη συνέχεια τα στέλνει εκτός της υπεράκτιας χώρας στα αλβανικά σύνορα στην τιμή που θέλει. φυσώντας σε αυτήν την παραγγελία τιμές και πλασματικά αυξάνουν το κόστος.

Η δεύτερη φάση δεν είναι γνωστό πότε θα γίνει

Η επένδυση που θα είχε πραγματικά αξία για τον τουρισμό είναι αυτή της δεύτερης φάσης, αξίας 1,49 δισ. ευρώ, της κατασκευής του Λιμανιού Yacht. Η επένδυση αυτή δεν είναι γνωστό πότε θα ξεκινήσει, καθώς σχετίζεται με τη μετεγκατάσταση του λιμανιού του Δυρραχίου. Οι πρώτες εκτιμήσεις από τους ιθύνοντες του Λιμανιού είναι ότι θα χρειαστούν τουλάχιστον 5 χρόνια για να ξεκινήσει η μετεγκατάσταση του Λιμανιού και μόνο μετά από αυτό το διάστημα η κατασκευή του έργου θα επεκταθεί σε ευρύτερη περιοχή. Ο επιβατικός τερματικός σταθμός που βρίσκεται στο λιμάνι του Δυρραχίου θα παραμείνει εκεί, αλλά οι εργασίες ή τα βήματα για την αλλαγή έκτασης του εκτιμάται ότι θα γίνουν στη δεύτερη φάση της υλοποίησης του έργου.

Η μετεγκατάσταση του λιμανιού του Δυρραχίου στο Πόρτο Ρομάνο θα είναι σταδιακή, καθώς έτσι θα είναι και η ανάπτυξη του έργου στο υπάρχον λιμάνι. Δεν είναι ακόμη γνωστό πόσο θα κοστίσει το Νέο Λιμάνι στο Πόρτο Ρομάνο, το οποίο θα διαρκέσει τουλάχιστον 15 χρόνια για να κατασκευαστεί, και από πού θα προέλθει η χρηματοδότηση.

Αυτή τη στιγμή, η μόνη μεγάλη στρατηγική επένδυση στο λιμάνι του Δυρραχίου φαίνεται να μην είναι τίποτα άλλο από ένα έργο κατασκευής ουρανοξύστη, που επιτρέπει την εισαγωγή χρημάτων από άγνωστες πηγές, όπως ακριβώς συμβαίνει με την ανάπτυξη των Τιράνων. Η επένδυση είναι ελάχιστη, τα κέρδη εγγυημένα και γρήγορα, αφού δεν έλειψε το ενδιαφέρον των αγοραστών, ντόπιων και ξένων, λόγω της στρατηγικής θέσης, σε αντίθεση με ό,τι θα συνέβαινε αν το έργο δινόταν σε μια ανεπτυγμένη περιοχή στα παράλια.

Σχετικά άρθρα


Σχόλια

Προσθήκη σχολίου