Σύμφωνα με τα έγγραφα που εγκρίθηκαν στην ετήσια συνεδρίαση της Επιτροπής που συγκεντρώθηκε στο Στρασβούργο από τις 28 Νοεμβρίου έως τις 2 Δεκεμβρίου, «το αίτημα για αναστολή των εργασιών για την κατασκευή του αεροδρομίου της Αυλώνας οφείλεται στην προφανή έλλειψη σεβασμού για τους εθνικούς και διεθνείς νόμους».
Η Επιτροπή της Σύμβασης της Βέρνης υποστήριξε το αίτημα προς τις αλβανικές αρχές «σε μια προκαταρκτική αξιολόγηση από τον εμπειρογνώμονα, αντιμετωπίζοντας το θέμα επειγόντως μετά την καταγγελία της αλβανικής περιβαλλοντικής οργάνωσης «Eco Albania» ότι η κατασκευή του αεροδρομίου προχωρά με ταχείς ρυθμούς».
Ο εκπρόσωπος της αλβανικής περιβαλλοντικής οργάνωσης PPNEA, Xhemal Xheri, παρών στις συζητήσεις των κομμάτων κατά τη συνάντηση του Στρασβούργου, δήλωσε στη Voice of America ότι οι εκπρόσωποι του αλβανικού υπουργείου στοχεύουν να κερδίσουν χρόνο για να ολοκληρωθεί η κατασκευή του αεροδρομίου.
Τα τελικά έγγραφα αναμένεται να παρουσιαστούν στις αρχές του επόμενου έτους, όπου αναμένονται και λεπτομερείς συστάσεις για τις αλβανικές αρχές.
Στα τέλη Αυγούστου του τρέχοντος έτους, εκπρόσωποι της Σύμβασης της Βέρνης, μαζί με εκπροσώπους της σύμβασης για τα αποδημητικά πτηνά (CMS) και της Συμφωνίας για τη Διατήρηση των Αφρικανικών και Ευρασιατικών υδρόβιων πτηνών (AEA) πραγματοποίησαν επιτόπια αξιολόγηση της κατάστασης Προστατευμένο Τοπίο Αώου - Νάρτας.
Η Σύμβαση της Βέρνης, γνωστή και ως Σύμβαση για τη Διατήρηση της Ευρωπαϊκής Άγριας Ζωής και των Φυσικών Οικοτόπων, είναι μια διεθνής δεσμευτική νομική πράξη στον τομέα της προστασίας και διατήρησης της φύσης. Η Αλβανία υπέγραψε αυτή τη σύμβαση το 1995 και τέθηκε σε ισχύ τον Μάιο του 1999.
Εν τω μεταξύ, στις 23 Νοεμβρίου 2022, δύο αλβανικές περιβαλλοντικές οργανώσεις PPNEA και AOS, με την υποστήριξη του EuroNatur, κατέθεσαν αγωγή στο Διοικητικό Δικαστήριο κατά της κατασκευής του αεροδρομίου της Αυλώνας εντός του Προστατευόμενου Τοπίου Αώου - Νάρτας.
Σύμφωνα με τους οργανισμούς, αυτή η κατασκευή βρίσκεται σε έναν από τους σημαντικότερους υγροτόπους και περιοχές βιοποικιλότητας στην Αλβανία και κατά μήκος του μεταναστευτικού διαδρόμου της Αδριατικής, μια σημαντική οδό μετανάστευσης για πολλά αποδημητικά πουλιά. Συνεχίζοντας την κατασκευή του αεροδρομίου της Αυλώνας, η αλβανική κυβέρνηση παραβιάζει τους εθνικούς νόμους και τις διεθνείς συμβάσεις.
Το Προστατευμένο Τοπίο Αώου - Νάρτας είναι, σύμφωνα με οργανώσεις, ένα από τα πιο σημαντικά οικολογικά συστήματα στην Αλβανία, ο δεύτερος πιο σημαντικός υγρότοπος της χώρας, που φιλοξενεί σημαντικά είδη χλωρίδας και πανίδας και μέρος πολλών διεθνών οικολογικών δικτύων, ο διάδρομος μετανάστευσης της Αδριατικής, με περισσότερα από 220 είδη πτηνών.
Η κατασκευή του αεροδρομίου της Αυλώνας ξεκίνησε πριν από ένα χρόνο και πραγματοποιείται από κοινοπραξία εταιρειών, όπου το 50% των μετοχών ανήκει στη «Mabetex» του επιχειρηματία Behgjet Pacolli, σε συνεργασία με την τουρκική εταιρεία, «Yda Group» , η οποία κατέχει το 48% των μετοχών, ενώ το 2% ανήκει στην εταιρεία από το Κοσσυφοπέδιο «2A Group Shpk».
Το αεροδρόμιο της Αυλώνας καλύπτει έκταση 297 τετραγωνικών χιλιομέτρων και αναμένεται να ολοκληρωθεί στα τέλη του 2024 με εκτιμώμενη αξία επένδυσης περίπου 104 εκατ. ευρώ.
Ο Έντι Ράμα, κατά τη διάρκεια συνάντησης με τουριστικούς φορείς στην Αυλώνα τον περασμένο μήνα, είπε ότι «οι εργασίες για το αεροδρόμιο πάνε πολύ καλά και η πρώτη πτήση θα είναι στα τέλη του 2024. «Ελπίζουμε ότι δεν θα υπάρξουν εκπλήξεις, δήλωσε Ράμα».
Σχόλια