Θέμα μεταφοράς νερού από την Αλβανία θέτει εκ νέου ο Δήμαρχος Βόρειας Κέρκυρας Γιώργος Μαχειμάρης, προκειμένου να αντιμετωπιστεί αναμενόμενη λειψυδρία τις επόμενες δεκαετίες στο νησί της Κέρκυρας.
Με ενσυναίσθηση λοιπόν της ευθύνης απέναντι στην κοινωνία μας, απέναντι στους επισκέπτες μας, καταθέτουμε πρόταση /τεχνικό υπόμνημα υδροδότησης με μεταφορά νερού από το ΓΑΛΑΖΙΟ ΜΑΤΙ ( εντός της Εθνικής Ελληνικής Μειονότητας / Δήμος Φοινικαίων) της γειτονικής Αλβανίας ,συνεκτιμώντας κι αξιοποιώνταςτην εμπειρία του υποθαλάσσιου αγωγού που συνδέει την ύδρευση της Αίγινας με την ΕΥΔΑΠ στη Σαλαμίνα, τη συσσωρευμένη εμπειρία της αυτοδιοίκησης και τις υπάρχουσες μελέτες όπως εκείνη του Πολυτεχνείου (1991) , οι οποίες μπορούν να επικαιροποιηθούν στα σημερινά δεδομένα.
Η ΠΡΟΤΑΣΗ: ΥΔΡΕΥΣΗ ΚΕΡΚΥΡΑΣ - ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΝΕΡΟΥ ΑΠΟ ΤΗ ΓΕΙΤΟΝΙΚΗ ΑΛΒΑΝΙΑ
Εξειδίκευση σημείων πρότασης:
Το έργο αφορά ύδρευση από τις πηγές «Γαλάζιο Μάτι» στην Αλβανία έως την Κέρκυρα. Απαρτίζεται από το κύριο μέρος, που είναι το υποθαλάσσιο τμήμα του έργου, δύο χερσαία τμήματα και δύο δεξαμενές, από την Αλβανία έως την Κέρκυρα. Το υποθαλάσσιο τμήμα θα κατασκευαστεί στον δίαυλο μεταξύ της νοτιοδυτικής ακτής της Αλβανίας και της βορειοανατολικής ακτής της Κέρκυρας.
To έργο θα περιλαμβάνει τα εξής τμήματα:
Τόσο η θέση πόντισης του αγωγού στην Αλβανία, όσο και το σημείο άφιξής του στην Κέρκυρα, στην ευρύτερη περιοχή της Κασσιόπης, θα είναι προσβάσιμα από το υφιστάμενο οδικό δίκτυο.
Από τη δεξαμενή αναρρύθμισης στην Κέρκυρα θα ξεκινά ο αγωγός τροφοδοσίας των δεξαμενών των οικισμών που θα υδροδοτηθούν από το έργο. Επισημαίνεται ότι για την υδροδότηση ορισμένων ορεινών οικισμών ενδέχεται να απαιτηθούν τα σχετικά αντλιοστάσια ανύψωσης.
Τονίζεται ιδιαίτερα ότι το μεγαλύτερο ποσοστό ύδατος στο παραλιακό –τουριστικό μέτωπο θα διοχετευθεί με φυσική ροή , δεδομένο που μειώνει δραστικά το ενεργειακό κόστος.
ΜΕΘΟΔΟΣ ΔΗΜΟΠΡΑΤΗΣΗΣ
Το έργο θα δημοπρατηθεί με το σύστημα «Μελέτη- Κατασκευή», στο πρότυπο του αντίστοιχου έργου της ΑΙΓΙΝΑΣ. Προκειμένου να καταστεί ώριμο προς δημοπράτηση από τεχνική άποψη, θα απαιτηθεί η σύνταξη ειδικών τεχνικών και υποστηρικτικών μελετών και ερευνών, και συγκεκριμένα:
Με βάση τις μελέτες που θα συνταχθούν και τις έρευνες που θα εκτελεσθούν, θα επιλεγεί η ακριβής χάραξη του αγωγού, θα γίνει η χωροθέτηση των συνοδών έργων, θα δοθούν οι περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις και θα συνταχθούν τα Τεύχη Δημοπράτησης.
Αξίζει να καταγράψουμε ενδεικτικά, το αντίστοιχο έργο του αγωγού της Αίγινας, που αφορούσε παροχή 21.500 κυβικά μέτρα ανά ημέρα, είχε προϋπολογισμό δημοπράτησης 30.135.000,00 €, με ΦΠΑ. Περιελάμβανε κυρίως υποθαλάσσιο τμήμα, μήκους 14 χιλιομέτρων, από σωλήνες πολυαιθυλενίου, ονομαστικής (εξωτερικής) διαμέτρου 630 χιλιοστών και πίεσης λειτουργίας 16 ατμοσφαιρών, καθώς και χερσαία τμήματα λίγων δεκάδων μέτρων. Κατά την εκτέλεση της εργολαβίας συμπεριλήφθηκε, με Συμπληρωματική Σύμβαση Εργασιών, και η κατασκευή Δεξαμενής Αναρρύθμισης. Επισημαίνεται ότι το έργο της Αίγινας δημοπρατήθηκε το Δεκέμβριο του 2015 και η εργολαβική σύμβαση υπογράφηκε το Δεκέμβριο του 2017, ενώ ο Ανάδοχος (Χ.ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ) είχε προσφέρει έκπτωση 32%.
Σε σχέση με την υφιστάμενη μελέτη της υδροδότησης από το Γαλάζιο Μάτι, που συντάχθηκε την δεκαετία του 1990 και αφορά σε προεκτίμηση του κόστους και του τρόπου μεταφοράς, θα αξιολογηθεί και θα αξιοποιηθεί όσο είναι εφικτό. Σε κάθε περίπτωση, η μελέτη θα απαιτηθεί να επικαιροποιηθεί, αφού τα πληθυσμιακά μεγέθη, αλλά και τα διαθέσιμα τεχνολογικά μέσα, έχουν μεταβληθεί και εξελιχθεί σημαντικά από τότε που συντάχθηκε (ΜΕΛΕΤΗ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΊΟΥ κ.λ.π).
ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΚΟΣΤΟΥΣ ΓΙΑ ΤΗ ΘΕΣΗ «ΗΜΕΡΟΛΙΑ» ΚΑΣΣΙΟΠΗΣ
Στους Πίνακες που ακολουθούν δίνεται αναγνωριστική εκτίμηση κόστους για το έργο υδροδότησης της Βόρειας Κέρκυρας από το Γαλάζιο Μάτι, με τις εξής παραδοχές:
Το εκτιμώμενο συνολικό κόστος κατασκευής των αγωγών και δεξαμενών ανέρχεται σε 39.500.000 εκατομμύρια ευρώ προ ΦΠΑ.
Επισημαίνεται ότι το έργο θα έχει χαμηλό κόστος λειτουργίας, δεδομένου ότι δεν απαιτούνται:
Στην κατακλείδα καταγράφουμε :
1. Μεγάλο μέρος της παροχής ύδρευσης -στο παραλιακό –τουριστικό μέτωπο- όλης της Κέρκυρας ,θα διοχετευθεί με φυσική ροή , δεδομένο που μειώνει δραστικά το ενεργειακό κόστος, λόγω του υψομέτρου από το Γαλάζιο Μάτι το οποίο θα αξιοποιηθεί στην δεξαμενή υποδοχής στην Κέρκυρα (χαμηλό κόστος λειτουργίας).
2. Επίσης με μικρό πρόσθετο κόστος δίνεται η δυνατότητα αύξησης των ποσοτήτων νερού , ικανών να υδροδοτήσουν όλο το Νησί της Κέρκυρας.
3. Η ως άνω πρόταση έχει χαρακτηριστικά που αφορούν στο μεγάλο οικονομικό –περιβαλλοντικό όφελος, στην διάθεση μεγάλων ποσοτήτων εξαιρετικής ποιότητας νερού, μικρό ενεργειακό κόστος.
Παράλληλα η λύση που προτείνεται είναι γρήγορα υλοποιήσιμη , ενώ υπάρχει πρόθεση κατασκευής από αλβανικής πλευράς των έργων που αφορούν στα εδάφη τους , οπότε απομένει σε μας μόνο το μέρος των έργων που αφορά στα δικά μας εδάφη (12-15 εκ.) .
Αξίζει δε να σημειώσουμε ότι το τελευταίο διάστημα συναντήσεις σε ανώτερο κυβερνητικό επίπεδο κ.κ αξιότιμων υπουργών Εξωτερικών Νίκου Δένδια , Εσωτερικών Μαυρουδή Βορίδη με τους αντίστοιχους της Αλβανικής Κυβέρνησης γίνονται σε πολύ καλό εποικοδομητικό κλίμα, με σύμπνοια για ενίσχυση της διασυνοριακής συνεργασίας, μεταξύ όμορων Δήμων.
Σημείωση:
Για το ως άνω τεχνικό υπόμνημα στοιχεία αντλήθηκαν από :
Μελέτη Πολυτεχνείου
Μελέτη που αφορά στη σύνδεση της Αίγινας
μέσω υποθαλάσσιου αγωγού ύδρευσης με την ΕΥΔΑΠ
Στοιχεία μελετών μεγάλων έργων συμβούλων/ φίλων μηχανικών
Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΒΟΡΕΙΑΣ ΚΕΡΚΥΡΑΣ Ο ΑΝΤΙΔΗΜΑΡΧΟΣ ΒΟΡΕΙΑΣ ΚΕΡΚΥΡΑΣ
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΜΑΧΕΙΜΑΡΗΣ ΧΑΡΙΤΩΝ ΚΟΥΤΣΟΥΡΗΣ
Σχόλια