Τα προβληματικά σημεία των Διαγωνισμών Παραχώρησης στην Αλβανία και οι παραβάσεις που παρατηρούνται

Τα προβληματικά σημεία των Διαγωνισμών Παραχώρησης στην Αλβανία και οι παραβάσεις που παρατηρούνται

Τουλάχιστον δέκα σημεία έχουν καταρτιστεί από την Επιτροπή Δημοσίων Συμβάσεων ως προβλήματα που συναντώνται συχνότερα στις δημόσιες συμβάσεις που καταγγέλλονται για τη συμπεριφορά των δημοσίων φορέων.

Η περσινή ετήσια έκθεση κατατάσσει ως την πρώτη προβληματική τη σύνταξη από τις αναθέτουσες αρχές ασαφών, υπεκφυγών ειδικών κριτηρίων προεπιλογής, που έχουν προκαλέσει ασάφεια, σύγχυση στη διαδικασία αξιολόγησης των προσφορών ή/και ανισότητα στην αντιμετώπιση δικαιωμάτων και υποχρεώσεων των οικονομικών φορέων.

Ένα άλλο στοιχείο που κατατάσσεται ως δεύτερο είναι η σύνταξη τεχνικών προδιαγραφών εκτός των εντύπων που προβλέπει ο νόμος.

«Η σύνταξη από τις αναθέτουσες αρχές των τεχνικών προδιαγραφών, σε αντίθεση με το άρθρο 36, του ν. αριθ. 162/2020 «Περί δημοσίων συμβάσεων», όπως τροποποιήθηκε, κατά τη διαδικασία λήψης αποφάσεων διαπιστώθηκαν αρκετές παραβιάσεις του άρθρου 36 του Νόμου για τις Δημόσιες Συμβάσεις, ιδίως όσον αφορά τη σύνταξη τεχνικών προδιαγραφών, χωρίς να στηρίζονται σε μία από τις μεθόδους που προβλέπει ο νόμος.

Σε ορισμένες περιπτώσεις, διαπιστώθηκαν ασυνέπειες μεταξύ των τεχνικών προδιαγραφών και των εγγράφων διαδικασίας προμήθειας, όπου επιτρέπονταν εναλλακτικές στις τεχνικές προδιαγραφές, ενώ δεν έγιναν δεκτές στα έγγραφα της διαδικασίας προμήθειας», αναφέρεται στην έκθεση.

Τρίτον, σύμφωνα με την έκθεση, υπάρχουν διαδικαστικές παραβάσεις που έγιναν από την αναθέτουσα αρχή στη φάση αξιολόγησης των προσφορών.

«Σε ορισμένες περιπτώσεις έχουν διαπιστωθεί παραβάσεις ως προς την επιχειρηματολογία των λόγων έκπτωσης, σύμφωνα με το νόμο περί δημοσίων συμβάσεων και τον Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας. Οι αναθέτουσες αρχές αναφέρονται κυρίως μόνο στο κριτήριο, το οποίο ισχυρίζεται ότι δεν πληρούται, χωρίς όμως να παρέχουν λεπτομερή επιχειρήματα.

Επίσης, από την πλευρά της Επιτροπής Δημοσίων Συμβάσεων, έχουν σημειωθεί περιπτώσεις μη επιχειρηματολογίας της αξιολόγησης με μόρια, στις περιπτώσεις χρήσης της ευνοϊκότερης οικονομικής προσφοράς, ως κριτηρίου για τον προσδιορισμό της νικήτριας προσφοράς», υπογραμμίζεται.

Τέταρτον, η διενέργεια της διαδικασίας χορήγησης, επεξεργασίας και επαλήθευσης δειγμάτων από την αναθέτουσα αρχή, όχι σύμφωνα με τη νομοθεσία για τις δημόσιες συμβάσεις.

Λάθη παρατηρούνται επίσης στον υπολογισμό του ορίου, ιδίως σε διαδικασίες δημοσίων συμβάσεων, όπου ο υπολογισμός του οριακού κεφαλαίου έπρεπε να γίνει με αναφορά σε άλλες επίσημες τιμές, αναγνωρισμένες από τους αρμόδιους φορείς.

Ως έκτο σημείο, κατηγοριοποιείται το πρόβλημα της μη γνώσης των νομοθετικών αλλαγών στο νόμο περί δημοσίων συμβάσεων, ιδίως στη διαδικαστική στιγμή έναρξης των προθεσμιών προσφυγής.

Άλλο λάθος είναι η μη εκτέλεση των διαδικαστικών ενεργειών που χρεώνονται από το νόμο, για επικοινωνία αναθέτουσας αρχής με οικονομικούς φορείς, για διόρθωση των ελαττωμάτων της καταγγελίας από τις αναθέτουσες αρχές.

Σχετικά άρθρα


Σχόλια

Προσθήκη σχολίου