Είκοσι αλβανικές περιβαλλοντικές οργανώσεις καταδίκασαν την έναρξη των εργασιών στο αεροδρόμιο της Αυλώνας, υποστηρίζοντας ότι παραβιάζει τη νομοθεσία και ότι η περιβαλλοντική μελέτη βρίσκεται στο μηδέν.
Σε μια συνάντηση στο Πολιτιστικό Κέντρο Tulla στα Τίρανα την Παρασκευή, 26 Νοεμβρίου, οι εκπρόσωποι δήλωσαν ότι η Μελέτη Εκτίμησης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων «διεξήχθη με βαθιά έλλειψη επαγγελματισμού» και ήταν «πελατειακή». Τα αποτελέσματα της έκθεσης άνοιξαν το δρόμο για την κατασκευή του αεροδρομίου στην προστατευόμενη περιοχή Αώου – Νάρτας.
Η Rea Nepravishta από το Παγκόσμιο Ταμείο Άγριας Ζωής (WWF) στην Αλβανία μίλησε εκ μέρους των οργανώσεων και επιπλέον τεσσάρων περιβαλλοντικών εμπειρογνωμόνων που αναφέρουν ότι η άδεια που εγκρίθηκε από το Εθνικό Συμβούλιο της Επικράτειας, είναι παράνομη καθώς η περιβαλλοντική μελέτη δεν εγκρίθηκε και η απόφαση ελήφθη κατά παράβαση πολλών διεθνών συμβάσεων στις οποίες είναι συμβαλλόμενο μέρος η Αλβανία.
Ο Sulejman Sulce, ο συντάκτης της αξιολόγησης, είπε στο BIRN ότι οι ισχυρισμοί τέθηκαν σε ένα μη τεχνικό προσχέδιο και η τελική έκθεση θα είναι σύντομα διαθέσιμη. Ακόμη ανάφερε ότι τα πορίσματα της έκθεσης ήταν έγκυρα και ότι είχαν πραγματοποιηθεί επίσης περίπου 18 δημόσιες ακροάσεις.
Η προστατευόμενη περιοχή Αώου – Νάρτας είναι ένας σημαντικός διάδρομος για τη μετανάστευση των πτηνών από την Αδριατική στην Αφρική. Τα φλαμίνγκο και διάφορα σπάνια είδη είτε αποκαλούν την περιοχή σπίτι είτε την επισκέπτονται για να φωλιάσουν εποχιακά. Οι περιβαλλοντικές οργανώσεις λένε ότι η Αξιολόγηση δεν έλαβε υπόψη αυτό, ούτε τον κίνδυνο σύγκρουσης των πτηνών με τα αεροσκάφη. Σημείωσαν επίσης αρκετά τεχνικά λάθη, όπως η σύγχυση των ονομάτων και των εικόνων ορισμένων πτηνών και η χρήση λανθασμένης ορολογίας.
Ο Taulant Bino από την Αλβανική Ορνιθολογική Ένωση είπε στο BIRN ότι όλα ήταν μια «γελοία φάρσα» καθώς «όλα έχουν προκαθοριστεί». Πρόσθεσε ότι πριν εγκριθεί η Αξιολόγηση, η άδεια κατασκευής είχε ήδη υπογραφεί και ότι πριν από αυτό είχαν σταλεί κοντέινερ και μηχανήματα στην περιοχή.
Οι ακτιβιστές το θεώρησαν παράνομο και είπαν ότι σκέφτονταν να μηνύσουν το έργο. Μάλιστα, ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη δικαστικές υποθέσεις για ενημέρωση καθώς οι αρμόδιοι φορείς αρνήθηκαν να επικοινωνήσουν μαζί τους μέσω των επίσημων οδών.
Σημείωσαν επίσης ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην έκθεση προόδου της για το 2020 σημείωσε ότι το αεροδρόμιο στην περιοχή Αώου – Νάρτας «έρχεται σε σύγκρουση με τους εθνικούς νόμους και τις διεθνείς συμβάσεις για την προστασία της βιολογικής ποικιλότητας, τις οποίες έχει επικυρώσει η Αλβανία».
Ο πρωθυπουργός Έντι Ράμα εγκαινίασε τα έργα στο αεροδρόμιο το Σαββατοκύριακο.
Το αεροδρόμιο θα κατασκευαστεί μέσω 35ετούς παραχώρησης BOT από διεθνή κοινοπραξία, συμπεριλαμβανομένου του Mabatex Group (50%), που ανήκει στον Behgjet Pacolli, τον πλουσιότερο επιχειρηματία του Κοσσυφοπεδίου και πρώην Υπουργό Εξωτερικών, και τον τουρκικό όμιλο YDA (48%).
Η επένδυση θα κοστίσει περίπου 103 εκατομμύρια ευρώ και θα χρειαστούν περίπου τρία χρόνια για να ολοκληρωθεί.
Η οικονομική σκοπιμότητα του αεροδρομίου έχει αμφισβητηθεί από πολλούς, καθώς το νέο αεροδρόμιο θα απέχει μόλις 100 χλμ. από το Διεθνές Αεροδρόμιο των Τιράνων, σε μια χώρα με πληθυσμό 2,8 εκατομμυρίων κατοίκων και οικονομία 13 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Ωστόσο, ο επενδυτής έχει εγγυημένη απόδοση της επένδυσης, επειδή η σύμβαση προβλέπει «εγγύηση εσόδων» έως και 138 εκατομμύρια ευρώ από τον δημόσιο προϋπολογισμό θα καταβληθούν στον επενδυτή για περίοδο 10 ετών, εάν η επένδυση αποτύχει.
Ο αντίκτυπος του αεροδρομίου της Αυλώνας στην προστατευόμενη λιμνοθάλασσα της Νάρτας θα είναι εγκληματικός για το περιβάλλον και γενικώς για το οικοσύστημα.
Σχόλια