Η Αλβανία υιοθετεί ολοένα και περισσότερο ΣΔΙΤ (Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα) για την υλοποίηση μεγάλων υποδομών, όπως ο Διεθνής Αερολιμένας Αυλώνας.
Η Εθνική Εμπορική Τράπεζα (ΒΚΤ) χορήγησε δάνειο 56 εκατομμυρίων ευρώ στην εταιρεία "Διεθνής Αερολιμένας Αυλώνας" για την κατασκευή του αεροδρομίου. Η συνολική επένδυση υπολογίζεται σε 103 εκατομμύρια ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), με την αλβανική κυβέρνηση να παρέχει οικονομικές εγγυήσεις.
Ωστόσο, η κατασκευή του αεροδρομίου έχει εγείρει ανησυχίες σχετικά με τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις, καθώς γίνεται σε προστατευόμενη περιοχή.
Πέρα από τον αερολιμένα, ΣΔΙΤ χρηματοδοτούν και οδικά έργα. Τρεις αλβανικές τράπεζες στηρίζουν το έργο ΣΔΙΤ για τον δρόμο Thumanë-Kashar με κοινό δάνειο, ενώ η American Investment Bank, η Tirana Bank και η Union Bank έχουν δανείσει 30 εκατομμύρια ευρώ στην Dragobia Energy για την κατασκευή του.
Παρόμοια, το 2021, η Intesa Sanpaolo Bank Albania, η OTP Albania και η Tirana Bank χρηματοδότησαν κοινό δάνειο 26 εκατομμυρίων ευρώ για τον δρόμο "Orikum-Llogara".
Το μεγαλύτερο έργο ΣΔΙΤ στην κατασκευή δρόμων, η οδός Αρμπρή, συνολικής αξίας 40 δισεκατομμυρίων ALL, στηρίζεται σε σημαντικό δάνειο από την ΒΚΤ. Η τράπεζα ενέκρινε δάνειο έως 9,5 δισεκατομμυρίων ALL στην εταιρεία "Gjoka 87" για το έργο, το οποίο αποτελεί το μεγαλύτερο που έχει εγκριθεί ποτέ από εμπορική τράπεζα στην Αλβανία.
Επιπλέον, το 2017, η ΒΚΤ δάνεισε 28,5 εκατομμύρια ευρώ στην "Albania Highway Concession" για την ολοκλήρωση και συντήρηση της Εθνικής Οδού.
Σε αντίθεση με τα έργα ΣΔΙΤ στον τομέα των οδικών υποδομών, όπου η κυβέρνηση δεν παρέχει εγγυήσεις, στον Διεθνή Αερολιμένα Αυλώνας, ο κίνδυνος βαρύνει τις τράπεζες.
Σε όλες τις περιπτώσεις ΣΔΙΤ, οι εγγυήσεις των δανειοληπτών περιλαμβάνουν την επιβάρυνση της ασφαλιστικής επιβάρυνσης στις μετοχές, τους τραπεζικούς λογαριασμούς είσπραξης εσόδων, ακίνητη περιουσία, εγγύηση μετόχων, κ.α.
Σχόλια