Οι δρόμοι που (δεν) οδηγούν στην ΕΕ

Οι δρόμοι που (δεν) οδηγούν στην ΕΕ

Όταν το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο συμπεριέλαβε τον Διάδρομο VIII στο κύριο Ευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών (TEN-T) τον Δεκέμβριο του 2022, η αλβανική κυβέρνηση προσπέρασε το γεγονός σιωπηλά, καθώς η εσωτερική ατζέντα επικεντρώθηκε στο έργο της Durres Yachts Marina, στις επενδύσεις για τη σήραγγα του Λογαρά , τα φωτοβολταϊκά κ.λπ.

Η ένταξη του Διαδρόμου VIII μεταξύ των δέκα σημαντικότερων ευρωπαϊκών αρτηριών είναι το σημαντικότερο γεγονός στον τομέα των υποδομών τα τελευταία 30 χρόνια.

Τα κριτήρια για ένταξη στις σημαντικές ευρωπαϊκές αρτηρίες απαιτούν δρόμους υψηλών προδιαγραφών, συνοδευόμενους από σιδηροδρομικές γραμμές υψηλής ταχύτητας και γραμμές μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας. Η χρηματοδότησή του αναλαμβάνεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ), η οποία έχει ορίσει ως προθεσμία για την ολοκλήρωσή του το 2030.

Η νέα αρτηρία θα ενισχύσει τα αλβανικά λιμάνια του Δυρραχίου και της Αυλώνας, τα οποία θα πρέπει να αντιμετωπίσουν τη ροή εμπορευμάτων και επιβατών από το νότιο τμήμα της Ιταλίας προς τη Μεσόγειο, από την Αλβανία έως τα λιμάνια του Μπουργκάς στη Μαύρη Θάλασσα.

Η σιωπή της κυβέρνησης δεν σχετίζεται με καμία ένσταση απέναντι στο έργο, αλλά με το γεγονός ότι η αλβανική πλευρά δεν ασχολήθηκε με την ένταξη του Διαδρόμου VIII και ως εκ τούτου δεν μετέφερε την είδηση στα ΜΜΕ για το σημαντικό αυτό γεγονός. όπως συμβαίνει συνήθως.

Ο Διάδρομος 8

Η ένταξη του Διαδρόμου VIII αιφνιδίασε τη χώρα, καθώς η λίστα προτεραιότητας των δημοσίων επενδύσεων, που διαθέτει το Υπουργείο Οικονομικών, περιλαμβάνει αρκετές εσωτερικές αρτηρίες, οι οποίες, σύμφωνα με ειδικούς του χώρου, εκτός από την κατανάλωση κονδυλίων του προϋπολογισμού, δεν έχουν οικονομική αξία.

Η κυβέρνηση της Αλβανίας έχει ξοδέψει 213 δισεκατομμύρια λεκ (2 δισεκατομμύρια ευρώ) σε οδικές υποδομές από το 2014 έως το 2022. Η σήραγγα στο Λογαρά έλαβε σχεδόν το 30% των επενδύσεων σε οδικές υποδομές, τοπικής σημασίας, ενώ εκατομμύρια ευρώ πηγαίνουν σε παραχωρήσεις ΣΔΙΤ με υψηλό κόστος και αμφίβολα πρότυπα.

Τώρα, αντί να βοηθήσει στην επιτάχυνση των εργασιών για τον Διάδρομο VIII, που μπορεί να χρηματοδοτηθεί από την ΕΕ, η αλβανική πλευρά άνοιξε ορισμένα νέα προβλήματα που θα κοστίσουν. Η μετεγκατάσταση του λιμένα του Δυρραχίου, ως ενός από τα κύρια λιμάνια του Διαδρόμου VIII, από τη σημερινή του θέση στο Porto Romano, έχει εγείρει ανησυχίες στην ΕΕ σχετικά με τις καθυστερήσεις που θα μπορούσε να δημιουργήσει στην αποτελεσματικότητα του έργου έως το 2030.

Επίσης, μια απόκλιση στον τελευταίο άξονα του Διαδρόμου VIII στο αλβανικό τμήμα θεωρείται από τους μηχανικούς ως μια αμελητέα και υψηλού κόστους λύση. Πρόκειται για το τελευταίο τμήμα στην αλβανική επικράτεια, το οποίο παρεκκλίνει από τον υφιστάμενο άξονα μέχρι τη γέφυρα Bushtrica στο Qukës, για 10 χιλιόμετρα, σε μια εντελώς νέα διαδρομή.

Ένας από τους επιφανείς μηχανικούς της χώρας είπε ότι αυτή η εκτροπή, που παρακάμπτει τουλάχιστον τρεις εναλλακτικές, θα είναι ακριβότερη και επιπλέον γίνεται σε έδαφος που απαιτεί υψηλό κόστος συντήρησης μετά την ολοκλήρωσή της.

Ενώ η γειτονική χώρα, τα Σκόπια, έχει συνάψει σύμβαση με την εταιρεία «Bechtel Enka» για τις εργασίες στο τμήμα της του Διαδρόμου VIII, η αλβανική πλευρά εφαρμόζει διαφορετικά πρότυπα για διαφορετικά τμήματα.

Η χώρα έχει την ευκαιρία, ούσα μέρος των έργων του πανευρωπαϊκού διαδρόμου, να επενδύσει και να βελτιώσει τις υποδομές που είναι τόσο απαραίτητες για την ανάπτυξη, ειδικά αυτές τις στιγμές που έχει γίνει ένας ισχυρός τουριστικός προορισμός.

Αλλά η έλλειψη οράματος, για να μην αναφέρουμε τον λάθος προσανατολισμό των έργων προς ΣΔΙΤ ή μη μελετημένες πίστες, κινδυνεύουν να υποτιμήσει αυτά τα οφέλη, όπως φαίνεται από το γεγονός ότι, μέχρι στιγμής, είμαστε οι τελευταίοι στα Βαλκάνια για την προσέλκυση έργων υποδομής.

Σχετικά άρθρα


Σχόλια

Προσθήκη σχολίου