Συνεχίζει να κρατείται στα ελληνικά ύδατα το ρωσικό πετρελαιοφόρο Lana

Συνεχίζει να κρατείται στα ελληνικά ύδατα το ρωσικό πετρελαιοφόρο Lana

Ένα ρωσικό δεξαμενόπλοιο, το Lana, που κατασκευάστηκε το 2003, με 19 Ρωσικά μέλη πληρώματος, παραμένει κολλημένο στα ελληνικά ύδατα μετά την κατάσχεσή του στις 8 Απριλίου υπό το καθεστώς κυρώσεων που επέβαλε στη Μόσχα η ΕΕ για τον πόλεμο στην Ουκρανία.

Οι νέοι κανονισμοί που εκδόθηκαν στις 16 Απριλίου απαγορεύουν στα πλοία με ρωσική σημαία να εισέρχονται σε λιμάνια της ΕΕ.

Ως απάντηση στη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, η ΕΕ έχει επεκτείνει μαζικά τις κυρώσεις κατά της Ρωσίας, που ξεκίνησαν για πρώτη φορά το 2014. Σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ, η Ελλάδα έχει παγώσει τραπεζικούς λογαριασμούς και κατάσχεσε περιουσιακά στοιχεία που ανήκαν σε ορισμένους Ρώσους πολίτες και εταιρείες και ανέστειλε το πρόγραμμα «χρυσής βίζας» για Ρώσους πολίτες.

Το ελληνικό Υπουργείο Ναυτιλίας είπε στο BIRN ότι η Ελληνική Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από παράνομες δραστηριότητες διέταξε την κατάσχεση του πετρελαιοφόρου υπό ρωσική σημαία στα ανοιχτά της νότιας ακτής της νήσου Εύβοιας.

Εκτός από την ΕΕ, οι ΗΠΑ έχουν επίσης επιβάλει κυρώσεις σε πέντε ρωσικά πλοία που ανήκουν στην PSB Lising OOO, θυγατρική της ρωσικής κρατικής τράπεζας PSB. Το Lana ήταν επίσης μεταξύ των πέντε πλοίων που περιλαμβάνονται στον κατάλογο των ΗΠΑ.

Το συγκεκριμένο πετρελαιοφόρο απέπλευσε από τον Μαρμαρά της Τουρκίας και επρόκειτο να επαναφορτώσει το φορτίο του σε άλλο πλοίο στην Καλαμάτα, στη χερσόνησο της Πελοποννήσου. Ωστόσο, υπέστη μηχανική βλάβη και ως αποτέλεσμα ρυμουλκήθηκε από άλλο σκάφος σε ασφαλές αγκυροβόλιο ανοιχτά της Καρύστου, όπου η ταυτότητα και οι «συνδέσεις» του με το PSB εντοπίστηκαν από τις ελληνικές αρχές.

Ωστόσο, το BIRN έχει δει έγγραφα που δείχνουν ότι, από τις 2 Ιουνίου 2021, η Lana δεν ανήκε πλέον στην PSB Leasing αλλά στην TransMorFlot LLC. Σύμφωνα με τη λίστα Lloyd's, ο σημερινός πραγματικός ιδιοκτήτης του Lana είναι ο Jamaldin Pashaev, ο Ρώσος ιδιοκτήτης 17 πλοίων με έδρα το Αστραχάν.

Το Equasis , ένας δημόσιος ιστότοπος που προωθεί την ασφάλεια και την ποιότητα στη ναυτιλία, είπε ότι το Lana άλλαξε ονόματα, σημαίες και ιδιοκτήτες αρκετές φορές. Το Reuters ανέφερε στις 21 Απριλίου ότι το πλοίο επρόκειτο να απελευθερωθεί καθώς ο νέος εγγεγραμμένος ιδιοκτήτης δεν περιλαμβανόταν σε καμία λίστα κυρώσεων.

Ωστόσο το πλοίο παραμένει στην Κάρυστο λόγω μηχανικών προβλημάτων. Πηγή με γνώση της υπόθεσης, η οποία θέλησε να διατηρήσει την ανωνυμία της, είπε στο BIRN ότι το φορτίο του κατασχέθηκε.

Η ομάδα υπεράσπισης United Against Nuclear Iran (UANI) αποκάλυψε ότι η Lana πρώην Pegas φόρτωσε περίπου 700.000 βαρέλια αργού πετρελαίου από το νησί Sirri του Ιράν στις 19 Αυγούστου πέρυσι.

Το ελληνικό Υπουργείο Ναυτιλιακών Υποθέσεων είπε στο BIRN ότι «η υπόθεση έχει κλείσει» και η Ελληνική Αρχή Καταπολέμησης του Ξεπλύματος Χρήματος αρνήθηκε να σχολιάσει το θέμα.

Η Lloyd's List ανέφερε ότι το τάνκερ παραμένει στα ελληνικά ύδατα επειδή εκκρεμεί δικαστική απόφαση.

Στο μεταξύ, η Ελλάδα μαζί με τη Μάλτα και την Κύπρο έχουν εκφράσει ανησυχίες σχετικά με την απαγόρευση των πετρελαιοφόρων σημαίας ΕΕ ή ελεγχόμενων από την ΕΕ πετρελαιοφόρων να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο. Η Windward Ltd, μια ναυτιλιακή εταιρεία συμβούλων, είπε ότι πολλά πλοία με ρωσική σημαία άλλαξαν τις σημαίες τους τον Μάρτιο προκειμένου να αποφύγουν τις κυρώσεις.

Σχετικά άρθρα


Σχόλια