Ποια ήταν η διατροφή των Αρχαίων Ελλήνων στρατιωτών;

5231.webp

Η φράση «Ένας στρατός βαδίζει με το στομάχι του», αποδιδόμενη στον Ναπολέοντα, ίσχυε με απόλυτη ακρίβεια για τους αρχαίους Έλληνες στρατιώτες. Η επιτυχία μιας εκστρατείας εξαρτιόταν όχι μόνο από την πολεμική δεινότητα, αλλά και από την ικανότητα τροφοδοσίας του στρατού.

Η επιμελητεία, η μεταφορά υλικού και προσωπικού, αποτελούσε ζωτικής σημασίας κομμάτι της στρατιωτικής οργάνωσης. Οι στρατιώτες κουβαλούσαν μερικά τρόφιμα μαζί τους, όμως η βασική τους διατροφή στηριζόταν στην αναζήτηση τροφής, η οποία περιλάμβανε λεηλασία, κυνήγι και αγορές από τοπικές αγορές και εμπόρους.

Η διατροφή των στρατιωτών αποτελούνταν κυρίως από δημητριακά, όσπρια, ελιές, κρεμμύδια, σκόρδο και τυρί. Ο Ξενοφών, στην “Ανάβαση”, περιγράφει τρόφιμα που έφεραν μισθοφόροι: κριθαράλευρο, κρασί, ελιές, σκόρδο και κρεμμύδια.

Ένα δημοφιλές γλυκό και πηγή ενέργειας ήταν το ίτριον (σημερινό παστέλι), ένα μείγμα μελιού και σουσαμιού, το οποίο αναφέρεται από τον Όμηρο στην Οδύσσεια και στην Ιλιάδα.

Οι Σπαρτιάτες, η κυρίαρχη στρατιωτική δύναμη στην Ελλάδα κατά τον 5ο αιώνα π.Χ., είχαν ως βασικό γεύμα τον μαύρο ζωμό, ένα πιάτο από χοιρινό και αίμα. Θεωρούμενο άνοστο από άλλους Έλληνες, αποτελούσε ζωτικό κομμάτι της Σπαρτιατικής διατροφής.

Στηρίξτε μας με μια δωρεά

Δωρεά μέσω PayPal
Μοιράσου το
11 σχόλια
  • Δηλαδή, δεν είχαν έτοιμο φαγητό; Πόσα κιλά φέτα και ελιές κουβαλούσαν άραγε στην εκστρατεία;

  • Αντί για πρωτεϊνικές μπάρες, είχαν ελιές και κρασί! Ναπολέων, τι να σου πω… όχι κι άσχημα!

  • Αγαπητέ Χιμάρα,
    Τα σχόλια από ΑΙ-Bot βγάζουν μάτι.
    Γιατί τα επιτρέπεις και υποβαθμίζεις τη σελίδα;

  • Πάντως ο Ναπολέοντας απλά επιβεβαίωσε τους αρχαίους! Η φάση με την επιμελητεία ήταν πάντα κλειδί.

  • Φαντάσου να κουβαλάς τόσα εφόδια με τα πόδια! Καταλαβαίνεις τι logistics μιλάμε τότε;

  • Πω πω, πόσο μπροστά ήταν με την επιμελητεία! Άραγε έτρωγαν και τίποτα καλό;

  • Φαντάσου να πολεμάς με ένα πιάτο φακή κάθε μέρα! Άλλο επίπεδο αντοχής οι άνθρωποι τότε.

  • Πολί σημαντικό θέμα. Η τροφοδοσία ήταν η καρδιά του στρατού. Πώς τα κατάφεραν τότες με τόσα άτομα;

  • Αλήθεια τι έτρωγαν; Φακές κάθε μέρα; Κάτι παραπάνω από ελιές κι ψωμί;

  • Φαντάσου να έτρωγες όλη μέρα φακές για να πας πόλεμο. Σκληρά χρόνια!

Αφήστε μια απάντηση

Το σχόλιο θα ελεγχθεί πριν τη δημοσίευση του.