Μπλε Διάδρομος: Η ΕΕ χρηματοδοτεί το τμήμα Murriqan-Lezhë με κόστος 255 εκατομμύρια ευρώ για 41 χλμ

Μπλε Διάδρομος: Η ΕΕ χρηματοδοτεί το τμήμα Murriqan-Lezhë με κόστος 255 εκατομμύρια ευρώ για 41 χλμ

Το Επενδυτικό Πλαίσιο Δυτικών Βαλκανίων (WBIF), το οποίο συντονίζει τις επιχορηγήσεις και τα δάνεια από χορηγούς, κυρίως την Ευρωπαϊκή Ένωση και την Παγκόσμια Τράπεζα, συντονίζει τη χρηματοδότηση του πρώτου τμήματος του αυτοκινητόδρομου Αδριατικής-Ιονίου, Murriqan - Lezhë, μέρος του κυρίου ευρωπαϊκού οδικού δικτύου (ΔΕΔ- Τ).

Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία του WBIF, ο αυτοκινητόδρομος Murriqan - Lezhë (Balldren) θα έχει μήκος 41 km, νέα επέκταση και διπλασιασμό του υπάρχοντος αυτοκινητόδρομου. Προβλέπονται 8 διασταυρώσεις, 23 υπόγειες διαβάσεις και 8 γέφυρες (συνολικού μήκους 1210 m).

Η προτεινόμενη κατηγορία σχεδιασμού είναι «Α», με σχεδιαστική ταχύτητα 120 km/h. Επιπλέον, θα κατασκευαστούν 24,1 χλμ. δευτερεύουσες και υπηρεσιακές οδοί για να βοηθήσουν γεωργικές, βιομηχανικές και άλλες δραστηριότητες κατά μήκος του κεντρικού δρόμου και να διασφαλίσουν την επικοινωνία μεταξύ των δύο πλευρών του αυτοκινητόδρομου.

Το συνολικό κόστος του έργου υπολογίζεται στα 255 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 128 εκατ. ευρώ είναι δάνεια και τα 100 εκατ. ευρώ έχουν ζητηθεί για επιχορήγηση από την αλβανική κυβέρνηση στο WBIF.

Για το δάνειο έχει προσφερθεί η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD), συνολικής αξίας 128 εκατ. ευρώ, ενώ η αλβανική κυβέρνηση θα συνεισφέρει 30,3 εκατ. ευρώ.

Η προθεσμία για την ολοκλήρωση αυτού του σημαντικού για την ΕΕ άξονα έχει προγραμματιστεί για το 2029.

Ο Οδικός Διάδρομος Αδριατικής-Ιονίου (AIC) είναι η ενδεικτική επέκταση του Διαδρόμου του Μεσογειακού Βασικού Δικτύου ΔΕΔ-Μ που συνδέει την κεντρική και βόρεια Ευρώπη με τη Βαλκανική χερσόνησο, από την Τεργέστη στην Ιταλία έως την Καλαμάτα.

Το μήκος από την Ιταλία προς την Ελλάδα θα είναι περίπου 1.500 km. Στην περιοχή των Δυτικών Βαλκανίων, ο Διάδρομος διέρχεται από το Μαυροβούνιο (περίπου 110 km ή 7% του συνολικού μήκους) και την Αλβανία (περίπου 315 km ή 20% του συνολικού μήκους).

Ο Μεσογειακός Διάδρομος, που θα περιλαμβάνει το τμήμα της βαλκανικής ακτής, θα είναι μια διαδρομή σε λειτουργία πολιτιστικής και τουριστικής περιοχής.

Όλες οι χώρες όπου περνά ο άξονας από την Ισπανία προς την Ελλάδα, προσφέρει τα πιο όμορφα σημεία του πολιτισμού, της γεωγραφίας και του τουρισμού της Ευρώπης, με πλούσια τουριστική προσφορά. Ο άξονας αυτός αποκτά στρατηγική σημασία, καθώς συνδέεται με τον διάδρομο του μεταξιού στα λιμάνια της Κωνσταντινούπολης.

Όσον αφορά την Κροατία, ο διάδρομος έχει σχεδόν ολοκληρωθεί, ενώ από το Μαυροβούνιο και την Αλβανία, οι υποδομές πρέπει να ανανεωθούν σχεδόν κατά 70% από την αρχή.

Στο αλβανικό κομμάτι κατασκευάζονται με παραχώρηση αρκετοί σημαντικοί άξονες από το Milot μέχρι το Fier και έχουν ήδη ανακοινωθεί οι νικητές.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της μελέτης σκοπιμότητας, η εθνική οδός Αδριατικής-Ιονίου στην αλβανική επικράτεια ξεκινά από το Muriqan και συνεχίζει σε Balldren, Milot, Thumanë, Kashar, Lekaj, Konjat, την παράκαμψη Fier, Levan, Poçem, Memaliaj, Subash, την παράκαμψη Αργυροκάστρου και καταλήγει στην Κακαβιά, σε 13 τμήματα μήκους 318 χιλιομέτρων, συμπεριλαμβανομένης της παράκαμψης του Φίερι που βρίσκεται στο στάδιο της κατασκευής.

Από αυτά τα 5 τμήματα θα κατασκευαστούν από την αρχή, ενώ τα άλλα 8 θα αντιγραφούν και θα οδηγηθούν στις παραμέτρους αυτοκινητόδρομου κατηγορίας Α, με ταχύτητα 12 χιλιομέτρων την ώρα.

Σχετικά άρθρα


Σχόλια

Προσθήκη σχολίου