Η γέφυρα των 20 εκατ. ευρώ που θα συνδέσει την Αλβανία με το Μαυροβούνιο

Η γέφυρα των 20 εκατ. ευρώ που θα συνδέσει την Αλβανία με το Μαυροβούνιο

Το Μαυροβούνιο και η Αλβανία θα δαπανήσουν περίπου 20 εκατομμύρια ευρώ για να συνδέσουν τις ακτές των Ulcinj και Velipojë με μια γέφυρα στον ποταμό Buna.

Το σχέδιο είναι να τοποθετηθούν τσιμεντένιοι πυλώνες στήριξης για τη γέφυρα μήκους 310 μέτρων στην κοίτη της Buna, κοντά στο δέλτα του στην Αδριατική Θάλασσα.

Ωστόσο, υπάρχουν πολλά ερωτήματα από την πλευρά του Μαυροβουνίου. Μεταξύ αυτών είναι: η ποιότητα του εδάφους όπου θα κατασκευαστεί, η έλλειψη χωροταξικού σχεδίου και οι επιπτώσεις στα απειλούμενα είδη ψαριών.

Από την αλβανική πλευρά, ο ποταμός περιλαμβάνεται στον κατάλογο Ραμσάρ των υδάτων διεθνούς σημασίας. Το σχέδιο για την ένταξη της Μπούνα σε αυτή τη λίστα, επίσης από πλευράς Μαυροβουνίου, δεν έχει υλοποιηθεί. Το 1991 το Μαυροβούνιο ανακηρύχθηκε οικολογική χώρα. Αυτός ο ορισμός περιλαμβάνεται και στο Σύνταγμα της χώρας.

Η συμφωνία για την κατασκευή της γέφυρας υπεγράφη στις 27 Φεβρουαρίου στην Ποντγκόριτσα από τον πρωθυπουργό του Μαυροβουνίου, Dritan Abazović, και τον πρωθυπουργό της Αλβανίας, Edi Rama, μετά από κοινή συνεδρίαση των δύο κυβερνήσεων. Τότε ειπώθηκε ότι η γέφυρα θα συντομεύσει την απόσταση μεταξύ Ulcinj και Velipoja από τα σημερινά 70 χιλιόμετρα σε λίγα μόλις χιλιόμετρα. Και οι δύο χώρες θα μοιραστούν επίσης το κόστος κατασκευής περίπου 20 εκατομμυρίων ευρώ, που σημαίνει 11 εκατομμύρια ευρώ περισσότερα από ό,τι είχε αρχικά ανακοινωθεί, τον Ιούνιο του 2022.

«Οι μισθοί είναι υψηλότεροι στο Μαυροβούνιο, επομένως δεν είναι δυνατόν η Αλβανία να πληρώσει για τη γέφυρα, αν έχει ήδη πληρώσει για την ιδέα του έργου», είπε ο Ράμα. Σύμφωνα με τις δηλώσεις των δύο αρχηγών, η γέφυρα θα πρέπει να ολοκληρωθεί τον Αύγουστο του επόμενου έτους.

«Δεν ξέρω τι θα μπορούσε να είναι πιο αποτελεσματικό και φθηνότερο από αυτό», είπε ο Abazovic. Μέσω της συμφωνίας, οι δύο χώρες έχουν δεσμευτεί να επιταχύνουν και να διευκολύνουν τις διαδικασίες για την έγκριση κατάλληλων αδειών και την εκπλήρωση περιβαλλοντικών υποχρεώσεων.

Η Υπηρεσία Προστασίας του Περιβάλλοντος στο Μαυροβούνιο είπε στο Radio Free Europe ότι, για την κατασκευή της γέφυρας, είναι απαραίτητο να εκπονηθεί έκθεση εκτίμησης περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

Σε ερώτηση αν έχουν ήδη λάβει ορισμένα έγγραφα που σχετίζονται με τη γέφυρα, ο Οργανισμός αναφέρει ότι «δεν έχουν υποβληθεί μέχρι στιγμής». Το Μαυροβούνιο δεν έχει αναπτύξει μηχανισμούς για την παρακολούθηση της κατασκευής τέτοιων έργων.

Ο ποταμός Buna είναι ένας διάδρομος για τη μετανάστευση σπάνιων και απειλούμενων ειδών ψαριών από τη θάλασσα στη λίμνη Σκόδρα. Ανάμεσά τους είναι και το ευρωπαϊκό χέλι, το οποίο έχει την ιδιότητα του άκρως απειλούμενου είδους. Τα οικολογικά προβλήματα που δημιουργήθηκαν στο παρελθόν, όπως η παρουσία απορριμμάτων και λυμάτων, η κατάληψη οικοτόπων από την κατασκευή κτιρίων στις όχθες της Buna ή η διάβρωση του εδάφους, έχουν θέσει σε κίνδυνο τα ζωικά είδη.

Η γέφυρα θα τοποθετηθεί πάνω από τη διακλάδωση του ποταμού Buna, στο τουριστικό θέρετρο Ada στο Μαυροβούνιο, όπου ήδη υπάρχουν προβλήματα με τη διάβρωση της παραλίας. Αυτή η διάβρωση μπορεί να έχει κάποιου είδους αντίκτυπο στη σταθερότητα της γέφυρας λόγω του σχετικού μεγάλου μήκους.

Σχετικά άρθρα


Σχόλια

Προσθήκη σχολίου