Το χρονικό της ακύρωσης και επαναδημοπράτησης του διαγωνισμού για το έργο Ιωάννινα - Κακαβιά

Το χρονικό της ακύρωσης και επαναδημοπράτησης του διαγωνισμού για το έργο Ιωάννινα - Κακαβιά

Στα βράχια κατέληξε τελικά ο πρώτος διαγωνισμός για την επέκταση της Ιόνιας Οδού, στο τμήμα Ιωάννινα-Κακαβιά. Μετά από δύο συνεχόμενες παρατάσεις στην ημερομηνία έναρξης του, μια προδικαστική προσφυγή στάθηκε ικανή να διακόψει απότομα τη διαδικασία. Πάρα ταύτα σε χθεσινή ενημέρωση δημοσιογράφων στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, σε ερώτηση του ypodomes.com για την τύχη του έργου, ο υφυπουργός Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης ανέφερε πως το υπουργείο συμμορφώθηκε με την απόφαση της Ενιαίας Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ), τροποποίησε τους όρους του διαγωνισμού και είναι θέμα ημερών το έργο να επαναδημοπρατηθεί.

Η νέα ημερομηνία διεξαγωγής θα είναι μετά τις εθνικές εκλογές που θα διεξαχθούν στις 21 Μαϊου 2023. Βέβαια με το ενδεχόμενο και νέας κάλπης αυτό σημαίνει ότι συγκεντρώνονται αρκετές πιθανότητες ο διαγωνισμός να μετατεθεί σε νεότερο χρόνο που να μπορεί να δημοπρατηθεί. Το συγκεκριμένο έργο αποτελεί το μεγαλύτερο νέο έργο υποδομής της Ηπείρου και είναι μια απαίτηση των φορέων της περιοχής εδώ και πολλά χρόνια.

Πως φτάσαμε εδώ
Το έργο προκηρύχθηκε στις αρχές Φεβρουαρίου με αρχική ημερομηνία δημοπράτησης τις 14 Μαρτίου. Μετά την γνωστοποίηση των όρων της διακήρυξης, υπήρξε προδικαστική προσφυγή από το ενδιαφερόμενο να συμμετάσχει σχήμα ΔΟΜΙΚΗ ΚΡΗΤΗΣ-ΕΚΤΕΡ-ΕΡΕΤΒΟ-ΤΕΝΑ. Το υπουργείο ΥΠΟΜΕ, λόγω της εκδίκασης έδωσε ακόμα μια παράταση για τις 9 Μαϊου αλλά δεν έφτασε ποτέ στο σημείο αυτό. Η εκδίκαση της υπόθεσης κατέληξε υπέρ του προσφυγέντος σχήματος και ο διαγωνισμός ακυρώθηκε στο σύνολο του.

Πιο συγκεκριμένα, το 5ο κλιμάκιο της ΕΑΔΗΣΥ, έκρινε πως οι όροι του διαγωνισμού παραβίαζαν τις αρχές της αναλογικότητας και του ελεύθερου ανταγωνισμού με την προσθήκη πρόσθετων όρων χωρίς αιτιολογία. Μάλιστα με την απόφαση αυτή δημιουργεί προηγούμενο και στελέχη του κλάδου υποστηρίζουν πως ανοίγει ο δρόμος σε μελλοντικά μεγάλα έργα να μπορούν να συμμετάσχουν σχήματα εταιρειών 6ης και 5ης τάξης που συχνά-πυκνά διαμαρτύρονται για διακηρύξεις που ουσιαστικά είναι απαγορευτική η συμμετοχή τους.

Αυτό ώθησε το υπουργείο Υποδομών ως Αναθέτουσα Αρχή του έργου να προχωρήσει σε τροποποίηση των όρων του διαγωνισμού και να κινήσει εκ νέου τις διαδικασίες για να επαναδημοπρατηθεί το έργο, κίνηση η οποία αναμένεται.

Ένα σπουδαίο έργο
Με το έργο αυτό ολοκληρώνεται ο αυτοκινητόδρομος της Ιόνιας Οδού που θα έχει πλεόν έκταση από το Αντίρριο μέχρι το συνοριακό πέρασμα στην Κακαβιά. Ο προϋπολογισμός του έργου με τον ΦΠΑ είναι 310 εκατ. ευρώ (250 εκατ. χωρίς ΦΠΑ). Από αυτά 188,70 αφορούν στο τμήμα Ιωάννινα-Καλπάκι και τα υπόλοιπα 61,29 εκατ. ευρώ είναι το τμήμα της προαίρεσης, Καλπάκι-Κακαβιά.

Η διάρκεια κατασκευής έχει οριστεί σε 54 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης, δηλαδή συνολικά 4,5 χρόνια. Εφόσον το έργο ξεκινήσει στις αρχές του 2024, θα ολοκληρωθεί κάπου προς τα τέλη του 2028. Το έργο εκτιμάται ότι θα κινητοποιήσει τις μεγάλες τεχνικές εταιρείες λόγω του μεγάλου προϋπολογισμού του και της σημαντικότητας του.

Ανήκει στα οδικά έργα νέας γενιάς και σήμερα είναι ο μεγαλύτερος διαγωνισμός για οδικό έργο στη χώρα με εξαίρεση τον ΒΟΑΚ. Για την Ήπειρο παίζει σπουδαίο ρόλο γιατί συνδέει τη ΒΙΠΕ και τη βόρεια περιοχή του Νομού Ιωαννίνων με την Ιόνια Οδό και κατ` επέκταση με το δίκτυο αυτοκινητοδρόμων.

Επίσης είναι τμήμα της λεγόμενης Αδριατικής Οδού, του άξονα που ξεκινά από την Τεργέστη στην Ιταλία, διασχίζει τις Αδριατικές ακτές και φτάνει στη χώρα μας. Είναι ένα από τα ελλειπόντα τμήματα μαζί με το τελικό τμήμα στην Πελοπόννησο, Πύργος-Καλό Νερό-Τσακώνα. Με το έργο αυτό τα Ιωάννινα αποκτούν ακόμα μεγαλύτερα χαρακτηριστικά διεθνούς κόμβου για την περιοχή των Δυτικών Βαλκανίων, ενώ ανοίγεται ένα νέος άξονας προς την Κεντρική και Δυτική Ευρώπη.

Το αντικείμενο του έργου
Αντικείμενο του έργου είναι η κατασκευή του τμήματος της Ιόνιας Οδού από τη συμβολή της με την Εγνατία Οδό μέχρι την Κακαβιά και τα ελληνοαλβανικά σύνορα. Περιλαμβάνει δυο υποτμηματα :

– Υποτμήμα 1: Ιωάννινα – Καλπάκι. Με αρχή το τέλος της σύμβασης παραχώρησης (Χ.Θ. 4+800) και πέρας το τέλος του AK Καλπακίου (Χ.Θ. 51+237,37) και συνολικό μήκος 46,4 χλμ νέας χάραξης. Στο υποτμήμα περιλαμβάνονται έξι (6) Ανισόπεδοι Κόμβοι, εκ των οποίων ο ΑΚ Κ3 Πασσαρώνος (Χ.Θ. 21+940 – Χ.Θ. 23+441) μήκους 1,47χλμ., αποτελεί την Προαίρεση 1.

– Υποτμήμα 2: Καλπάκι – Κακαβιά. Με αρχή το πέρας του ΑΚ Καλπακίου (Χ.Θ. 51+237,37) και πέρας τον μεθοριακό σταθμό Κακαβιάς (Χ.Θ. 74+349,66) και συνολικό μήκος 23,11 χλμ, προβλέπεται η αναβάθμιση της υφιστάμενης οδού, που αποτελεί την Προαίρεση 2.

Συγκεκριμένα στα έργα που θα κατασκευασθούν, περιλαμβάνονται:

• Ολοκλήρωση του Ανισόπεδου Κόμβου Εγνατίας (Κ0).

• Κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου στο τμήμα "Ανισόπεδος κόμβος Ιόνιας Οδού με Εγνατία Οδό έως Ανισόπεδο κόμβο Καλπακίου μήκους 46,4 km (Χ.Θ. 4+800 – Χ.Θ. 51+237,37) με την κατασκευή έξι (6) ανισόπεδων κόμβων :

1.Α/Κ. Κοσμηράς – Ασβεστοχωρίου (Κ1), επιτρέπει την εξυπηρέτηση των οικισμών Κοσμηράς, Ασβεστοχωρίου και Κόντσικας από την Ιόνια Οδό και έχει μορφή "διαμαντιού".
2.Α/Κ Γραμμενοχωρίων (Κ2). Θα εξυπηρετήσει τη σύνδεση των οικισμών Κόντσικας, Λοφίσκου, Πετραλώνων, Περάτη, Γραμμένου, Βαγενιτίου και Πολύλοφου με την Ιόνια Οδό και έχει μορφή "διαμαντιού".
3.Του Α/Κ Πασσαρώνος (Κ3) (Προαίρεση 1) από Χ.Θ. 21+940 έως Χ.Θ. 23+441 που προορίζεται να εξυπηρετήσει τη σύνδεση των περιοχών του βορείου τμήματος της Ιόνιας Οδού με το αεροδρόμιο, τη ΒΙΠΕ και το πολεοδομικό συγκρότημα της πόλης των Ιωαννίνων και δευτερευόντως παρέχει πρόσβαση από/προς την Ιόνια Οδό στις δυτικές περιοχές του Ν. Ιωαννίνων αλλά και τις ανατολικές του νομού Θεσπρωτίας. Πρόκειται για τρισκελή ανισόπεδο κόμβο που προβλέπεται να διαμορφωθεί με μορφή "αριστερής
4.Του Α/Κ Ζίτσας (Κ4) που θα εξυπηρετήσει τη σύνδεση των οικισμών της Δ.Ε. Ζίτσας αλλά και των οικισμών Πετσάλι, Νεοχώρι και Λαψίστα με την Ιόνια Οδό και έχει μορφή "διαμαντιού"
5.Α/Κ Καρυών (Κ5). Θα εξυπηρετήσει τη σύνδεση των οικισμών Καρυών, Ασφάκας, Πετσαλίου αλλά και οικισμών του Κεντρικού Ζαγορίου και έχει μορφή "διαμαντιού".
6. Α/Κ Καλπακίου (Κ6). Εξασφαλίζει την πρόσβαση στην Ιόνια οδό της περιοχής της Κόνιτσας και κατ' επέκταση περιοχών της Φλώρινας – Καστοριάς και θα εξυπηρετήσει μετακινήσεις που γίνονται για τουρισμό/αναψυχή προς τα Ζαγοροχώρια και τον Εθνικό Δρυμό Βίκου – Αώου. Ο Α/Κ διαμορφώνεται ως κόμβος σε δύο επίπεδα μισού τριφυλλιού με τους κλάδους να βρίσκονται σε συμμετρικά αντίθετα τεταρτημόρια.

• Αποκατάσταση του εγκάρσιου και παράπλευρου δικτύου τοπικών οδών, όπου απαιτείται.

Προβλέπεται η πλήρης κατασκευή του οδικού δικτύου δηλαδή:

• Χωματουργικές εργασίες,
• Έργα Οδοστρωσίας και Ασφαλτικών,
• Κατασκευή τεχνικών Έργων (4 Γέφυρες, 5 Άνω και 25 Κάτω Διαβάσεις, 1 Cut & Cover, περί τα 120 μικρά τεχνικά – οχετοί – και 6 τοίχοι αντιστήριξης),
• Έργα αποχέτευσης – αποστράγγισης, σήμανσης – ασφάλισης,
• Ηλεκτροφωτισμός των κόμβων, όλων των Γεφυρών, των διαβάσεων, τμημάτων του αυτοκινητόδρομου και των πλατυσμάτων στάθμευσης,
• Υποδομή τηλεφωνοδότησης,
• Εργασίες άρδευσης – φύτευσης και
• Εργασίες διαμόρφωσης του περιβάλλοντα χώρου στον κηρυγμένο αρχαιολογικό χώρο Βορτοπού (περιλαμβανομένης της κατασκευής οικίσκου).

Πέραν της Προαίρεσης 1 (ΑΚ Κ3 – Πασσαρώνος) που προαναφέρθηκε, αντικείμενο του Έργου αποτελεί με Προαίρεση και η αναβάθμιση του υποτμήματος Καλπάκι – Κακαβιά, μήκους 23,11 χλμ (Προαίρεση 2), που περιλαμβάνει:

• Κάθετες και παράπλευρες οδούς μήκους 15,8 χλμ
• 4 νέες Κάτω Διαβάσεις
• 2 νέες Άνω Διαβάσεις

Σχετικά άρθρα


Σχόλια