Η παγίδα της αύξησης κατώτατου και μέσου μισθού στην Αλβανία

Η παγίδα της αύξησης κατώτατου και μέσου μισθού στην Αλβανία

Στο πλαίσιο της μεταρρύθμισης της μισθολογικής δομής, η αλβανική κυβέρνηση αύξησε τον κατώτατο μισθό κατά περίπου 18%, από την 1η Απριλίου, προκειμένου να αυξήσει τον ανταγωνισμό και να αποτρέψει την αποχώρηση του εργατικού δυναμικού από τη χώρα.

Οι ειδικοί έχουν εκφράσει ανησυχίες ότι οι συχνές αλλαγές του κατώτατου μισθού, 6 φορές σε μια δεκαετία, δύο φορές μόνο πέρυσι, φέρνουν τις επιχειρήσεις σε δύσκολη θέση, σε μια περίοδο κρίσης που ο πληθωρισμός ξεπερνά το 7%.

Υπογραμμίζουν ότι αυτή η πρωτοβουλία δεν έχει συζητηθεί με τις επιχειρήσεις, το Εθνικό Συμβούλιο Εργασίας, και δεν έχει μελετηθεί. Οι αναλυτές εκτιμούν επίσης ότι οι αλλαγές που ανακοίνωσε η κυβέρνηση στη μισθολογική ιεραρχία στο δημόσιο, λίγο περισσότερο από ένα μήνα πριν τις αυτοδιοικητικές εκλογές, ενδέχεται να επηρεάσουν την ψήφο των πολιτών.

Στην Αλβανία διεξάγεται ανοιχτή συζήτηση για την πρωτοβουλία της κυβέρνησης για μεταρρύθμιση του μισθολογικού συστήματος στη χώρα. Από την 1η Απριλίου, ο κατώτατος μισθός αυξήθηκε σε 40.000 ALL, ή σχεδόν στο 18%.

Παρά τις δηλώσεις του Ράμα ότι η χώρα έχει τις δυνατότητες να πραγματοποιήσει μια τέτοια μεταρρύθμιση, οι ειδικοί σκέφτονται διαφορετικά, σημειώνοντας ότι η παραγωγικότητα της αλβανικής οικονομίας δεν μπορεί να το δικαιολογήσει. Οι συχνές αλλαγές έρχονται σε αντίθεση με τους κανόνες που έχουν θεσπιστεί στις χώρες της ΕΕ, σύμφωνα με τους οποίους αυτός ο μισθός μπορεί να αλλάξει 1 έως 2 φορές σε 4 χρόνια.

Αύξηση του κατώτατου μισθού σημαίνει νέα οικονομική επιβάρυνση για τις επιχειρήσεις, για πληρωμές κοινωνικής ασφάλισης και ασφάλισης υγείας των εργαζομένων. Τέτοιες συχνές και μη μελετημένες κινήσεις, λένε ειδικοί στο χώρο της οικονομίας, φέρνουν τις επιχειρήσεις σε δύσκολη θέση προσαρμογής.

Ο καθορισμός ενός μισθού για πολιτικούς και όχι για οικονομικούς λόγους, μετακυλίει το κόστος στον καταναλωτή. Προτρέπουν τις αρχές να αυξήσουν την απασχόληση, να μειώσουν την παρατυπία, να καταπολεμήσουν τη διαφθορά και την κατάχρηση δημοσίων πόρων, προκειμένου να επαναφέρουν την οικονομία σε ασφαλείς βάσεις.

Επιπλέον, οι ειδικοί πιστεύουν ότι η αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 18% έρχεται σε αντίθεση με τη νομισματική πολιτική σύσφιξης της Κεντρικής Τράπεζας, η οποία έχει αυξήσει το βασικό επιτόκιο, ως μέσο επηρεασμού της μείωσης του πληθωρισμού στη χώρα. Σε περιόδους κρίσης, οι κυβερνήσεις, προβαίνουν σε απόσβεση του πληθωρισμού μέσω της τιμαριθμικής αναπροσαρμογής μισθών και συντάξεων, ενώ προσθέτουν ότι τέτοιες μη μελετημένες πρωτοβουλίες δεν επηρεάζουν καν τη μετανάστευση.

Οι κατώτατοι μισθοί, σύμφωνα με το INSTAT, αποτελούν το 21% του συνόλου των μισθωτών στη χώρα. Η αύξηση του κατώτατου μισθού, ακόμη και για το ίδιο το κράτος, υπολογίζεται ότι θα έχει, σύμφωνα με ειδικούς, αποτέλεσμα 15 εκατ. ευρώ στο ασφαλιστικό ταμείο ως εισφορές για κοινωνική και υγειονομική ασφάλιση.

Αναμένεται να επηρεάσει το συνταξιοδοτικό, το οποίο τις τελευταίες 3 δεκαετίες δεν πληροί την προϋπόθεση ότι ο αριθμός των εισφορών είναι μεγαλύτερος από αυτόν των δικαιούχων, αλλά δεν είναι η λύση στο πρόβλημα. Οι ειδικοί εξηγούν ότι οι μισθοί στον ιδιωτικό τομέα αυξάνονται ως αποτέλεσμα της προσφοράς και της ζήτησης, όπως συνέβη πρόσφατα.

Οι αρχές απέρριψαν την κριτική ότι η αύξηση του κατώτατου μισθού και η υπόσχεση για αύξηση του μέσου μισθού, στα 900 ευρώ, γίνονται με στόχο να επηρεάσουν τους ψηφοφόρους στις τοπικές εκλογές της 14ης Μαΐου, αλλά οι ειδικοί δεν βλέπουν καμία οικονομική λογική σε αυτούς. Θεωρούν ότι μια μη μελετημένη αύξηση των μισθών, σε συνθήκες όπου ο πληθωρισμός είναι γύρω στο 7% και οι προβλέψεις για το 2023 κάνουν λόγο για επιβράδυνση της οικονομικής ανάπτυξης στο 2,6%, θα μπορούσε να έχει σοβαρές συνέπειες.

Σχετικά άρθρα


Σχόλια

Προσθήκη σχολίου