Χρεοκοπούν μεταφορικές εταιρείες λόγω ελέγχων κοντέινερ για διακίνηση ναρκωτικών από το λιμάνι του Δυρραχίου

Χρεοκοπούν μεταφορικές εταιρείες λόγω ελέγχων κοντέινερ για διακίνηση ναρκωτικών από το λιμάνι του Δυρραχίου

Μετά από αρκετά περιστατικά στο παρελθόν, που δημοσιοποιήθηκαν στα ΜΜΕ, για εύρεση ναρκωτικών και μετρητών σε ψυγεία γεμάτα με κατεψυγμένα προϊόντα κρέατος ή ακόμα και μπανάνες που προέρχονται από το λιμάνι του Δυρραχίου, το Τελωνείο και η αλβανική αστυνομία ενισχύουν τους ελέγχους στις εισαγωγικές επιχειρήσεις.

Εδώ και περισσότερο από 1 μήνα, τα φορτηγά εμπορευματοκιβώτια ψυγεία, αφού περάσουν τον έλεγχο σάρωσης, ξεφορτώνουν στο έδαφος, στη σκόνη και υψηλές θερμοκρασίες και ελέγχονται εκ νέου από την Αντιμετώπιση Λαθρεμπορίας Τελωνείων και τις δομές της Αλβανικής Αστυνομίας.

Οι φορείς μεταφοράς θαλάσσιων εμπορευμάτων εκφράζουν την ανησυχία ότι λόγω της διενέργειας αυτών των ελέγχων χωρίς κανένα πρότυπο, πολλές εισαγωγικές εταιρείες από το Κόσοβο και τα Σκόπια φεύγουν για εναλλακτικά λιμάνια.

Προϊόντα ζωικής προέλευσης που εισάγονται από τις χώρες Εκουαδόρ, Βραζιλία, Αργεντινή, Περού κ.λπ. από τοπικές εταιρείες φτάνουν στην Αλβανία μέσω του λιμανιού του Δυρραχίου. Αλλά από το 2005, το λιμάνι του Δυρραχίου χρησιμεύει επίσης ως διέλευση για πολλές εταιρείες από το Κόσοβο και τα Σκόπια που εισάγουν προϊόντα ζωικής προέλευσης από αυτές τις χώρες.

Η αναχώρηση εμπόρων προς τα λιμάνια του Μαυροβουνίου και της Ελλάδας έχει μειώσει σημαντικά τον όγκο δραστηριότητας των εταιρειών που μεταφέρουν ψυγεία, κινδυνεύοντας να χρεοκοπήσουν.

Από το 2013, σύμφωνα με τη σύμβαση που ενέκρινε το κοινοβούλιο της Αλβανίας, η υπηρεσία σάρωσης εμπορευματοκιβωτίων εφαρμόζεται σε 5 τελωνεία, συμπεριλαμβανομένου αυτού του Δυρραχίου μέσω σύμβασης παραχώρησης ΣΔΙΤ, η οποία χρηματοδοτείται από άμεσες πληρωμές από τον εκτελωνισμό αγαθών και χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό. Επίσης, σάρωση γίνεται και από τα τελωνεία Κρυσταλλοπηγής, Morinë, Qafë Thane και Κακαβιά, όπου ελέγχονται όλα τα εμπορευματοκιβώτια που διέρχονται από αυτά τα συνοριακά σημεία.

Το τέλος για την υπηρεσία σάρωσης κοντέινερ και λοιπών οχημάτων που κατέβαλαν οι επιχειρήσεις ήταν αρχικά 39 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Τώρα με τη νομοθετική αλλαγή, το τέλος σάρωσης αποφασίστηκε να είναι 5 ευρώ για τελωνειακές διασαφήσεις κάτω ή ίσες με 1000 ευρώ και 22 ευρώ για διασαφήσεις άνω των 1000 ευρώ.

«Πρώτον, αυτές οι διαδικασίες ελέγχου χωρίς κανένα κριτήριο βλάπτουν και θέτουν σε κίνδυνο την αλλοίωση των εμπορευμάτων, την απώλεια θρεπτικών ιδιοτήτων και θερμίδων τροφίμων του κρέατος που εκφορτώνονται στον αυτοκινητόδρομο σε μη παγωμένες συνθήκες και αντιμετωπίζει, με όλο το χώμα που φέρνει ο δρόμος και τη μεγάλη πιθανότητα να πάρει τα περισσότερα μικρόβια, κάτι που απαγορεύεται κατηγορηματικά.

Δεύτερον, το άνοιγμα όλων των κουτιών συσκευασίας του κρέατος και των προϊόντων του στο δρόμο και σε χώρους έξω από το ψυγείο, το οποίο, εκτός από όσα είπαμε παραπάνω, αλλοιώνει και καταστρέφει τη συσκευασία, γεγονός που καθιστά το προϊόν μη εμπορεύσιμο ή μειώνει την αξία μεταπώλησής του σε τον καταναλωτή, καθώς η συσκευασία τους καταστρέφεται στις ετικέτες που κάνουν λόγο για ημερομηνίες λήξης και μάρκες.

Τρίτον, για αυτούς τους λόγους, οι έμποροι και ειδικά εκείνοι από το Κοσσυφοπέδιο και τη Βόρεια Μακεδονία μεταφέρουν αμοιβαία την άφιξη των εμπορευμάτων τους από το λιμάνι του Δυρραχίου στα λιμάνια της Θεσσαλονίκης, Ελλάδα και του Μπάρι, Μαυροβούνιο, γεγονός που μειώνει σημαντικά τη δραστηριότητα των μεταφορικών εταιρειών», υποστηρίζει.

Ενώ πριν από λίγες μέρες κάποιοι διευθυντές των ναυτιλιακών εταιρειών έστειλαν επιστολή στον Πρωθυπουργό Edi Rama, τον Υπουργό Εσωτερικών Taulant Balla, τον Υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών Ervin Mete και την Υπουργό Γεωργίας και Αγροτικής Ανάπτυξης Anila Denaj για την άμεση λύση αυτού του προβλήματος που οδηγεί σε χρεοκοπία τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται εδώ και 30 χρόνια στον κλάδο αυτό.

Ειδικοί γνώστες της αγοράς των θαλάσσιων εμπορευματικών μεταφορών προτείνουν ως λύση για αυτές τις επιχειρήσεις τη δυνατότητα κλειστής αποθήκης με υγειονομικές προδιαγραφές, όπου τα εμπορεύματα θα μπορούσαν να εκφορτωθούν από τα ψυγεία για έλεγχο. Σύμφωνα με τους ίδιους, η λύση αυτή δεν θα αύξανε το κόστος του κρατικού προϋπολογισμού, καθώς το τέλος θα συνεχίσει να καταβάλλεται από τις επιχειρήσεις, όπως γίνεται σήμερα.

Σχετικά άρθρα


Σχόλια

Προσθήκη σχολίου