Ο ζωγράφος Ιωάννης Δούκας από το Αργυρόκαστρο και το έργο του

Ο ζωγράφος Ιωάννης Δούκας από το Αργυρόκαστρο και το έργο του

Μία από τις μεγαλύτερες καλλιτεχνικές φυσιογνωμίες στη Βόρειο Ήπειρο και την τότε τουρκοκρατούμενη Ήπειρο, υπήρξε ο μεγάλος Έλληνας ζωγράφος Ιωάννης Δούκας, ο οποίος κατάγονταν από το ιστορικό Αργυρόκαστρο.

Ο Ιωάννης Δούκας γεννήθηκε κατά την ύστερη οθωμανική εποχή στην ιστορική πόλη του Αργυροκάστρου και συγκεκριμένα το έτος 1841.

Αφού έλαβε την βασική του ελληνική εκπαίδευση στην γενέτειρά του, το 1859 μεταβαίνει στην ελεύθερη από τους Τούρκους Αθήνα όπου και φοιτά στο Σχολείο των Τεχνών της σημερινής ελληνικής πρωτεύουσας, την μετέπειτα Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών.

Συνεχίζει τις σπουδές του στην Ακαδημία Καλών Τεχνών του Μονάχου από το 1865 ως το 1868 με δάσκαλό του τον Καρλ φον Πιλότυ, ενώ αργότερα σπούδασε στο Παρίσι υπό τον Ζαν-Λεόν Ζερόμ.

Κατόπιν εργάστηκε στο Παρίσι, τη Μασσαλία και τη Βιέννη όπου διακρίθηκε ως προσωπογράφος. Το 1876, επέστρεψε στην Αθήνα όπου και πέθανε το 1916.

Έργα του υπάρχουν στην Εθνική Πινακοθήκη της Ελλάδος, στην Δημοτική Πινακοθήκη Λάρισας - Μουσείο Γ.Ι. Κατσίγρα, στην Ορθόδοξη Εκκλησία του Αγίου Νικολάου στο Λίβερπουλ και σε πολλές ιδιωτικές συλλογές.

Ένα από τα πιο χαρακτηριστικά του έργα:

Ένα από τα πιο χαρακτηριστικά του έργα τέχνης, όπου και απεικονίζεται έντονα η τεχνική του, είναι το πορτραίτο της Αμαλίας Λάντερερ-Αβέρωφ, κόρης του βαυαρού καθηγητή της Χημείας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, Ξαβέριου Λάντερερ, και συζύγου του Μιχαήλ Αβέρωφ, παππού των Ιδρυτών της Πινακοθήκης, το οποίο πρέπει να φιλοτεχνήθηκε το 1879 ή λίγο πριν.

Αμαλία Λάντερερ - Αβέρωφ

Στο συμπέρασμα μας οδηγεί μια αναφορά της εφημερίδας «Εφημερίς» της 22 Ιουνίου 1879, όπου επαινείται η προσωπογραφία της κυρίας Αβέρωφ όταν εκτέθηκε στο βιβλιοπωλείο Νάκη.

«Η εικόνα Ό αναπαριστά τους ωραίους χαρακτήρας και την ζωήν του προσώπου δια χρωματισμού εντόνου και θερμού. Οι διαβάται ίστανται προ της εικόνος αποθαυμάζοντες την ομοιότητα άμα δε και την ζωηρότητα. Ο κ. Δούκας έχει το προσόν να ρίπτει ασφαλή τα χρώματα δια του χρωστήρος του να δίδει μαλαχρινήν όψιν εις τας εικόνας του επί βάθους καλού και ούτω να εξαίρη της μορφής την λαμπρότητα και να συγκρατή, ως ειπείν, τας κινήσεις όλης της ζωής εις μίαν στιγμήν Ό», τονίζει η εν λόγω αναφορά.

Παρά την σπουδαία και ιδιαίτερη καλλιτεχνική του φλέβα, πάρα τις πολλές βραβεύσεις του και την αναγνώρισή του στους κύκλους των Ηπειρωτών του εξωτερικού, ο Ιωάννης Δούκας, όπως και αρκετοί άλλοι Αργυροκαστρίτες, καλλιτέχνες, ευεργέτες, αγωνιστές και άνθρωποι της βορειοηπειρωτικής διανόησης, παραμένουν ακόμη άγνωστοι στο ευρύ κοινό.

Η σημερινή πόλη του Αργυροκάστρου, πλην μερικών χωρών – μνημείων, εξαπατά τους μη ιστορικά υποψιασμένους ανθρώπους. Την παλιότερη εποχή στη πόλη μεγαλουργούσε μεγάλη ελληνική κοινότητα, με πλούσια δράση στα γράμματα, το εμπόριο και τις τέχνες, δίνοντας στην πατρίδα τους καλύτερους γόνους της.

Σχετικά άρθρα


Σχόλια

Προσθήκη σχολίου