Οι Βορειοηπειρώτες δεν ξεχνούν

Στις αρχές της δεκαετίας του ’90 καταφέραμε με μια μικρή ομάδα να μπούμε παράνομα στην Αλβανία του Χότζα και να κινηματογραφήσουμε το πρώτο ντοκιμαντέρ της ιδιωτικής τηλεόρασης για την εποποιία του ’40. Διαπιστώσαμε τότε, και το κάναμε και τίτλο του ντοκιμαντέρ, ότι οι Βορειοηπειρώτες δεν ξεχνούν.

Η Τιτανομαχία του Υψώματος 731 και τα στρατευμένα παιδιά

Σε λίγες μέρες συμπληρώνονται 74 χρόνια από το πρωί της 28ης Οκτωβρίου 1940, όταν ήχησαν οι σειρήνες και οι καμπάνες του πολέμου. Όλοι οι Έλληνες, χωρίς καμιά άλλη σκέψη, υπάκουσαν στο εθνικό προσκλητήριο, πήραν το όπλο και έτρεξαν στις χιονισμένες κορφές της Πίνδου για να υπερασπιστούν την Πατρίδα και να πεθάνουν με τιμή.

Περασμένα...

Τόν Ὀκτώβριο τοῦ 1914, ὁ ἑλληνικός στρατός ἔκανε γιά δεύτερη φορά τήν εἴσοδό του στή Βόρειο Ἤπειρο. Πέρασαν ἑκατό χρόνια ἀπό τότε. Τόν καιρό ἐκεῖνο, τό ἑλληνικό κράτος ἀσχέτως κυβερνήσεων καί ὁ ἑλληνικός λαός καθολικά, ἤθελαν, ἤλπιζαν, ἐπιδίωκαν νά συμπεριλάβουν στά σύνορα τῆς χώρας ὅλα τά ἐθνολογικά καί ἱστορικά ἑλληνικά ἐδάφη.

Χιμάρα ή Χειμάρρα ποια είναι η σωστή γραφή;

Ο χώρος της Χιμάρας είναι τόπος εγκατάστασης των Χαόνων, μιας πελασγικής φυλής που κατοίκησε σ’ όλη την Παραδριατική Ήπειρο απ’ τον Κάλαμο ως τον Αυλώνα, δίδοντας το όνομά της στην περιοχή (Χαονία). Σήμερα περιοχή Χιμάρας θεωρείται η Β.Δ. του Δελβίνου (με όριο τον ποταμό Καλεσιώτη) και Ν. του Αυλώνος (με όριο τα Ακροκεραύνια όρη) περιοχή και ειδικότερα επτά χωριών πού κράτησαν αδιάσπαστη την συνείδηση της ιστορικής ελληνικής συνέχειας: Χιμάρα, Δρυμάδες, Παλάσα (τα οποία παραμένουν ελληνόφωνα), Βούνο, Πήλιουρι, Κηπαρό και Κούδεσι.

Σαν σήμερα το 1922: Η καταστροφή της Σμύρνης

Τον Αύγουστο του 1922 ο τουρκικός στρατός άρχισε να φθάνει στη Σμύρνη. Το μέτωπο είχε καταρρεύσει λίγες ημέρες νωρίτερα και πολλοί άντρες του ελληνικού στρατού αναζητούσαν καταφύγιο στα παράλια, λαβωμένοι και απογοητευμένοι.

Σαν σήμερα οι Έλληνες αντάρτες κατατροπώνουν ναζι και Τσάμηδες

17 Αυγούστου 1944 Δυνάμεις του 3/40 Συντάγματος Ευζώνων και του 16ου Συντάγματος Πεζικού του Εθνικού Δημοκρατικού Ελληνικού Συνδέσμου (ΕΔΕΣ), υπό τη διοίκηση του Συνταγματάρχη Βασιλείου Καμάρα, επιτίθενται εναντίον Γερμανών που έχουν οχυρωθεί στο χωριό Μενίνα (254 άνδρες), και τους εξουδετερώνουν μετά από διήμερο αγώνα. Οι απώλειες των Γερμανών είναι 87 νεκροί και 109 αιχμάλωτοι, ενώ των ανταρτών 25 νεκροί και 40 τραυματίες.

Εκατό χρόνια από τις μεγάλες αλλαγές στην Ηπειρο

Εκατό χρόνια από τις μεγάλες αλλαγές στην Ηπειρο

Η τραγωδία των εγκλωβισμένων Ηπειρωτών αναδεικνύεται στο δραματικό ψήφισμα που οι κάτοικοι της Κορυτσάς επέδωσαν στους πρέσβεις των Μεγάλων Δυνάμεων στο Λονδίνο το 1913 και το οποίο τελικά οδήγησε στο Πρωτόκολλο της Κέρκυρας (1914), την πρώτη διεθνή αναγνώριση της ελληνικότητας της Βορείου Ηπείρου. Αντίγραφο του ψηφίσματος στα αγγλικά ανακαλύφθηκε πρόσφατα στις συλλογές του Ινστιτούτου Χούβερ από τον γράφοντα.

«Φεύγω για να ξαναγυρίσω», ο όρκος των Βορειοηπειρωτών φοιτητών

Ο όρκος που έδωσαν το 1991 ερχόμενοι στην Ελλάδα και δεν κράτησαν οι Βορειοηπειρώτες φοιτητές.

Η ιστορία της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Αλβανίας από το 1937

Η ιστορία της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Αλβανίας από το 1937

Η κανονική χορήγηση του Αυτοκεφάλου από το Οικουμενικό Πατριαρχείο επί πατριάρχου Βενιαμίν Α’ ανοίγει νέα περίοδο για την Εκκλησία της Αλβανίας.

Η πρώτη Ιερά Σύνοδος, 1937

Σαν σήμερα: Η Γενοκτονία των Ποντίων

Σαν σήμερα: Η Γενοκτονία των Ποντίων

Ένα εκλεκτό τμήμα του Ελληνισμού ζούσε στα βόρεια της Μικράς Ασίας, στην περιοχή του Πόντου, μετά τη διάλυση της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας. Η άλωση της Τραπεζούντας το 1461 από τους Οθωμανές δεν τους αλλοίωσε το φρόνημα και την ελληνική τους συνείδηση, παρότι ζούσαν αποκομμένοι από τον εθνικό κορμό. Μπορεί να αποτελούσαν μειονότητα -το 40% του πληθυσμού, αλλά γρήγορα κυριάρχησαν στην οικονομική ζωή της περιοχής, ζώντας κυρίως στα αστικά κέντρα.

Ο συγκλονιστικός βίος της Αγίας Ειρήνης

Ο συγκλονιστικός βίος της Αγίας Ειρήνης

Στην πόλη Μεσημβρία της Θράκης η Αγία Ειρήνη θανατώθηκε, αλλά με τη δύναμη του Θεού αναστήθηκε και είλκυσε στην πίστη το διοικητή και ολόκληρο το λαό.

Το έθιμο της Πρωτομαγιάς

Το έθιμο της Πρωτομαγιάς

Η Πρωτομαγιά είναι η γιορτή της άνοιξης αλλά και ολόκληρης της φύσης και το μαγιάτικο στεφάνι είναι το μοναδικό έθιμο αυτής της μέρας που έχει μείνει και τηρείται ακόμη και σήμερα.

Πρόκειται για ένα πανάρχαιο έθιμο που τηρείται πιστά σε κάθε μεριά της χώρας. Κάθε τέτοια μέρα ένα λουλουδένιο στεφάνι στολίζει τις πόρτες των σπιτιών.

Στην εκατονταετηρίδα του Μακεδονικού Αγώνα

Στην εκατονταετηρίδα του Μακεδονικού Αγώνα

Η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος, επειδή φρονεί ότι ο Μακεδονικός Αγώνας συνιστά σωστικό σταθμό Ορθοδοξίας και Ελληνισμού απεφάσισε πρέπουσα υπόμνησή του με την συμπλήρωση Εκατονταετίας, 1904-2004, από την έναρξη της ένοπλης αντιστάσεως στη Μακεδονία. Διότι οποιαδήποτε αποδυνάμωση της πρώτης θα δεχόταν αναπόδραστα και ο δεύτερος αντίστοιχη.

20 χρόνια από τη νύχτα που 300 Βορειοηπειρώτες βρέθηκαν στα κρατητήρια

20 χρόνια από τη νύχτα που 300 Βορειοηπειρώτες βρέθηκαν στα κρατητήρια

Πέρασαν 20 χρόνια από την 18η Απριλίου 1994, από την νύχτα θρίλερ ή όπως μπήκε στην ιστορία του βορειοηπειρωτικού Ελληνισμού: «Η νύχτα του Αγίου Βαρθολομαίου». Σαν αποτέλεσμα της επιχείρησης «blic» της αστυνομίας και των μυστικών αλβανικών υπηρεσιών, στις 10 το βράδυ σε όλο το βορειοηπειρωτικό χώρο, οδηγήθηκαν στα κρατητήρια 300 Βορειοηπειρώτες. Κάτι το πρωτάκουστο, το τρομερό. Μερικοί αφέθηκαν ελεύθεροι μετά από μερικές ώρες, μερικοί μετά από μερικές νύχτες, ενώ πέντε ηγέτες της οργάνωσης ΟΜΟΝΟΙΑ οδηγήθηκαν στα κρατητήρια και δικαστήκαν με την περίφημη «δίκη παρωδία» των Τιράνων.

Η ξεχασμένη εθνική μειονότητα της Βορείου Ηπείρου

Μια διαχρονική εκκρεμότητα της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής, είναι το θέμα της Βορείου Ηπείρου. Ο όρος «Βόρεια Ήπειρος» χρησιμοποιήθηκε επίσημα για πρώτη φορά στις 17 Μαΐου 1914 με την υπογραφή τουΠρωτοκόλλου της Κέρκυρας, προσδιορίζοντας τοαυτόνομο κράτος που δημιουργήθηκε στην περιοχή.