Στο 1 δισ. ευρώ ανέρχεται το κόστος των δημοσίων έργων της Αλβανίας για το 2024

Στο 1 δισ. ευρώ ανέρχεται το κόστος των δημοσίων έργων της Αλβανίας για το 2024

Το περασμένο έτος, οι αλβανικές κρατικές δαπάνες για επενδύσεις έφτασαν σε ιστορικό ρεκόρ, ξεπερνώντας το 1 δισεκατομμύριο ευρώ. Ωστόσο, το αποτέλεσμα ήταν χαμηλότερο από τον προγραμματισμένο στόχο των 123 δισεκατομμυρίων λεκ (1,2 δισ. ευρώ).

Σύμφωνα με τα αναλυτικά στοιχεία του Υπουργείου Οικονομικών σχετικά με τις ετήσιες επενδύσεις, το μεγαλύτερο μέρος της χρηματοδότησης κατευθύνθηκε σε έργα οδικών υποδομών. Ειδικότερα, πόροι διατέθηκαν για την κατασκευή της Σήραγγας του Λογορά, την Μεγάλη Περιφερειακή Οδό των Τιράνων, τμήματα του Διαδρόμου 8, καθώς και την οδική αρτηρία Κιούκς–Κιάφ Πλότς. Επιπλέον, επενδύσεις πραγματοποιήθηκαν και στον τομέα της ψηφιακής υποδομής.

Ένα σημαντικό μέρος του επενδυτικού προγράμματος, ύψους 4,8 δισεκατομμυρίων λεκ (48 εκατομμυρίων ευρώ), διατέθηκε για την ενίσχυση των στρατιωτικών υποδομών.

Το μεγαλύτερο επενδυτικό έργο, βάσει χρηματοδότησης, ήταν η Μεγάλη Περιφερειακή Οδός των Τιράνων. Κατά το προηγούμενο έτος, οι κατασκευαστικές εργασίες της χρηματοδοτήθηκαν με περίπου 8,5 δισεκατομμύρια λεκ, και μετά από αρκετά χρόνια εργασιών, η οδός τέθηκε σε πλήρη λειτουργία.

Η Σήραγγα του Λογαρά, η οποία έχει πλέον ολοκληρωθεί και είναι σε λειτουργία, έλαβε πέρυσι χρηματοδότηση 4 δισεκατομμυρίων λεκ, αξιοποιώντας το σύνολο των διαθέσιμων κεφαλαίων.

Οι επενδύσεις στην ψηφιακή υποδομή συνεχίζουν να αυξάνονται χρόνο με τον χρόνο. Τα στοιχεία δείχνουν ότι η Εθνική Υπηρεσία Κοινωνίας της Πληροφορίας (AKSHI) επένδυσε 3,4 δισεκατομμύρια λεκ (34 εκατομμύρια ευρώ) στη βελτίωση της ψηφιακής υποδομής. Το μεγαλύτερο έργο, με προϋπολογισμό περίπου 6,3 εκατομμύρια ευρώ, αφορούσε την εφαρμογή της νέας πλατφόρμας “e-Albania 2.0”.

Το οδικό τμήμα Κιούκς-Κιαφ Πλότς έλαβε χρηματοδότηση περίπου 3 δισεκατομμυρίων λεκ (25 εκατομμυρίων ευρώ) το 2024, παρότι δεν είχε προβλεφθεί αρχικά προϋπολογισμός για τα επιμέρους τμήματά του.

Ο Δρόμος του Άρμπρι συνέχισε να απορροφά σημαντικό μέρος των δημόσιων επενδύσεων, λαμβάνοντας 3,5 δισεκατομμύρια λεκ το 2024, κατατάσσοντάς τον στην κορυφή της λίστας των μεγάλων έργων υποδομής.

Σημαντική χρηματοδότηση διατέθηκε επίσης για την επέκταση της Αυτοκινητόδρομου Τιράνων-Δυρραχίου και την οδική σύνδεση Μπεράτι-Μπαλαμπάν.

Ωστόσο, από τα έργα που είχαν προγραμματιστεί από άλλους κυβερνητικούς τομείς, αρκετά δεν προχώρησαν. Το Υπουργείο Τουρισμού δεν κατάφερε να υλοποιήσει ορισμένα από τα σχεδιασμένα έργα. Παράλληλα, υπήρξαν καθυστερήσεις και σε στρατιωτικές επενδύσεις. Το Υπουργείο Οικονομίας, ειδικά στον τομέα του πολιτισμού, δεν πραγματοποίησε μεγάλο αριθμό προγραμματισμένων έργων. Παρόμοια, οι επενδύσεις στην εκπαίδευση και την έρευνα παρουσίασαν αδύναμη πρόοδο, ενώ και τα κονδύλια για τα δίκτυα ύδρευσης και την ενεργειακή υποστήριξη δεν υλοποιήθηκαν σύμφωνα με το αρχικό σχέδιο.


Σχετικά άρθρα


Σχόλια