Συνέντευξη Αρχιεπισκόπου Αναστασίου: Ανεπίτρεπτη διαστρέβλωση της ιστορίας

Συνέντευξη Αρχιεπισκόπου Αναστασίου: Ανεπίτρεπτη διαστρέβλωση της ιστορίας

Συνέντευξη του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Τιράνων, Δυρραχίου και πάσης Αλβανίας κ. κ. Αναστασίου

1.Δημοσιογράφος της «ΝΓΚΙΑΛΓΙΑ»- Ο κ. Αρμπέν Πούτο στο βιβλίο του που κυκλοφόρησε πρόσφατα («Ο Ελληνο- Ιταλικός Πόλεμος, δικτάτορες και κουϊσιλγκ», εκδόσεις «ΤΟΕΝΑ», Τίρανα 2011), πέραν των άλλων στις σελ. 292-3 λέει: «Παραμένει πάντοτε αναμφισβήτητη η αρχή ότι το αυτοκέφαλο της Αλβανικής Εκκλησίας δεν συνάδει με την τοποθέτηση επικεφαλής της ενός ξένου κληρικού…Κατά συνέπεια, στις παρούσες συνθήκες η Ορθόδοξη Αλβανική Εκκλησία έχει απωλέσει το αυτοκέφαλο της. Η υπόθεση έχει αποσπάσει και την προσοχή της Αμερικάνικης Πρεσβείας στα Τίρανα, όπως προκύπτει απ’ τα τηλεγραφήματα που δημοσίευσε η οργάνωση Γουίκιλιξ». Ο Πρέσβης Γουίδερς έχει εκφράσει τις επιφυλάξεις του για τη συμμετοχή της εκκλησίας στην υπόθεση των εκταφών και λέει: «Η Ορθόδοξη Εκκλησία στην περίπτωση αυτή προκύπτει να είναι περισσότερο ένα γραφείο της κυβέρνησης των Αθηνών στην Αλβανία παρά μια αυτοκέφαλη εκκλησία, διότι δεν υπάρχει καμιά σχέση μεταξύ των λειτουργημάτων της εκκλησίας με τα στρατιωτικά νεκροταφεία ενός κράτους» και πιο πέρα: «Ο επίσκοπος Γιαννουλάτος

προκύπτει έτσι να είναι ένας γραφειοκράτης του Καραμανλή, με τον οποίο έχει συμβουλευτεί σε σχέση με την υπόθεση των νεκροταφείων».

Ο Αρχιεπίσκοπος Αναστάσιος: Τη φράση αυτή ο πρέσβης Γουίδερς δεν την είπε ποτέ. Δεν υπάρχει στο πρωτότυπο κείμενο του τηλεγραφήματος με κωδικό 06, Τίρανα 662 της 21ης Ιουνίου 2006, το οποίο δημοσίευσε η οργάνωση «Γουίκιλιξ». Ρίχνοντας μια κριτική ματιά στο κείμενο, στο οποίο αναφέρεται ο κ. Αρμπέν Πούτο (Εφημερίδα «Σκιπ», 6 Σεπτεμβρίου 2011), διαπιστώνεται εύκολα ότι το κείμενο το οποίο παραθέτει ο κ. Πούτο, σε εισαγωγικά, είναι σκόπιμη συνάρτηση δύο αποσπασμένων φράσεων ενός δυσφημιστικού σχολίου, που κάνει ένας δημοσιογράφος. Πέραν τούτου, ήταν αδύνατο ο αμερικανός πρέσβης Γουίδερς να διαμορφώσει μια τέτοια άποψη, διότι το 2006 όταν συντάχθηκε το συγκεκριμένο τηλεγράφημα που αναφέρετε στο βιβλίο, ο κ. Γουίδερς δεν είχε ακόμη έρθει στην Αλβανία. Το τηλεγράφημα υπογράφεται απ’ την κα. Μέρσι Ρις.

Άλλο τόσο που ούτε καν υφίσταται μια τέτοια φράση στο πρωτότυπο στα αγγλικά που δημοσιεύεται απ’ την Γουίκιλιξ. Ο ιστορικός κ. Πούτο, με σκοπό να προσβάλει βαριά την Ορθόδοξη Εκκλησία και τον Αρχιεπίσκοπο της, επισυνάπτει κακοπροαίρετα στο βιβλίο του δύο συκοφαντικές προτάσεις ενός αλβανού δημοσιογράφου, τις περιτυλίγει στο μανδύα της Αμερικάνικης Πρεσβείας και τις παρουσιάζει εντός εισαγωγικών, ως προτάσεις και σκέψεις ενός αμερικάνου πρεσβευτή. Ασφαλώς αυτό δεν λέγεται «ιστορία» αλλά διαστρέβλωση της ιστορίας με σκοπό την προσβολή.

2.Δημοσιογράφος: Μπορείτε να μας ξεκαθαρίσετε κάτι για την άποψη του κ. Πούτο ότι η Ορθόδοξη Εκκλησίας της Αλβανίας τώρα έχει απωλέσει το Αυτοκέφαλό της;

Ο Αρχιεπίσκοπος: Είναι πολύ ξεκάθαρο, ότι λόγω έλλειψης θεολογικών γνώσεων και ειδικά των νομοκανονικών, αλλά και διότι δεν μετέχει της Ορθοδόξου Εκκλησίας, ο εν λόγω άνθρωπος δεν έχει γνώση του γεγονότος ότι το Αυτοκέφαλο στην Ορθόδοξη Παράδοση δεν εξαρτάται απ’ την υπηκοότητα του Πρώτου της. Το Αυτοκέφαλο της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Αλβανίας, αναγνωρίζεται, χωρίς τον παραμικρό δισταγμό, απ’ το 1992, απ’ όλες τις Ορθόδοξες Εκκλησίες μηδεμιάς εξαιρουμένης, σε όλο τον πλανήτη. Επίσης το όνομα του Πρώτου της αναφέρεται απ’ όλους τους Πατριάρχες και τους Αρχιεπισκόπους, Προέδρους των Ορθοδόξων Αυτοκεφάλων Εκκλησιών σε όλο τον κόσμο, κάθε Κυριακή, όταν αυτοί λειτουργούν. Το γεγονός ότι η Ορθόδοξη Εκκλησία της Αλβανίας είναι Αυτοκέφαλη αναγνωρίζεται επίσης απ’ όλες τις χριστιανικές Εκκλησίες και τους διαχριστιανικούς διεθνείς οργανισμούς.

«Η Ορθόδοξος Αυτοκέφαλος Εκκλησία της Αλβανίας», με τον συγκεκριμένο σημερινό της Αρχιεπίσκοπο έχει αναγνωριστεί ως νομικό πρόσωπο απ’ τα Αλβανικά δικαστήρια και το νόμο αρ. 10057 της 22.1.2009. Προκαλεί εντύπωση το γεγονός ότι αυτό το στοιχείο προσπαθεί να παραβλέψει ένας ιστορικός. Ευτυχώς οι εκατοντάδες χιλιάδες Ορθόδοξοι της Αλβανίας γνωρίζουν πολύ καλά ότι η Εκκλησία τους μετά την διάλυσή της απ’ το αθεϊστικό καθεστώς, είναι και πάλι Αυτοκέφαλη απ’ το 1992, σύμφωνα με τους Ιερούς Κανόνες.

3.Δημοσιογράφος: Και για όσα γράφει ο δημοσιογράφος σε ότι αφορά τις σχέσεις με τον κ. Καραμανλή, ποιο είναι το σχόλιο σας;

Ο Αρχιεπίσκοπος: Ο Επίσκοπος Αντώνιος Μερντάνι, το όνομα του οποίου αναφέρεται στο τηλεγράφημα που δημοσίευσε η «Γουίκιλιξ» εγγυήθηκε την Ιερά Σύνοδο ότι τα λόγια του διαστρεβλώθηκαν. Ζήτησε συγνώμη που δεν διέψευσε αμέσως αυτά που του χρεώνονται ότι είπε σε μια ιδιωτική συνάντηση εργασίας με έναν απ’ τους αντιπροσώπους της Αμερικάνικης Πρεσβείας στην Αρχιεπισκοπή το 2006 (όταν ακόμη ήταν ιερέας). Ενώ σε ότι αφορά την πληροφορία που απορρέει απ’ το τηλεγράφημα σχετικά με την ερώτησή σου, όπου και στηρίζεται το δημοσιογραφικό σχόλιο, ότι δήθεν στις 7 Ιουνίου 2006 έκανα μια επίσκεψη στον κ. Καραμανλή και συζητήσαμε για τα νεκροταφεία κλπ. δηλώνω υπεύθυνα ότι τούτο είναι ψέμα. Στις 7 Ιουνίου του έτους 2006, βρισκόμουν σε ένα ταξίδι. Τις εβδομάδες που είχαν προηγηθεί του μεγάλου θορύβου σε σχέση με τις εκταφές, βρισκόμουν στο Λόντον Ντέρρυ της Ιρλανδίας, σε συνέλευση της Κεντρικής Επιτροπής της Διάσκεψης Ευρωπαϊκών Εκκλησιών, ως αντιπρόεδρος του Οργανισμού.

Με την ευκαιρία αυτή θα ήθελα να πω ότι με τον κ. Καραμανλή είμαστε φίλοι πριν εκείνος γίνει πρωθυπουργός. Μην παραβλέπεται το γεγονός ότι εκτός από Αρχιεπίσκοπος Αλβανίας υπήρξα για 35 χρόνια καθηγητής στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Πρόεδρος του Παγκοσμίου Συμβουλίου Εκκλησιών, κατά συνέπεια έχουμε και πολλά άλλα θέματα να συζητάμε με δημόσια πρόσωπα σε πολλές χώρες, συμπεριλαμβανομένων της Αλβανίας και Ελλάδας.

Η φράση ότι ο Αρχιεπίσκοπος Αναστάσιος είναι «ένας γραφειοκράτης του Καραμανλή», όχι μόνο είναι ψευδή και κακοήθη, αλλά και γελοία. Και δίκαια απορείς με το γεγονός πως ένας καθηγητής πανεπιστημίου, στον επίλογο του ιστορικού του βιβλίου, χρησιμοποιεί τέτοια τεχνάσματα για να διασύρει την Ορθόδοξη Εκκλησία και τον Αρχιεπίσκοπό της.

4. Δημοσιογράφος: Όμως σε σχέση σχετικα με τα όσα λέγονται για τα νεκροταφεία και τη συμμετοχή της Εκκλησίας σε εκταφές τι θα λέγατε;

Ο Αρχιεπίσκοπος: Η Ορθόδοξη Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Αλβανίας δεν έχει ποτέ ασχοληθεί με εκταφές, για τις οποίες τόσος θόρυβος γίνεται. Η φράση ότι «η Ορθόδοξος Εκκλησία προκύπτει να είναι περισσότερο ένα γραφείο της Κυβέρνησης των Αθηνών στην Αλβανία παρά μια Ορθόδοξη Εκκλησία…» δείχνει άγνοια και κακοπροαίρετη διάθεση. Οι συνομιλίες και το πρώτο σχέδιο – κειμένου της Συμφωνία μεταξύ των δύο Κυβερνήσεων, εκείνης της Αλβανίας και της Ελλάδας, σε σχέση με τα νεκροταφείο των πεσόντων στο Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, ξεκινούν το 2002. τούτο ήταν σε συνέχεια του «Συμφώνου Φιλίας, Καλής Γειτονίας και Αμοιβαίας Συνεργασίας» που υπέγραψαν οι δύο χώρες στα Τίρανα (21.3.1996). Η Εκκλησία μας προκειμένου να διευκολύνει τις δύο κυβερνήσεις στην υλοποίηση της συμφωνίας που εκείνες είχαν αποφασίσει να υπογράψουν, προσέφερε το οικόπεδο του μοναστηριού του Αγίου Νικολάου, κοντά στην Κλεισούρα, όχι για «μαυσωλείο», αλλά για νεκροταφείο. Κάτι τέτοιο είναι συνηθισμένο για πολλούς αιώνες στην Αλβανία, δηλαδή τα ορθόδοξα νεκροταφεία να βρίσκονται δίπλα στις εκκλησίες και τα μοναστήρια.

Η θέση της Ορθοδόξου Εκκλησίας σε σχέση με τους νεκρούς, οποιασδήποτε εθνότητας και αν είναι, είναι κάτι το δεδομένο: απόλυτος σεβασμός. Ιδιαίτερα δε, για όσους είναι Ορθόδοξοι, είναι μια υποχρέωση να έχουν πάνω απ’ τον τάφο ένα σταυρό και να διαβάζεται μια ιδιαίτερη επιμνημόσυνη ευχή, που λέγεται «τρισάγιο». Πρόκειται για μια θρησκευτική υποχρέωση πολλών αιώνων.

Οι συκοφαντικές θεωρίες γύρω από πολιτικούς σκοπούς, σκοτεινά σχέδια, καθορισμό συνόρων κλπ. χρησιμοποιούνται από ορισμένους εθνικιστικούς κύκλους που αρέσκονται να δημιουργούν θορύβους και να καλλιεργούν την πονηρή καχυποψία και το μίσος μεταξύ γειτονικών λαών. Και εντελώς το αντίθετο, η προσπάθεια της Ορθοδόξου Εκκλησίας – και πιο συγκεκριμένα ο προσωπικός μου πόνος και προσπάθεια – είναι η καλλιέργεια αμοιβαίας κατανόησης, ο αλληλοσεβασμός καθώς και η εφαρμογή ειλικρινούς συνεργασίας για την ειρηνική συνύπαρξη και την κοινή πρόοδο των γειτονικών λαών της Βαλκανικής εντός του πλαισίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

 

 

(Η Συνέντευξη δημοσιεύεται σε μετάφραση απ’ το επίσημο όργανο της Ορθοδόξου Αυτοκεφάλου Εκκλησίας της Αλβανίας «NGJALLJA» (Ανάστασις) , στις σελίδες 6-7 του τεύχους του Δεκεμβρίου 2011).

 

deropoli.com

Ελεύθερη Ώρα: Στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ πηγα...
Εξώδικο Παναθηναϊκού στον Νίνη για τις διαπραγματε...
 
  1. Σχόλια (0)

  2. Σχολίασε

Σχόλια (0)

Δεν υπάρχει κάποιο σχόλιο στο άρθρο

Αφήστε τα σχόλια σας

Συνημμένα (0 / 3)
Share Your Location

ΒΡΕΙΤΕ ΜΑΣ

Μπορείτε να μας βρείτε και να συνδεθείτε μαζί μας στα παρακάτω μέσα κοινωνικής δικτύωσης

Ακολουθήστε μας:


Η σελίδα είναι αφιερωμένη στην μνήμη του Γιώργου Γκιώνη