Στο 5,7 % εκτινάχθηκε ο πληθωρισμός στην Αλβανία

Στο 5,7 % εκτινάχθηκε ο πληθωρισμός στην Αλβανία

Οι τιμές αυξήθηκαν κατακόρυφα τον Μάρτιο στην Αλβανία, αυξάνοντας το κόστος ζωής για όλα τα νοικοκυριά, τα οποία ξοδεύουν κατά μέσο όρο το 42% των δαπανών τους σε τρόφιμα, σύμφωνα με την έρευνα για τον προϋπολογισμό των νοικοκυριών.

Σχεδόν τα πάντα ήταν πολύ πιο ακριβά τον Μάρτιο, από τα τρόφιμα μέχρι τα καύσιμα. Τα μόνα που δεν είναι ακριβά είναι η εκπαίδευση και οι υπηρεσίες υγείας.

Η INSTAT ανέφερε ότι ο πληθωρισμός ή ο δείκτης τιμών καταναλωτή, που μετρά τη μεταβολή της τιμής ενός καλαθιού αγαθών, έφτασε το 5,7% τον Μάρτιο, αυτό που είναι το υψηλότερο επίπεδο από το 2002 και είναι πολύ υψηλότερο από τον στόχο της Τράπεζας της Αλβανίας για 3%.

Η σημαντική αύξηση των τιμών αναμένεται να επιδεινώσει σημαντικά την οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών των πολιτών της Αλβανίας. Οι περισσότεροι από αυτούς δήλωσαν όσο ποτέ άλλοτε ότι αναμένουν επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης των οικογενειών τους τους επόμενους 12 μήνες. Η ετήσια άνοδος των τιμών τον Μάρτιο επηρεάστηκε κυρίως από την κατηγορία «Τρόφιμα και μη αλκοολούχα ποτά» με +3,31 ποσοστιαίες μονάδες και ακολούθησε η κατηγορία «Μεταφορές» με +1,08 ποσοστιαίες μονάδες.

Οι τιμές της κατηγορίας «Ενοίκια, νερό, καύσιμα και ενέργεια» κατά +0,44 ποσοστιαίες μονάδες. Οι τιμές της κατηγορίας «Αλκοολούχα ποτά και καπνός» κατά +0,24 ποσοστιαίες μονάδες. Οι τιμές της κατηγορίας «Ξενοδοχεία, καφέ και εστιατόρια» κατά +0,19 ποσοστιαίες μονάδες και οι τιμές της κατηγορίας «Ψυχαγωγία και πολιτισμός» με +0,12 ποσοστιαίες μονάδες.

Επίσης οι τιμές της κατηγορίας «Έπιπλα, οικιακές συσκευές και οικιακή συντήρηση» έχουν συνεισφέρει +0,10 ποσοστιαίες μονάδες. Οι τιμές της κατηγορίας «Ένδυση και υπόδηση» και «Επικοινωνία» έχουν συνεισφέρει +0,06 ποσοστιαίες μονάδες έκαστη. Ακόμη, οι τιμές των κατηγοριών «Διάφορα αγαθά και υπηρεσίες» έχουν συνεισφέρει 0,05 μονάδες, ενώ εκείνες τιμές της ομάδας «Εκπαιδευτική υπηρεσία» έχουν συνεισφέρει με 0,02 μόρια.

Σε σύγκριση με τον Μάρτιο του 2021, η μεγαλύτερη άνοδος στις τιμές παρατηρείται στην κατηγορία «Μεταφορές» με 19,9% και ακολουθούν οι κατηγορίες «Τρόφιμα και μη αλκοολούχα ποτά» με 9,3%, «Αλκοολούχα ποτά και καπνός» με 4,9%, «Ξενοδοχεία , καφετέριες και εστιατόρια» με 4,5%, «Ψυχαγωγία και πολιτισμός» με 3,5%, «Ενοίκια, νερό, καύσιμα και ενέργεια» με 2,3%, «Επικοινωνία» με 1,9%, «Ένδυση και υπόδηση» κατά 1,5%, «Έπιπλα, οικιακές συσκευές και οικιακή συντήρηση» κατά 1,4%, «Διάφορα αγαθά και υπηρεσίες» κατά 0,9%, «Εκπαιδευτική υπηρεσία» κατά 0,7%.

Εντός της κατηγορίας των τροφίμων, οι τιμές της υποομάδας «έλαια και λιπαρά» αυξήθηκαν κατά 22,4%, ακολουθούμενες από τις υποομάδες «ψωμί και δημητριακά» κατά 15,8%, «λαχανικά συμπεριλαμβανομένων των πατατών» αυξήθηκαν κατά 10,5%, γάλα, τυρί και «αυγά». με 10,3%, «ζάχαρη, μαρμελάδα, μέλι, σοκολάτα και γλυκά» με 10,2%, «κρέας» με 7,1% κ.λπ.

Σε σύγκριση με τον Φεβρουάριο του 2022, οι τιμές της κατηγορίας «Μεταφορές» αυξήθηκαν κατά 8,9% και ακολουθούν οι κατηγορίες «Τρόφιμα και μη αλκοολούχα ποτά» κατά 3,9%, «Αλκοολούχα ποτά και καπνός» κατά 2,8%, «Ξενοδοχεία, καφετέριες και εστιατόρια» κατά 1,3%, «Έπιπλα, οικιακές συσκευές και οικιακή συντήρηση» κατά 0,8%, «Ένδυση και υποδήματα» κατά 0,7%, «Ενοίκια, νερό, καύσιμα και ενέργεια» κατά 0,6%, «Ψυχαγωγία και πολιτισμός» και «Διάφορα αγαθά και υπηρεσίες» με 0,4% έκαστη Ενώ ο όμιλος «Υγεία» σημείωσε πτώση 0,1%.

Σχετικά άρθρα


Σχόλια

Προσθήκη σχολίου