Ο εκπρόσωπος του ΟΑΣΕ για την ελευθερία των μέσων ενημέρωσης, Harlem Désir, δημοσίευσε σήμερα μια αναθεώρηση του σχεδίου νόμου για τις υπηρεσίες μέσων επικοινωνίας στην Αλβανία, μετά από αρκετές διαβουλεύσεις σχετικά με τη διαδικασία κατάρτισης με τους εκπροσώπους των κυβερνήσεων τους τελευταίους μήνες.

Η ανάλυση του Dr. Joan Barata Mir, ανεξάρτητου εμπειρογνώμονα για την ελευθερία των μέσων ενημέρωσης, υπογραμμίζει σημαντικές βελτιώσεις σε σχέση με τις προηγούμενες εκδοχές, οι οποίες επίσης εξετάστηκαν και μοιράστηκαν με τις αρχές τον Ιανουάριο και τον Ιούνιο του τρέχοντος έτους.

Ο εκπρόσωπος υπογράμμισε πως «είναι απαραίτητο η μελλοντική νομοθεσία να σέβεται τα διεθνή πρότυπα και τις δεσμεύσεις του ΟΑΣΕ για την ελευθερία της έκφρασης και να μην επηρεάζει αρνητικά την ελευθερία των μέσων ενημέρωσης στη χώρα».

«Η Υπηρεσία συμμετείχε σε μια μακρά διαδικασία διαβούλευσης κατά τη σύνταξη αυτής της νομοθεσίας», δήλωσε ο Désir, ενώ σημείωσε πως εκτιμά «την εποικοδομητική συνεργασία με τις αρχές που οδήγησε σε πολλές βελτιώσεις».

«Ωστόσο, χρειάζονται περαιτέρω βελτιώσεις στο νόμο», δήλωσε ο εκπρόσωπος, εκφράζοντας την ελπίδα ότι αυτό θα γίνει κατά τη διάρκεια της κοινοβουλευτικής διαδικασίας.

Παράλληλα, ο Désir εξέφρασε την ικανοποίησή του για το γεγονός ότι σύμφωνα με το σχέδιο νόμου οι πάροχοι υπηρεσιών ηλεκτρονικών εκδόσεων δεν υποχρεούνται να εγγραφούν για να ασκούν τις δραστηριότητές τους.

Τόνισε ότι «η Αρχή Οπτικοακουστικών Μέσων (AMA)», η ρυθμιστική αρχή των οπτικοακουστικών μέσων, δεν πρέπει να υποκαθιστά την ανεξάρτητη δικαιοσύνη ή τους κατάλληλους μηχανισμούς αυτορρύθμισης σε θέματα ελευθερίας έκφρασης», προσθέτοντας ότι αυτό ισχύει και για την παρεμπόδιση του περιεχομένου, τα πρόστιμα για παραβιάσεις του νόμου και τις λεπτομέρειες του δικαιώματος απάντησης.

Η νομική ανάλυση αναφέρει ότι η ρύθμιση των ηλεκτρονικών εκδόσεων των γραπτών μέσων ενημέρωσης και γενικότερα των «παρόχων ηλεκτρονικών υπηρεσιών δημοσίευσης» δεν πρέπει να είναι ίδιος με εκείνων των υπηρεσιών οπτικοακουστικών μέσων. Συνιστάται να εξαιρεθούν οι πρώτες από το πεδίο εφαρμογής αυτού του σχεδίου νόμου.

Ο εκπρόσωπος υπενθύμισε ότι η δέσμευση ή η αναστολή των ηλεκτρονικών δημοσιεύσεων θεωρείται ως ακραίο κρατικό μέτρο σε σχέση με το δικαίωμα στην ελευθερία της έκφρασης και ως εκ τούτου γίνεται αποδεκτό από τα διεθνή πρότυπα μόνο σε περιπτώσεις σοβαρών παραβιάσεων άλλων ανθρωπίνων δικαιωμάτων ή δημοκρατικών αρχών, ή όταν δεν μπορούν να εφαρμοστούν άλλα μέτρα.

Επιπλέον, επεσήμανε ότι οι αρμοδιότητες της AMA όσον αφορά την «προσωρινή παρεμπόδιση / περιορισμό της πρόσβασης στο διαδίκτυο» μπορούν να ισχύουν μόνο στις τρεις σαφείς περιπτώσεις που αναφέρονται στο νόμο: παιδική πορνογραφία, ενθάρρυνση τρομοκρατικών ενεργειών και των παραβιάσεων της εθνικής ασφάλειας και όταν τα μέτρα αυτά κρίνονται αναγκαία και αναλογικά, λαμβάνοντας υπόψη την ύπαρξη επικείμενου κινδύνου.

Ανέφερε επίσης ότι «πρέπει να θεσπιστούν κατάλληλοι μηχανισμοί προσφυγής και επανεξέτασης ενώπιον του δικαστικού σώματος ως εγγύηση για τους εκδότες και τους πολίτες. Σε άλλες περιπτώσεις, τα μέτρα αυτά θα πρέπει να αντιμετωπιστούν από το σύστημα ποινικής δικαιοσύνης. Οι αρμοδιότητες της AMA δεν πρέπει να επεκταθούν σε θέματα όπως η δυσφήμιση».

Επιπλέον, η νομική επισκόπηση συνιστά τη διευκρίνιση ολόκληρης της διαδικασίας λήψης αποφάσεων της AMA με τις εθνικές αρχές για την ηλεκτρονική πιστοποίηση και την ασφάλεια στον κυβερνοχώρο, την NAECES και τον ρυθμιστικό φορέα για τις ηλεκτρονικές επικοινωνίες APEC.

«Η Υπηρεσία μου είναι έτοιμη να συνεχίσει να παρέχει βοήθεια σε αυτόν τον σημαντικό νόμο. Είναι ύψιστης σημασίας η διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης να είναι ανοιχτή και χωρίς αποκλεισμούς για όλους τους επαγγελματίες των μέσων ενημέρωσης, τις δημοσιογραφικές οργανώσεις και άλλους συναφείς εγχώριους και διεθνείς εμπλεκόμενους φορείς των μέσων ενημέρωσης», κατέληξε ο Désir.

πηγη:ibna