Τρεις μήνες μετά την επιστροφή του πλοίου "Moliva" στην Αλβανία, το οποίο μετέφερε 102 κοντέινερ ύποπτα για τοξικά απόβλητα, το Δίκτυο Δράσης της Βασιλείας εκφράζει ανησυχίες για τον τρόπο με τον οποίο η Εισαγγελία του Δυρραχίου διεξάγει την έρευνα, θεωρώντας ότι δεν αντιμετωπίζεται με τη δέουσα σοβαρότητα.
Τα κοντέινερ είχαν αναχωρήσει από το Δυρράχιο τον Ιούλιο του περασμένου έτους για ένα αμφιλεγόμενο ταξίδι προς την Ταϊλάνδη, μόνο για να επιστρέψουν στο Δυρράχιο μέσω Σιγκαπούρης, αφού το Δίκτυο Δράσης της Βασιλείας (BAN), το οποίο είχε ενημερωθεί από έναν καταγγέλλοντα, διαπίστωσε ότι οι αλβανικές και ταϊλανδικές αρχές δεν είχαν ποτέ εγκρίνει την αποστολή, παρά τις ισχυρές ενδείξεις ότι το υλικό ήταν επικίνδυνα απόβλητα από σκόνη χάλυβα. Μετά την προειδοποίηση, οι αρχές της Σιγκαπούρης και της Ταϊλάνδης, καθώς και αξιωματούχοι από τις ναυτιλιακές εταιρείες Maersk και MSC, συνεργάστηκαν για την επιστροφή των κοντέινερ στο Δυρράχιο. Τα κοντέινερ έφτασαν στις 28 Οκτωβρίου 2024 και, μετά την κατάσχεσή τους από την Εισαγγελία του Δυρραχίου, μεταφέρθηκαν στην περιοχή του λιμανιού του Πόρτο Ρόμανο στο Δυρράχιο.
Ο σχεδιασμός ήταν να ληφθούν δείγματα από το περιεχόμενο των κοντέινερ και να αναλυθούν από ανεξάρτητα εργαστήρια για να προσδιοριστεί εάν το υλικό ήταν πράγματι απόβλητα και να χρησιμοποιηθούν "χημικά ίχνη" για να προσδιοριστεί ποιος παρήγαγε το υλικό. Μέχρι στιγμής, όλες οι ενδείξεις οδηγούν στις βιομηχανίες χάλυβα Kurum στο Ελμπασάνι ως πιθανές πηγές.
"Δεν είμαστε καν σίγουροι αν έχουν ληφθεί δείγματα και αν έχουν ξεκινήσει οι αναλύσεις. Εάν έχουν ξεκινήσει, είναι ανησυχητικό το γεγονός ότι η λήψη των δειγμάτων δεν έχει γίνει δημοσίως και σύμφωνα με τα κατάλληλα πρωτόκολλα και διαδικασίες αλυσίδας διατήρησης. Η παράνομη διακίνηση επικίνδυνων αποβλήτων είναι ένα σοβαρό ζήτημα που απαιτεί ποινικές κυρώσεις σύμφωνα με τη συνθήκη που έχει υπογράψει η Αλβανία. Δεν είναι αποδεκτό να ισχυρίζεται κανείς ότι δεν έχει συμβεί τίποτα και να ελπίζει ότι θα ξεχαστεί", δήλωσε ο κ. Jim Puckett από το BAN.
Σύμφωνα με τους κανονισμούς της Σύμβασης της Βασιλείας, στην οποία συμμετέχουν η Αλβανία και η Ταϊλάνδη, η εξαγωγή επικίνδυνων αποβλήτων μπορεί να πραγματοποιηθεί μόνο με τη γραπτή συγκατάθεση των εξαγωγικών, διερμηνικών και εισαγωγικών χωρών. Σύμφωνα με το BAN, το ζήτημα της ποινικής ευθύνης δεν μπορεί πλέον να αγνοηθεί. Οι ομάδες περιβαλλοντικής προστασίας θεωρούν ιδιαίτερα ανησυχητικό το γεγονός ότι, μετά από τόσες εβδομάδες, δεν έχει αναφερθεί τίποτα καινούργιο.
Το BAN είχε προσφέρει νωρίτερα στην Εισαγγελία του Δυρραχίου πληροφορίες σε μια καταθετική δήλωση, η οποία περιλάμβανε φωτογραφίες του καταγγέλλοντα και τις πρωτότυπες δηλώσεις των αποβλήτων που φορτώνονταν στο λιμάνι του Δυρραχίου, καθώς και δεδομένα δειγματοληψίας που έδειχναν υψηλά επίπεδα ρύπανσης από τον προτεινόμενο παραλήπτη στην Ταϊλάνδη. Περιλάμβανε επίσης τους αριθμούς των κοντέινερ των αποβλήτων που εμπλέκονταν, συμπεριλαμβανομένων των αριθμών των κοντέινερ των 110 άλλων κοντέινερ που είχαν σταλεί νωρίτερα το 2024 στην Κίνα και είχαν κατασχεθεί ως παράνομες εισαγωγές αποβλήτων. Επίσης, το BAN είχε παραπέμψει τις αρχές σε αρκετά εργαστήρια στην ΕΕ που θα μπορούσαν να αναλύσουν τα απόβλητα.
Σχόλια