Η Αλβανία τελευταία στην Ευρώπη στη δια βίου μάθηση

Η Αλβανία τελευταία στην Ευρώπη στη δια βίου μάθηση

Η τεχνολογική επανάσταση απαιτεί από το εργατικό δυναμικό πέραν της σχολικής ηλικίας να εκπαιδευτεί και να αποκτήσει νέες γνώσεις, ώστε να ανταποκριθεί στις ανάγκες της αγοράς εργασίας.

Σύμφωνα με την UNESCO (Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών για την Εκπαίδευση, την Επιστήμη και τον Πολιτισμό), η συμμετοχή των ενηλίκων στην Αλβανία σε προγράμματα κατάρτισης είναι η χαμηλότερη μεταξύ των χωρών μεσαίου-υψηλού εισοδήματος, αλλά και μεταξύ των 120 χωρών που εξετάστηκαν.

Όπως φαίνεται στο παρακάτω γράφημα, μόνο το 3% των ενηλίκων Αλβανών ηλικίας 25-54 ετών συμμετέχουν σε εκπαιδευτικά προγράμματα, τοποθετώντας τη χώρα στις τελευταίες θέσεις, μαζί με την Ταϊλάνδη και τη Μογγολία, μεταξύ 30 χωρών μεσαίου εισοδήματος.

Αυτή η χαμηλή συμμετοχή ενδέχεται να αποτελέσει εμπόδιο για την αύξηση της παραγωγικότητας και τη μετάβαση σε ένα πιο προηγμένο οικονομικό επίπεδο.

Στις χώρες της ίδιας εισοδηματικής κατηγορίας, η υψηλότερη συμμετοχή στην επαγγελματική κατάρτιση καταγράφηκε στη Λευκορωσία με 18%, ακολουθούμενη από το Τουβαλού με 14%. Στις σύγχρονες ταχέως αναπτυσσόμενες οικονομίες, οι γνώσεις και οι δεξιότητες καθίστανται γρήγορα παρωχημένες, με αποτέλεσμα να μην ανταποκρίνονται πλέον στις απαιτήσεις της αγοράς εργασίας.

Η δια βίου μάθηση αποκτά ολοένα και μεγαλύτερη σημασία για την επαγγελματική ένταξη. Η UNESCO, συγκεντρώνοντας δεδομένα από 120 χώρες, διαπίστωσε ότι η Αλβανία κατατάσσεται στις τελευταίες θέσεις όσον αφορά την εκπαίδευση ενηλίκων μετά το σχολείο.

Σε παγκόσμιο επίπεδο, η συμμετοχή στην εκπαίδευση και την κατάρτιση παραμένει χαμηλή. Σε περίπου 30 χώρες, λιγότερο από το 5% των ενηλίκων παρακολουθούν εκπαιδευτικά προγράμματα, ενώ σε 13 χώρες το ποσοστό αυτό ανέρχεται σε περίπου 10%.

Μεταξύ των χωρών χαμηλού εισοδήματος, η Βολιβία, η Μαδαγασκάρη, η Νιγηρία και το Ανατολικό Τιμόρ ξεχωρίζουν, καθώς ποσοστό άνω του 5% του ενήλικου πληθυσμού τους συμμετέχει σε προγράμματα κατάρτισης. Αντίστοιχα, στις χώρες μεσαίου-υψηλού εισοδήματος, μόνο η Λευκορωσία και το Τουβαλού υπερβαίνουν το 10%.

Οι υψηλότερες συμμετοχές στην επαγγελματική κατάρτιση καταγράφονται στις σκανδιναβικές χώρες: Δανία (20%), Φινλανδία (22%), Νορβηγία (24%), Σουηδία (25%) και Ισλανδία (30%). Ωστόσο, ακόμα και μεταξύ των χωρών υψηλού εισοδήματος, 16 χώρες καταγράφουν ποσοστά συμμετοχής κάτω του 5%.

Η UNESCO επισημαίνει ότι πέρα από το μέσο εισόδημα μιας χώρας, παράγοντες όπως οι εθνικές πολιτικές και οι πολιτισμικές στάσεις απέναντι στην εκπαίδευση επηρεάζουν τη συμμετοχή στην κατάρτιση.

Για παράδειγμα, στις σκανδιναβικές χώρες, ο συνδυασμός πολιτισμικών αξιών, κρατικών πολιτικών και ευέλικτων ευκαιριών μάθησης έχει συμβάλει στην υψηλή συμμετοχή των ενηλίκων στην εκπαίδευση.

Σχετικά άρθρα


Σχόλια