Στο τέλος του περασμένου έτους, άνοιξε για την κυκλοφορία ο Μεγάλος Δακτύλιος των Τιράνων. Η ολοκλήρωσή του, που αναμένεται μέσα στο πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους, στοχεύει στη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης στην πρωτεύουσα, προσφέροντας μια σχετική αποσυμφόρηση.
Ωστόσο, η εμπειρία των οδηγών στις εισόδους και κυρίως στις εξόδους του Δακτυλίου προς τις κατοικημένες περιοχές των Τιράνων δεν έχει αλλάξει σημαντικά. Η κυκλοφοριακή συμφόρηση παραμένει έντονη, ιδιαίτερα τις ώρες αιχμής. Η είσοδος των οχημάτων στις συνοικίες συνεχίζει να παρουσιάζει το φαινόμενο του «λαιμού μπουκαλιού», λόγω της στενότητας των δρόμων. Επιπλέον, η οδική υποδομή στις κατοικημένες περιοχές δεν έχει αναπτυχθεί αναλογικά με την αύξηση του πληθυσμού και της οικοδομικής δραστηριότητας.
Ακόμη και ένα μεγάλο έργο όπως ο Μεγάλος Δακτύλιος, δεν επαρκεί για την επίλυση των προβλημάτων κυκλοφορίας, καθώς η ανάπτυξη της πόλης δεν έχει σχεδιαστεί με τρόπο που να εξασφαλίζει τη βιωσιμότητα των μεταφορών.
Η αλβανική κυβέρνηση, μέσω του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα, σχεδιάζει μέτρα για τη μείωση της κατανάλωσης καυσίμων και της ρύπανσης. Ανάμεσά τους είναι η επιβολή κυκλοφοριακών φόρων και ο περιορισμός της κυκλοφορίας οχημάτων συγκεκριμένες ημέρες, βάσει των αριθμών των πινακίδων. Παράλληλα, προτείνονται τεχνολογικές λύσεις, όπως «Έξυπνα Συστήματα Μεταφορών» και η προώθηση των δημόσιων συγκοινωνιών.
Ένα σημαντικό πρόβλημα παραμένει η παλαιότητα των οχημάτων. Στα μέσα του 2024, περίπου το 72% των οχημάτων στην Αλβανία ήταν άνω των 15 ετών, γεγονός που συμβάλλει στην ατμοσφαιρική ρύπανση, ιδίως λόγω της μεγάλης χρήσης πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων. Παρά τα υψηλά τέλη για τα παλιά οχήματα, το κόστος αγοράς ενός νεότερου οχήματος είναι αποτρεπτικό για πολλούς πολίτες.
Ο αριθμός των ηλεκτρικών αυτοκινήτων παραμένει χαμηλός, με μόλις 3,1% των νεοεγγεγραμμένων οχημάτων το 2024 να είναι ηλεκτρικά. Επιπλέον, η έλλειψη δημόσιων φορτιστών αποτελεί εμπόδιο για την εξάπλωσή τους.
Η έλλειψη αποτελεσματικών δημόσιων συγκοινωνιών επιδεινώνει την κυκλοφοριακή συμφόρηση. Στα Τίρανα, το μοναδικό μέσο μαζικής μεταφοράς είναι τα αστικά λεωφορεία, τα οποία είναι παλιά και ανεπαρκή. Η απουσία εναλλακτικών λύσεων, όπως το μετρό ή το τραμ, σημαίνει ότι οι πολίτες εξαρτώνται από τα ιδιωτικά αυτοκίνητα.
Η ρύπανση του αέρα αποτελεί σοβαρό πρόβλημα, ιδιαίτερα στις περιοχές με υψηλή κυκλοφορία. Σύμφωνα με μετρήσεις, τα επίπεδα των ρύπων υπερβαίνουν τα όρια ασφαλείας, επηρεάζοντας την ποιότητα ζωής.
Σχόλια