Έφοδος στο λιμάνι Δυρραχίου για σύμβαση σταθμού εμπορευματοκιβωτίων - Γιατί εμπλέκεται ο Υπουργός Άμυνας;

Έφοδος στο λιμάνι Δυρραχίου για σύμβαση σταθμού εμπορευματοκιβωτίων - Γιατί εμπλέκεται ο Υπουργός Άμυνας;

Οι ερευνητές της Εθνικής Υπηρεσίας Ερευνών πραγματοποίησαν ξαφνική έφοδο χθες στον Λιμένα του Δυρραχίου, κατάσχοντας έγγραφα και εξοπλισμό. Σύμφωνα με αλβανικά ΜΜΕ, η επιχείρηση, που διατάχθηκε από την Ειδική Αντιδιαφθορά Εισαγγελία (SPAK), σχετίζεται με έρευνα για τη σύμβαση του τερματικού σταθμού εμπορευματοκιβωτίων, η οποία έληξε συμπτωματικά την προηγούμενη ημέρα.

Η διαχείριση της φόρτωσης και εκφόρτωσης εμπορευματοκιβωτίων είναι μία από τις πιο επικερδείς δραστηριότητες στο λιμάνι. Το 2013, η τότε κυβέρνηση του Δημοκρατικού Κόμματος ανέθεσε μέσω παραχώρησης αυτή την υπηρεσία στην τουρκική εταιρεία Kurum. Ωστόσο, λόγω παραβίασης των όρων της σύμβασης, στα τέλη του 2017 ο τότε υπουργός Υποδομών, Damian Gjiknuri, ακύρωσε την παραχώρηση.

Το 2021, η Λιμενική Αρχή προχώρησε σε νέα ιδιωτικοποίηση της υπηρεσίας, αυτή τη φορά μέσω μιας αμφιλεγόμενης σύμβασης. Μέσω διαγωνισμού, η διαχείριση του τερματικού σταθμού των εμπορευματοκιβωτίων ανατέθηκε στη μαλτέζικη εταιρεία Hili Limited, η οποία δημιούργησε για τον σκοπό αυτό τη θυγατρική Mariner Adriatic. Σύμφωνα με τη σύμβαση, η εταιρεία θα παρείχε υπηρεσίες φόρτωσης και εκφόρτωσης για πέντε χρόνια, λαμβάνοντας ως αντάλλαγμα 31 εκατομμύρια ευρώ από τη Λιμενική Αρχή.

Το συμβόλαιο υπεγράφη από τον τότε διευθυντή της Λιμενικής Αρχής, Pirro Vengu, ο οποίος πλέον κατέχει τη θέση του υπουργού Άμυνας στην κυβέρνηση του Έντι Ράμα. Πηγές αναφέρουν ότι το κεντρικό σημείο της έρευνας του SPAK αφορά τον ρόλο του Vengu, καθώς υπάρχουν υποψίες για κατάχρηση εξουσίας.

Σύμφωνα με τα έγγραφα του διαγωνισμού, η αναδόχος εταιρεία όφειλε να αγοράσει με δικούς της πόρους απαραίτητο εξοπλισμό, όπως τρεις βαρέως τύπου γερανούς, έξι ανυψωτικά reach stackers και δύο φορτωτές. Ωστόσο, μετά την ολοκλήρωση του διαγωνισμού και την ανάθεση στην Hili Limited, οι όροι φαίνεται πως άλλαξαν, μεταφέροντας το κόστος αγοράς εξοπλισμού στη Λιμενική Αρχή. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα τη διευκόλυνση της μαλτέζικης εταιρείας, καθώς το κόστος των επενδύσεων καλύφθηκε από το κράτος.

Ο τερματικός σταθμός εμπορευματοκιβωτίων θεωρείται μία από τις πιο κερδοφόρες παραχωρήσεις στο λιμάνι. Πέρυσι, η Mariner Adriatic κατέγραψε καθαρό κέρδος 1,2 εκατ. ευρώ, ενώ ο συνολικός της τζίρος έφτασε τα 10 εκατ. ευρώ. Στην πράξη, η παραχώρηση οδήγησε σε πλήρη ιδιωτικοποίηση των κερδών του λιμανιού, το οποίο πλέον αντιμετωπίζει οικονομικές δυσκολίες.

Η σύμβαση μεταξύ της Λιμενικής Αρχής και της εταιρείας έληξε επίσημα χθες. Παρότι υπήρχε η δυνατότητα παράτασης κατά 20%, η Λιμενική Αρχή και το υπουργείο Υποδομών αποφάσισαν να μην την ανανεώσουν, υπό τον φόβο των ερευνών του SPAK.

Η καταγγελία για τη διαχείριση του διαγωνισμού στον Λιμένα του Δυρραχίου κατατέθηκε πριν από τρία χρόνια από τον βουλευτή του Δημοκρατικού Κόμματος, Gazment Bardhi. Ωστόσο, η έρευνα βρίσκεται πλέον σε προχωρημένο στάδιο. Προηγουμένως, οι ανακριτές του SPAK είχαν εξετάσει τα μέλη της Επιτροπής Αξιολόγησης Προσφορών του διαγωνισμού, Alket Bedini, Rafael Rexha, Besian Hereni και Endri Sofija. Τώρα, η έρευνα προχωρά σε κατασχέσεις εγγράφων.

Το βασικό σημείο της έρευνας αφορά την προμήθεια εξοπλισμού, και ο ρόλος του Pirro Vengu βρίσκεται στο επίκεντρο. Σύμφωνα με πηγές, ο πρώην επικεφαλής της Λιμενικής Αρχής φαίνεται να βρίσκεται σε δύσκολη θέση απέναντι στις ανακριτικές αρχές.

Σχετικά άρθρα


Σχόλια