Ολοένα και περισσότεροι καταναλωτές στην Αλβανία στρέφονται στην αγορά μεταχειρισμένων ρούχων, καθώς το κόστος ζωής αυξάνεται και η αγοραστική δύναμη μειώνεται. Η ζήτηση για καινούργια ρούχα περιορίζεται, ιδιαίτερα μεταξύ των νέων, λόγω της μείωσης των γεννήσεων και της μετανάστευσης, ενώ ο γηράσκων πληθυσμός δαπανά λιγότερα χρήματα για ένδυση.
Σύμφωνα με στοιχεία της INSTAT, οι εισαγωγές μεταχειρισμένων ρούχων αυξήθηκαν κατά 81% το 2024, φτάνοντας τους 22,1 χιλιάδες τόνους, έναντι 12,2 χιλιάδων τόνων το 2023. Από το 2019 έως το 2023, οι εισαγωγές κυμαίνονταν στα 12 χιλιάδες τόνους ετησίως, αλλά το 2024 σχεδόν διπλασιάστηκαν. Παράλληλα, οι εισαγωγές νέων ρούχων παρουσίασαν μείωση για δεύτερη συνεχή χρονιά.
Η αλλαγή αυτή οφείλεται κυρίως στον υψηλό πληθωρισμό των τελευταίων ετών, ο οποίος έχει οδηγήσει πολλούς καταναλωτές να περιορίσουν τις αγορές νέων ειδών ένδυσης. Επιπλέον, η γήρανση και η συρρίκνωση του πληθυσμού επηρεάζουν αρνητικά τη ζήτηση για νέα ρούχα. Από το 1990, η χώρα έχει χάσει μεγάλο μέρος του πληθυσμού της λόγω χαμηλής γεννητικότητας και μετανάστευσης. Μεταξύ των απογραφών του 2011 και του 2023, ο πληθυσμός της Αλβανίας μειώθηκε κατά 420 χιλιάδες άτομα.
Τα δεδομένα της απογραφής του 2023 δείχνουν ότι το 19,7% του πληθυσμού είναι άνω των 65 ετών, σε σύγκριση με 11,3% το 2011 και 7,5% το 2001. Οι ηλικιωμένοι καταναλώνουν λιγότερο σε ένδυση και στρέφονται περισσότερο στις αγορές δεύτερου χεριού, ωστόσο τα μεταχειρισμένα ρούχα γίνονται ολοένα και πιο δημοφιλή σε όλες τις ηλικιακές ομάδες διεθνώς, λόγω χαμηλού κόστους και καλής ποιότητας.
Σύμφωνα με το Βαλκανικό Βαρόμετρο, μια έρευνα του Συμβουλίου Περιφερειακής Συνεργασίας, το 2024 ο μεγαλύτερος οικονομικός προβληματισμός των Αλβανών ήταν ο υψηλός πληθωρισμός. Όπως και στην Ευρώπη, οι καταναλωτές περιόρισαν τις αγορές ένδυσης, προκαλώντας μείωση των πωλήσεων νέων ρούχων, παρά τη σταδιακή σταθεροποίηση των τιμών.
Σχόλια