Η κυβέρνηση έχει υποσχεθεί επανειλημμένα τη σιδηροδρομική γραμμή Τιράνων-Δυρραχίου, αλλά μέχρι το 2026 οι πολίτες δεν θα έχουν πρόσβαση σε τρένο. Ακόμη και αυτή η προθεσμία είναι αβέβαιη, καθώς η ολοκλήρωση του έργου ενδέχεται να καθυστερήσει πέρα από το 2026.
Οι προθεσμίες που έχουν τεθεί από τον Αλβανικό Σιδηρόδρομο (HSH) έχουν παραβιαστεί πολλές φορές. Πέρυσι, σύμφωνα με την HSH, η ολοκλήρωση του έργου είχε αναβληθεί για το πρώτο τρίμηνο του 2025. Ένα χρόνο αργότερα, το «Έργο Ανακαίνισης της Σιδηροδρομικής Γραμμής Δυρραχίου-Τιράνων και η Κατασκευή της Γραμμής προς το Ρίνας» έχει ολοκληρωθεί κατά 80%. Παρά τις καθυστερήσεις, το αλβανικό κράτος εξασφάλισε νέα δάνεια για επιπρόσθετες εργασίες, αυξάνοντας το κόστος από 69,6 εκατομμύρια ευρώ (η αρχική προσφορά της ιταλικής εταιρείας INC S.P.A.) σε 91,7 εκατομμύρια ευρώ.
Το έργο χρηματοδοτείται εν μέρει από την Ευρωπαϊκή Ένωση (35,5 εκατομμύρια ευρώ) και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (36,87 εκατομμύρια ευρώ σε δάνειο). Προβλέπει την ανακαίνιση 34,7 χιλιομέτρων της παλιάς γραμμής Τιράνων-Δυρραχίου και την κατασκευή 5,4 νέων χιλιομέτρων προς το αεροδρόμιο.
Η αύξηση του κόστους των υλικών και των εργασιών απαίτησε επιπλέον χρηματοδότηση, ανεβάζοντας το συνολικό κόστος στα 140,8 εκατομμύρια ευρώ, με 77,5 εκατομμύρια ευρώ να προέρχονται από δάνειο της BERZH. Οι καθυστερήσεις εμπόδισαν την ολοκλήρωση του έργου εντός του 2023, όπως είχε αρχικά προγραμματιστεί, ούτε μέσα στο 2024, ενώ πιθανώς ούτε και το 2025.
Η ολοκλήρωση των εργασιών προβλέπεται για το πρώτο τρίμηνο του 2025, αλλά η λειτουργία της γραμμής θα απαιτήσει επιπλέον χρόνο, καθώς δεν έχουν κατασκευαστεί ακόμη οι σταθμοί. Σύμφωνα με την HSH, η σύμβαση για την κατασκευή των σταθμών θα υπογραφεί στις αρχές του 2025, ενώ για τη λειτουργία των τρένων θα προσληφθεί ξένος σύμβουλος.
Η νέα ηλεκτρική γραμμή, με ταχύτητα έως 100 χλμ/ώρα, θα μειώσει τον χρόνο ταξιδιού προς το Δυρράχιο σε 22 λεπτά και προς το Ρίνας σε 12 λεπτά, με συνολικά 11 σταθμούς.
Σχόλια