Κατά τη διάρκεια του 2024, ο τομέας των σιδηροδρόμων αποτέλεσε κεντρικό άξονα με την υλοποίηση τριών έργων, ενώ το 2025 αναμένεται να σηματοδοτήσει την περαιτέρω πρόοδό τους και την έναρξη του σχεδιασμού για τρεις νέες γραμμές. Στόχος είναι η αναβίωση της σιδηροδρομικής μεταφοράς για επιβάτες και εμπορεύματα.
Το πιο προηγμένο έργο είναι η σιδηροδρομική γραμμή Τιράνων–Δυρραχίου και η κατασκευή του νέου κλάδου προς το αεροδρόμιο Ρίνας. Μέχρι το τέλος του 2024, οι εργασίες είχαν ολοκληρωθεί κατά 80%, ενώ εξασφαλίστηκαν κονδύλια για την κατασκευή οκτώ σταθμών της γραμμής. Η κυβέρνηση πρόκειται να λάβει πρόσθετο δάνειο 40,7 εκατ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD), ανεβάζοντας τη συνολική χρηματοδότηση σε 77,57 εκατ. ευρώ. Τα κονδύλια θα καλύψουν την κατασκευή των σταθμών, την αναπροσαρμογή του κόστους λόγω αυξημένων τιμών υλικών, καθώς και τη χρηματοδότηση της επίβλεψης του έργου. Η υλοποίηση του έργου προβλέπεται να ολοκληρωθεί έως τον Αύγουστο του 2025.
Η γραμμή Τιράνων–Δυρραχίου περιλαμβάνει και την επέκταση 4 χιλιομέτρων προς τη Νέα Λεωφόρο των Τιράνων, ενώ σχεδιάζεται και ο εξηλεκτρισμός της. Το συνολικό κόστος για τον εξηλεκτρισμό εκτιμάται σε 21 εκατ. ευρώ, και η νέα σιδηροδρομική γραμμή θα πληροί τις απαιτήσεις της ΕΕ για μεταφορές μηδενικών εκπομπών. Ο πρώτος συρμός αναμένεται να λειτουργήσει το 2026, με διάρκεια ταξιδιού μεταξύ Τιράνων και Δυρραχίου μόλις 22 λεπτά. Οι προβλεπόμενες συνολικές καθαρές αποδόσεις από τη λειτουργία της γραμμής σε βάθος 30 ετών εκτιμώνται στα 270,34 εκατ. ευρώ, λαμβάνοντας υπόψη τα οφέλη από την εξοικονόμηση χρόνου, τη μείωση των εκπομπών και την αύξηση της κρατικής εσόδων.
Ένα άλλο σημαντικό έργο είναι η γραμμή Βόρα–Χάνι ι Χότιτ, που θα συνδέσει την Αλβανία με το Μαυροβούνιο. Το 2024 εγκρίθηκαν κονδύλια από την ΕΕ, ενώ προκηρύχθηκε ο διαγωνισμός για την κατασκευή της. Η ολοκλήρωση του έργου, που περιλαμβάνει την αναβάθμιση 120 χλμ., αναμένεται έως το 2030, με προβλεπόμενη μέση διάρκεια ταξιδιού 2 ώρες. Το έργο περιλαμβάνει εξηλεκτρισμό της γραμμής, νέους σταθμούς, και σύγχρονα συστήματα ελέγχου, με συνολικό κόστος 373,15 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα, προχωρούν διαδικασίες για την ανάπτυξη του σιδηροδρομικού διαδρόμου VIII, που συνδέει το λιμάνι του Δυρραχίου με τη Βόρεια Μακεδονία. Η ΕΕ έχει εγκρίνει χρηματοδότηση 65 εκατ. ευρώ για τον τομέα Δυρραχίου–Ρογκοζίνα, ενώ το συνολικό κόστος υπολογίζεται σε 400 εκατ. ευρώ για το αλβανικό τμήμα. Το έργο θα ενισχύσει τη διασύνδεση με την υπόλοιπη Ευρώπη, συμβάλλοντας στην οικονομική και περιβαλλοντική βιωσιμότητα.
Τέλος, προωθούνται εσωτερικά έργα, όπως η σύνδεση του Δυρραχίου με την Πρίστινα και η γραμμή Ρογκοζίνα–Αεροδρόμιο Αυλώνας. Οι επενδύσεις σε σιδηροδρομικά έργα αναμένεται να βελτιώσουν τις υποδομές και την οικονομία της Αλβανίας, ενισχύοντας παράλληλα τις σχέσεις με γειτονικές χώρες.
Σχόλια