Μετά την αποτυχία της πρώτης προσπάθειας, η Αρχή Οδών της Αλβανίας επαναπροκήρυξε τον διαγωνισμό ύψους 393 εκατομμυρίων ευρώ για την κατασκευή του νέου εμπορικού λιμένα στο Porto Romano. Σύμφωνα με τα έγγραφα που δημοσιεύτηκαν από την Υπηρεσία Δημόσιων Προμηθειών, η διεξαγωγή του διαγωνισμού έχει προγραμματιστεί για τις 7 Φεβρουαρίου του επόμενου έτους.
Αυτή είναι η δεύτερη φορά που η αλβανική κυβέρνηση και η Αρχή Οδών επιχειρούν να δημοπρατήσουν το έργο κατασκευής του νέου λιμένα στο Porto Romano. Την πρώτη φορά, η διαδικασία ανακοινώθηκε στα τέλη Ιουλίου σε μία μεγάλη εκδήλωση που διοργανώθηκε από τον Έντι Ράμα και την αναπληρώτρια του, Μπελίντα Μπαλούκου. Κατά την εκδήλωση, ο Ράμα ανέφερε ότι 15 εταιρείες, οι περισσότερες από τις μεγαλύτερες παγκοσμίως, έχουν εκφράσει ενδιαφέρον για το έργο.
«Είναι πολύ θετικό που ανάμεσα στις ενδιαφερόμενες εταιρείες, βρίσκονται οι 5 κορυφαίες του κόσμου. Αυτό δείχνει το ενδιαφέρον που προκαλεί το συγκεκριμένο λιμάνι. Ωστόσο, η εμπειρία μας με λιμενικά έργα έχει αποδείξει ότι αυτές οι εταιρείες, όταν βρίσκουν “πεδίο ελεύθερο”, μπορούν να εκτοξεύσουν το κόστος δύο, τρεις ή και τέσσερις φορές πάνω από την αρχική εκτίμηση. Όμως, να θυμάστε πως εκτός από εμάς, έχετε και Ολλανδούς “κυνηγούς καρχαριών" να σας επιτηρούν», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Ράμα.
Ο αρχικός διαγωνισμός είχε προγραμματιστεί για τις 16 Σεπτεμβρίου, όπου οι εταιρείες θα υπέβαλαν τις οικονομικές τους προσφορές. Ωστόσο, ο διαγωνισμός ακυρώθηκε από την Αρχή Οδών λόγω αποτυχίας.
Η διαδικασία του διαγωνισμού για το νέο λιμάνι στο Porto Romano συντονίζεται από την ολλανδική εταιρεία Royal Haskoning. Μέσω μιας ειδικής σύμβασης, η αλβανική κυβέρνηση ανέθεσε στην εταιρεία αυτή τη διαχείριση της διαδικασίας μέχρι την επιλογή του αναδόχου, καταβάλλοντας 12 εκατομμύρια ευρώ για τις υπηρεσίες της μέσω της Λιμενικής Αρχής του Δυρραχίου.
Ωστόσο, αυτή η δαπάνη είναι μόνο ένα μικρό μέρος του συνολικού κόστους που το έργο θα επιβαρύνει τους Αλβανούς πολίτες. Όταν η κυβέρνηση παρουσίασε το σχέδιο για την αποξήλωση του υφιστάμενου λιμένα στο Δυρράχιο και τη μεταφορά του στο Porto Romano, προσπάθησε να υποβαθμίσει το κόστος, αναφέροντας αρχικά μόνο τα 393 εκατομμύρια ευρώ της πρώτης φάσης.
Πλέον, το κόστος αυξάνεται καθώς η κυβέρνηση ανακοίνωσε τις δαπάνες για τη δεύτερη φάση του λιμένα, ύψους 261 εκατομμυρίων ευρώ, καθώς και για τη ναυτική βάση, που θα κοστίσει 366 εκατομμύρια ευρώ. Συνολικά, το έργο φτάνει το 1 δισεκατομμύριο και 20 εκατομμύρια ευρώ.
Αυτή είναι η δαπάνη που θα καλύψουν οι Αλβανοί πολίτες μέσω φόρων, προκειμένου να μεταφερθεί το εμπορικό λιμάνι από το Δυρράχιο στο Porto Romano, ώστε στον χώρο του υφιστάμενου λιμένα να κατασκευαστεί τουριστικό λιμάνι από την αραβική εταιρεία Eagle Hills.
Την ίδια στιγμή, ενώ το βάρος πέφτει στους πολίτες, ιδιωτικές εταιρείες εξασφαλίζουν γη και αποκομίζουν κέρδη από την πώληση πολυτελών κατοικιών και πύργων στο Δυρράχιο.
Σχόλια