Το Υπουργείο Υποδομών ανακοίνωσε πρόσφατα τη διενέργεια διαγωνισμού για την παραχώρηση μέσω σύμβασης παραχώρησης της κατασκευής του αυτοκινητόδρομου Μιλότ-Μπαλντρέ. Το τμήμα αυτό αποτελεί μέρος του λεγόμενου Αδριατικο-Ιονίου Διαδρόμου, γνωστού και ως Μπλε Διαδρόμου, τον οποίο η κυβέρνηση έχει αποφασίσει να κατασκευάσει εξολοκλήρου μέσω παραχωρήσεων.
Μέχρι στιγμής, η αλβανική κυβέρνηση έχει δημοπρατήσει τρία τμήματα αυτού του Διαδρόμου. Το πρώτο, ο αυτοκινητόδρομος Θουμάν-Κασάρ, έχει ήδη ολοκληρωθεί, ενώ δύο άλλα τμήματα, από το Καχάρ έως το Φίερ, έχουν δημοπρατηθεί, αλλά οι συμβάσεις δεν έχουν υπογραφεί, παρά την ανάδειξη αναδόχων εδώ και δύο χρόνια.
Το Μιλότ-Μπαλντρέ είναι το τέταρτο τμήμα που παραχωρείται. Έχει μήκος 17 χιλιόμετρα και το κόστος κατασκευής του εκτιμάται στα 182,5 εκατομμύρια ευρώ. Αν συμπεριληφθούν οι δαπάνες μελέτης, συντήρησης και λειτουργίας, η επένδυση από τον ιδιώτη προβλέπεται να φτάσει τα 365 εκατομμύρια ευρώ για όλη την 35ετή διάρκεια της παραχώρησης.
Σύμφωνα με τα έγγραφα του διαγωνισμού, η κυβέρνηση έχει ορίσει ως τιμή αναφοράς τα 0,12 ευρώ ανά χιλιόμετρο. Αυτό σημαίνει ότι για τα 17 χιλιόμετρα του δρόμου, τα απλά οχήματα θα πληρώνουν 4,1 ευρώ για κάθε διέλευση.
Αυτή η τιμή καθιστά τον συγκεκριμένο δρόμο έναν από τους πιο ακριβούς στην Ευρώπη, καθώς ακόμη και σε ανεπτυγμένες χώρες της ΕΕ, οι αντίστοιχες χρεώσεις είναι περίπου 0,07 ευρώ ανά χιλιόμετρο, σχεδόν κατά το ήμισυ χαμηλότερες.
Με αυτά τα κόστη, η πρόσβαση των κατοίκων του βόρειου τμήματος της χώρας προς τα Τίρανα γίνεται ουσιαστικά απαγορευτική. Ένας κάτοικος της Σκόδρας που θέλει να ταξιδέψει προς τον Νότο, θα πρέπει να πληρώσει τουλάχιστον 7,5 ευρώ για να φτάσει στα Τίρανα. Το ποσό αυτό προκύπτει από την τιμή διέλευσης στο τμήμα Μπαλντρέ-Μιλότ (4 ευρώ) και στη συνέχεια από το Μιλότ στο Καχάρ (3,3 ευρώ με ΦΠΑ).
Αυτό δεν περιλαμβάνει το κόστος του τμήματος Μπαλντρέ-Σκόδρα, το οποίο η κυβέρνηση σχεδιάζει επίσης να παραχωρήσει. Αν οι τιμές είναι αντίστοιχες με τα άλλα τμήματα, τότε το συνολικό κόστος για μια διαδρομή Σκόδρα-Τίρανα θα φτάσει τα 12 ευρώ (μονή διαδρομή), ενώ η επιστροφή θα κοστίζει περίπου 25 ευρώ. Για σύγκριση, τα φθηνά αεροπορικά εισιτήρια προς Λονδίνο, Φλωρεντία ή Σεβίλλη κοστίζουν λιγότερο.
Ο αυτοκινητόδρομος Μιλότ-Μπαλντρέ δεν περιλαμβάνει σήραγγες ή άλλες πολύπλοκες κατασκευές που θα δικαιολογούσαν την αύξηση του κόστους. Το υψηλό κόστος διέλευσης οφείλεται κυρίως στην τεχνητή διόγκωση του κόστους κατασκευής, συντήρησης και λειτουργίας από τον ιδιώτη παραχωρησιούχο. Επιπλέον, προστίθενται το κόστος κεφαλαίου και το κέρδος του παραχωρησιούχου, που υπολογίζεται για όλη την 35ετή διάρκεια.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του διαγωνισμού, το συνολικό κόστος που θα αναλάβει ο ιδιώτης εκτιμάται στα 365 εκατομμύρια ευρώ χωρίς ΦΠΑ. Ωστόσο, αυτή η τιμή δεν περιλαμβάνει το κόστος κεφαλαίου και το κέρδος του παραχωρησιούχου. Αν προστεθούν αυτά, το συνολικό ποσό που θα καταβάλουν οι πολίτες για τη χρήση του δρόμου κατά την 35ετία θα ξεπεράσει το 1 δισεκατομμύριο ευρώ.
Σχόλια