60% οι εισαγόμενες μπύρες στην Αλβανία - Κρίση στην τοπική ζυθοποιία μετά την αύξηση του φόρου

60% οι εισαγόμενες μπύρες στην Αλβανία - Κρίση στην τοπική ζυθοποιία μετά την αύξηση του φόρου

Πριν από δύο χρόνια στην Αλβανία, μετά τη διπλασιασμό του ειδικού φόρου κατανάλωσης στην μπύρα που τέθηκε σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2023, οι τοπικοί παραγωγοί συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν δυσκολίες λόγω της αύξησης των εξόδων παραγωγής και της ενίσχυσης της παρουσίας των εισαγόμενων μπυρών στην αγορά, οι οποίες πωλούνται σε χαμηλότερες τιμές.

Σύμφωνα με στοιχεία από τις Τελωνειακές Υπηρεσίες για την περίοδο Ιανουάριος-Ιούλιος 2024, το μερίδιο των εισαγόμενων μπυρών στην αγορά έφτασε το 60%, σε σύγκριση με το 42% το 2016.

Λόγω της απώλειας ανταγωνιστικότητας, ορισμένοι παραγωγοί, προκειμένου να επιβιώσουν, μετατράπηκαν σε εισαγωγείς και διανομείς ξένων εμπορικών σημάτων. Άλλοι επέλεξαν να πουλήσουν τις εγκαταστάσεις τους σε εισαγωγείς μπύρας. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η μπύρα «Stela», η οποία αποτέλεσε μία από τις πρώτες περιπτώσεις πώλησης εργοστασίου μετά την αύξηση του ειδικού φόρου, που οδήγησε σε υψηλότερα κόστη και απώλεια ανταγωνιστικότητας.

Σύμφωνα με πηγές της αγοράς, η εταιρεία παραγωγής της μπύρας «Stela» πουλήθηκε στην εταιρεία «Eurolab International Group», μια γνωστή επιχείρηση διανομής και εισαγωγής τροφίμων και ποτών στην Αλβανία, που ιδρύθηκε το 1995.

Η βασική αιτία της πώλησης ήταν οι σοβαρές οικονομικές απώλειες τα τελευταία δύο χρόνια και οι δυσκολίες στη διαχείριση των οικονομικών υποχρεώσεων, όπως η πληρωμή των εργαζομένων, λόγω της αύξησης των λειτουργικών εξόδων. Η ολοκλήρωση της πώλησης αναμένεται να πραγματοποιηθεί έως τα μέσα Ιανουαρίου 2025.

Οι νέοι ιδιοκτήτες σχεδιάζουν να διατηρήσουν τη γραμμή παραγωγής και το εμπορικό σήμα της μπύρας «Stela», αυξάνοντας όμως την παραγωγική ικανότητα κατά 4 έως 5 φορές. Στόχος τους είναι να δώσουν προτεραιότητα στις εξαγωγές, ενώ η μπύρα «Stela» θα συνεχίσει να διατίθεται και στην εγχώρια αγορά.

Η «Stela» παράγεται από το 1994 από την εταιρεία «Stefani & Co» και αποτελεί μία από τις πρώτες εγχώριες μπύρες μετά την πτώση του κομμουνιστικού καθεστώτος. Από το 2004, η εταιρεία επένδυσε στη βελτίωση της ποιότητας και της τεχνολογίας παραγωγής. Μέχρι το 2014, κατείχε τη δεύτερη θέση στις πωλήσεις μπύρας στην Αλβανία, καλύπτοντας το 15-18% της ζήτησης. Ωστόσο, το 2023 το μερίδιό της μειώθηκε στο 1%, με την ετήσια παραγωγή να πέφτει στα 3,8 χιλιάδες εκατόλιτρα, σημειώνοντας μείωση 98,5% σε σχέση με πριν από εννέα χρόνια.

Σύμφωνα με ανάλυση της «Tabacco Holding Group», μόνο δύο αλβανικά εμπορικά σήματα μπύρας έχουν διατηρηθεί στην αγορά: η «Elbar», που κατέχει το 21% της αγοράς, και η «Stela», με μόλις 1%. Το μεγαλύτερο μερίδιο κατέχει η εισαγόμενη μπύρα «Peja» με 34%, ενώ άλλες γνωστές εισαγόμενες μπύρες όπως η «Peroni», «Amstel» και «Heineken» έχουν σημαντικά μερίδια.

Οι εγχώριοι παραγωγοί μπύρας εκφράζουν έντονη ανησυχία για το αυξημένο κόστος λόγω του ειδικού φόρου και την απώλεια ανταγωνιστικότητας, καθώς οι εισαγόμενες μπύρες πωλούνται φθηνότερα. Παρά τις πιέσεις, πολλοί παραγωγοί διστάζουν να αυξήσουν τις τιμές, φοβούμενοι μείωση της ζήτησης.

Η παραγωγή εγχώριας μπύρας για το διάστημα Ιανουάριος-Ιούλιος 2024 ανήλθε στα 21,4 εκατομμύρια λίτρα, μειωμένη κατά 9% σε σχέση με την ίδια περίοδο το 2022. Οι αλλαγές στη νομοθεσία σχετικά με τον ειδικό φόρο επέβαλαν ενιαίο φόρο 710 λεκ ανά εκατόλιτρο για όλους τους παραγωγούς, ανεξαρτήτως της ετήσιας παραγωγής τους. Η νέα αυτή ρύθμιση προκάλεσε αντιδράσεις, αλλά το Συνταγματικό Δικαστήριο αποφάσισε να τη διατηρήσει σε ισχύ.

Οι εισαγωγές μπύρας συνεχίζουν να αυξάνονται, με 32,2 εκατομμύρια λίτρα να εισάγονται κατά το πρώτο επτάμηνο του 2024, σημειώνοντας αύξηση 16% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Οι εισαγόμενες μπύρες κατέχουν πλέον το 60% της αγοράς, ενώ η εγχώρια παραγωγή καλύπτει μόλις το 40% της ζήτησης.

Σχετικά άρθρα


Σχόλια