Η Μόνιμη Επιτροπή της Σύμβασης της Βέρνης πρόκειται να εξετάσει, κατά την 44η σύνοδό της που θα πραγματοποιηθεί στο Στρασβούργο από τις 2 έως τις 6 Δεκεμβρίου, τις επιπτώσεις στο ποτάμι Βιόσα στην Αλβανία και την κατασκευή του Αεροδρομίου του Αυλώνα. Η Σύμβαση της Βέρνης, γνωστή και ως Σύμβαση για την Προστασία της Άγριας Ζωής και των Φυσικών Ευρωπαϊκών Οικοτόπων, αποτελεί ένα διεθνές νομικά δεσμευτικό εργαλείο για την προστασία και τη διατήρηση της φύσης.
Η Αλβανία υπέγραψε τη Σύμβαση το 1995, ενώ αυτή τέθηκε σε ισχύ τον Μάιο του 1999. Σύμφωνα με έγγραφα που δημοσιεύθηκαν από τη Σύμβαση, στην Επιτροπή της Βέρνης θα παρουσιαστούν δύο εκθέσεις: μία από την αλβανική κυβέρνηση και μία από τους «καταγγέλλοντες», που περιλαμβάνουν τις περιβαλλοντικές οργανώσεις «Eco Albania» και «PPNEA». Οι εκθέσεις αναφέρονται στις εξελίξεις και τις πιθανές απειλές για το οικοσύστημα του ποταμού Βιόσα, καθώς και στις επιπτώσεις της κατασκευής του Αεροδρομίου της Αυλώνας στη Προστατευόμενη Ζώνη Αώος-Νάρτα.
Πριν από έναν χρόνο, η Σύμβαση της Βέρνης είχε ζητήσει επίσημα από την αλβανική κυβέρνηση να σταματήσει τις εργασίες για την κατασκευή του αεροδρομίου στη συγκεκριμένη ζώνη. Επιπλέον, η Σύμβαση προέτρεψε τις αλβανικές αρχές να συνεργαστούν με την κοινωνία των πολιτών και άλλους ενδιαφερόμενους φορείς, προκειμένου να πραγματοποιηθεί ενδελεχής μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων.
Κατά τη διάρκεια της 44ης συνόδου, η αλβανική κυβέρνηση αναμένεται να αναφέρει τα μέτρα που έχουν ληφθεί για τον περιορισμό των πιθανών περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Στην κυβερνητική έκθεση, αναφέρεται ότι η κατασκευή του Αεροδρομίου της Αυλώνας σχεδιάστηκε προσεκτικά για να ελαχιστοποιηθούν οι καταστροφές στα οικοσυστήματα, ενώ πραγματοποιήθηκαν λεπτομερείς μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΜΠΕ) πριν από την έναρξη του έργου.
Ωστόσο, η «Eco Albania», στη δική της έκθεση, εκφράζει ανησυχίες, δηλώνοντας ότι το έργο προχωρά με γρήγορους ρυθμούς, παρά τις συστάσεις της Σύμβασης της Βέρνης για διακοπή των εργασιών. Παράλληλα, αναμένονται τοποθετήσεις και για την απειλή που ενδέχεται να προκύψει από την εκτροπή των υδάτων του παραποτάμου Σούσιτσα για την υδροδότηση της Χιμάρας.
Το έργο του αεροδρομίου ξεκίνησε το 2021 από μια κοινοπραξία εταιρειών, με κύριο επενδυτή τη «Mabco Constructions», που πλέον κατέχει το 98% των μετοχών. Το αεροδρόμιο καλύπτει 2970 στρέμματα, με εκτιμώμενο κόστος επένδυσης 100 εκατ. δολάρια, ενώ αναμένεται να έχει διάδρομο μήκους 3,2 χλμ.
Πρόσφατα, ο Πρωθυπουργός Έντι Ράμα επιθεώρησε το έργο, υπογραμμίζοντας τη σημασία του για την οικονομική ανάπτυξη της νότιας Αλβανίας. Παράλληλα, οι περιβαλλοντικές οργανώσεις υπενθυμίζουν τη σημασία της Προστατευόμενης Ζώνης Αώου-Νάρτα, η οποία αποτελεί κρίσιμο οικοσύστημα και καταφύγιο για πάνω από 220 είδη πουλιών, ενώ έχει περιφερειακή και διεθνή οικολογική σημασία.
Σχόλια