Το πολυαναμενόμενο έργο του λιμανιού του Δυρραχίου, που κάποτε θεωρούνταν η οικονομική καρδιά της Αλβανίας, εξελίσσεται σε σύμβολο διεθνών σκανδάλων, πολιτικών λαθών και ύποπτων μηχανορραφιών. Γερμανικά ΜΜΕ αποκαλύπτουν νέα στοιχεία για ένα δίκτυο από εταιρείες-βιτρίνες με κροατική βάση, διεθνείς εμπορικές διασυνδέσεις και φερόμενες εγκληματικές δομές.
Το λιμάνι του Δυρραχίου βρίσκεται εδώ και χρόνια στο επίκεντρο αντιπαραθέσεων. Η αρχική σύμβαση με τη γερμανική εταιρεία EMS Shipping Trading GMBH, που είχε αναλάβει τη διαχείριση του λιμανιού, ακυρώθηκε μονομερώς από την κυβέρνηση για να προωθηθεί ένα νέο τουριστικό έργο. Σημείο καμπής αποτέλεσε η αιφνίδια απόσυρση της αγωγής της EMS τον Ιούλιο του 2024 και η μεταπώληση του παραχωρηθέντος δικαιώματος στην κροατική εταιρεία Schapha d.o.o. έναντι 13 εκατομμυρίων ευρώ.
Η Schapha d.o.o., μια μικρή και άγνωστη εταιρεία, εγείρει σοβαρές αμφιβολίες. Έρευνες δείχνουν συνδέσεις της με ισχυρούς Κροάτες και αλβανικά συμφέροντα, με στόχο την απόκτηση του ελέγχου του λιμανιού του Πόρτο Ρομάνο, που θεωρείται στρατηγικής σημασίας για την περιοχή. Παράλληλα, αναφέρονται διασυνδέσεις με τον πολυεθνικό κολοσσό MAERSK, μέσω του οποίου φέρεται να εξασφαλίστηκαν δικαιώματα αποκλειστικής εκμετάλλευσης του λιμανιού για 45 χρόνια, χωρίς καν να έχει προκηρυχθεί επίσημος διαγωνισμός.
Το σκάνδαλο περιπλέκεται περαιτέρω από τις σχέσεις των ιδιοκτητών της Schapha με χώρες όπως ο Ισημερινός και η Κολομβία, οι οποίες παρακολουθούνται από τη DEA ως πιθανοί διάδρομοι διακίνησης ναρκωτικών. Αυτές οι αποκαλύψεις αυξάνουν τον κίνδυνο η Αλβανία να μετατραπεί σε κέντρο παράνομων δραστηριοτήτων λόγω ανεπαρκών ελέγχων στους επενδυτές.
Η αλβανική κυβέρνηση βρίσκεται πλέον υπό πίεση. Η υπουργός Υποδομών Μπελίντα Μπαλούκου και ο Έντι Ράμα δέχονται έντονη κριτική για διαφθορά και ανικανότητα, ενώ η αντιπολίτευση εκμεταλλεύεται το ζήτημα. Παράλληλα, επενδυτές από την Ευρώπη μπορεί να θεωρήσουν την υπόθεση αποτρεπτική για μελλοντικά έργα στην περιοχή.
Σχόλια