Η Αρχή Ανταγωνισμού στην Αλβανία ολοκλήρωσε αυτόν τον μήνα την εις βάθος έρευνά της στην αγορά παραγωγής και χονδρικής πώλησης γαλακτοκομικών προϊόντων (τυρί και βούτυρο) για τις επιχειρήσεις Erzeni, Gjirofarma, ADG (Lufra) και Shaka Boboshticë. Από την έρευνα δεν προέκυψαν άμεσες ή έμμεσες ενδείξεις συνεργασίας μεταξύ των επιχειρήσεων, ούτε παρατηρήθηκαν στοιχεία συμφωνίας ή συντονισμένης συμπεριφοράς, σύμφωνα με τον νόμο «Περί προστασίας του ανταγωνισμού».
Λαμβάνοντας υπόψη τα κριτήρια αξιολόγησης δεσπόζουσας θέσης, όπως το μερίδιο αγοράς, τα εμπόδια εισόδου, την πιθανή ανταγωνιστικότητα, την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών και τη χρηματοοικονομική ισχύ των επιχειρήσεων, διαπιστώθηκε ότι καμία από αυτές δεν κατέχει δεσπόζουσα θέση στην αντίστοιχη αγορά.
Ωστόσο, η Αρχή Ανταγωνισμού τόνισε ότι τα προβλήματα που αναδείχθηκαν κατά την έρευνα απαιτούν δράση από τις αρμόδιες αρχές. Στο πλαίσιο αυτό, συνιστάται:
Στον Εθνικό Οργανισμό Τροφίμων, να ενισχύσει τους ελέγχους για την ποιότητα και τις μικροβιολογικές παραμέτρους του γάλακτος.
Στο Υπουργείο Οικονομικών, να προχωρήσει σε πρωτοβουλίες για την αντιμετώπιση της παραοικονομίας.
Στο Υπουργείο Γεωργίας, να επικαιροποιήσει τη νομοθεσία για την αύξηση της διαφάνειας και του ανταγωνισμού και να δημιουργήσει βάση δεδομένων για τις λιανικές τιμές των γαλακτοκομικών προϊόντων.
Η αύξηση στις τιμές των γαλακτοκομικών προϊόντων το 2022 οφείλεται κυρίως στη μεγαλύτερη τιμή του φρέσκου γάλακτος, εξαιτίας της αύξησης του κόστους ζωοτροφών, της μείωσης του αριθμού των ζώων και της αύξησης τιμών σε υλικά συσκευασίας, καύσιμα και ενέργεια.
Παράλληλα, η ανάλυση έδειξε ότι οι μέσες μηνιαίες τιμές αγοράς του γάλακτος από τις επιχειρήσεις διαφέρουν σημαντικά. Οι διακυμάνσεις για το αγελαδινό γάλα κυμάνθηκαν από 0,3% έως 46%, ενώ για το κατσικίσιο από 0,3% έως 27%. Παρόμοια διαφοροποίηση παρατηρείται και στις μέσες τιμές πώλησης προϊόντων όπως το τυρί κασκαβάλ και το λευκό τυρί, χωρίς ενδείξεις συντονισμένης δράσης.
Οι επιχειρήσεις διατήρησαν χαμηλά περιθώρια κέρδους (2%-7%) το 2023, σημαντικά χαμηλότερα από άλλα τμήματα της αγοράς, με την προσφορά γάλακτος να παραμένει γεωγραφικά κατακερματισμένη.
Σχόλια