Τον Αύγουστο του 2024, η εταιρεία που διαχειριζόταν την Ανατολική Προβλήτα του Λιμανιού του Δυρραχίου, πωλήθηκε στην κροατική εταιρεία "SCHAPHA D.O.O." Πρόκειται για την ολοκλήρωση μιας αντιπαράθεσης μεταξύ της αλβανικής κυβέρνησης και της γερμανικής "EMS", που λειτουργούσε στο λιμάνι για μία δεκαετία.
Η κυβέρνηση του Έντι Ράμα αποφάσισε να παραχωρήσει τον χώρο του λιμανιού για την ανάπτυξη του έργου "Durrës Yacht Marina". Η "EMS" υποστήριξε ότι το έργο απειλεί την εμπορική της δραστηριότητα και προσέφυγε στο Διεθνές Διαιτητικό Δικαστήριο, ζητώντας αποζημίωση 40 εκατομμυρίων ευρώ. Ωστόσο, η "EMS" απέσυρε την αγωγή της όταν πούλησε τα δικαιώματά της στην κροατική εταιρεία. Αυτή η εξέλιξη προκάλεσε ανησυχίες σε διεθνή επίπεδα, καθώς δημοσιεύματα όπως εκείνα του γερμανικού "Capital Beat" έθεσαν ερωτήματα για τις διασυνδέσεις του νέου ιδιοκτήτη, Φίλιπ Ρόγκοσιτς, στην Ευρώπη και τη Λατινική Αμερική.
Η υπόθεση ξεκίνησε το 2013, όταν η κυβέρνηση του Σαλί Μπερίσα ανέθεσε την εκμετάλλευση της Ανατολικής Προβλήτας στην γερμανική "EMS Shipping and Trading GmbH" για βελτίωση της αποδοτικότητας. Το 2024, η "EMS" αποχώρησε πουλώντας τα δικαιώματά της για 13 εκατομμύρια ευρώ. Όμως, η αλλαγή αυτή συνοδεύτηκε από καταγγελίες για παράνομες εξαγωγές επικίνδυνων υλικών προς την Ασία. Η κυβέρνηση κατηγόρησε την "EMS", η οποία με τη σειρά της αρνήθηκε κάθε ευθύνη, υποστηρίζοντας ότι δεν ενέκρινε τις φορτώσεις.
Η σύγκρουση δεν περιορίστηκε στις κατηγορίες. Από το 2022, η "EMS" αντιτάχθηκε στην απόφαση της κυβέρνησης να μεταφέρει τις δραστηριότητες του λιμανιού στο Πόρτο Ρομάνο και να αναπτύξει την "Marina του Δυρραχίου". Το ζήτημα έληξε με την πώληση στην "SCHAPHA", αλλά παραμένουν ερωτήματα για την αξιοπιστία των επενδύσεων στην Αλβανία.
Σχόλια