Εταιρείες εγκαταλείπουν την αποκατάσταση ιστορικών γεφυρών στην Αλβανία

Εταιρείες εγκαταλείπουν την αποκατάσταση ιστορικών γεφυρών στην Αλβανία

Εταιρείες επενδύσεων κλήθηκαν να αναλάβουν την αποκατάσταση των παλαιών γεφυρών που έχουν χαρακτηριστεί μνημεία πολιτιστικής κληρονομιάς στην Αλβανία. Από το 2017 έως το 2019, 18 αποφάσεις για την κατασκευή υδροηλεκτρικών σταθμών περιλάμβαναν την υποχρέωση των εταιρειών να αποκαταστήσουν αυτές τις ιστορικές γέφυρες στις περιοχές όπου θα δραστηριοποιούνταν. Ωστόσο, τα στοιχεία που συγκέντρωσε το αλβανικό site Amfora, δείχνουν ότι σε τουλάχιστον 11 περιπτώσεις αυτή η υποχρέωση δεν τηρήθηκε.

Ένα από τα προβλήματα που αναδεικνύεται από παλαιότερη απόφαση του 2018 είναι η δέσμευση μιας κατασκευαστικής εταιρείας να αναλάβει την αποκατάσταση της Οθωμανικής Γέφυρας στον ποταμό Σκουμπίν, στο Librazhd. Αν και υπάρχει έτοιμο σχέδιο αποκατάστασης από το Ινστιτούτο Πολιτιστικής Κληρονομιάς, οι εργασίες δεν ξεκίνησαν ποτέ, παρά την ολοκλήρωση των κατασκευών του υδροηλεκτρικού έργου στην περιοχή.

Η τοπική Διεύθυνση Πολιτιστικής Κληρονομιάς Κορυτσάς, που καλύπτει και την περιοχή του Ελμπασάν, ενημέρωσε γραπτώς ότι η περιοχή διαθέτει πολλές γέφυρες και μνημεία που έχουν χαρακτηριστεί πολιτιστικά μνημεία πρώτης κατηγορίας. Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια οι γέφυρες αυτές δεν έχουν τύχει αποκατάστασης, εκτός από περιστασιακό καθαρισμό της βλάστησης από τους ειδικούς της υπηρεσίας.

Σύμφωνα με τη Διεύθυνση, από τις 10 ιστορικές γέφυρες που διασώζονται στην περιοχή του Ελμπασάν, μόνο οι 4 παραμένουν ακέραιες, ενώ οι υπόλοιπες βρίσκονται σε κατάσταση ερείπωσης. Μερικές αποφάσεις ανάθεσης αποκατάστασης σε εταιρείες που κατασκευάζουν υδροηλεκτρικά έργα φαίνεται να έχουν ληφθεί μόνο για λόγους διαδικασίας και δεν έχουν εφαρμοστεί, όπως στην περίπτωση της Γέφυρας του Κέτσι στο Librazhd, η οποία έχει απομείνει μόνο ως ερείπιο.

Από το 2005 έως το 2022, έχουν υπογραφεί στην Αλβανία 282 συμβάσεις για την κατασκευή υδροηλεκτρικών έργων, από τις οποίες οι 25 έχουν πλέον διακοπεί. Σύμφωνα με αποφάσεις του Υπουργείου Πολιτισμού, 12 γέφυρες πολιτιστικού ενδιαφέροντος θα έπρεπε να έχουν αποκατασταθεί από τις εταιρείες των έργων αυτών, χωρίς ωστόσο κάποια πρόοδο στο Ελμπασάν.

Πολλές κατασκευαστικές εταιρείες βλέπουν τις δεσμεύσεις αποκατάστασης ως φορτίο, με αποτέλεσμα να τις αμελούν ή να μην τις υλοποιούν σωστά. Η κατασκευή υδροηλεκτρικών έργων επηρεάζει αρνητικά τη διατήρηση αυτών των ιστορικών γεφυρών. Παράλληλα, η τοπική κατάσταση χειροτερεύει, αφού δεν έχουν γίνει σοβαρές εργασίες συντήρησης όπως σε άλλες ανεπτυγμένες χώρες.

Η ύπαρξη αυτών των γεφυρών συμβάλλει στην πολιτιστική κληρονομιά και ενισχύει τον βιώσιμο τουρισμό. Οι επισκέπτες θεωρούν τη χώρα εξωτική και δείχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τα ιστορικά μνημεία. Αυτές οι γέφυρες όχι μόνο αποτελούν αξιοθέατα, αλλά και προσελκύουν τουρίστες, οι οποίοι συμβάλλουν στην τοπική οικονομία, είτε με την απασχόληση ξεναγών είτε με την ανάπτυξη τοπικών καταλυμάτων.

Δυστυχώς, πολλές από αυτές τις γέφυρες χρησιμοποιούνται ακόμα από τους κατοίκους, αλλά χωρίς την απαραίτητη εξειδικευμένη συντήρηση, γεγονός που τις φθείρει. Ότι οι τοπικοί κάτοικοι συχνά προσπαθούν να τις διατηρήσουν, όμως οι παρεμβάσεις αυτές συχνά βλάπτουν το μνημείο. Παράδειγμα αποτελούν οι γέφυρες της αρχαίας Εγνατίας Οδού, οι οποίες εξακολουθούν να εξυπηρετούν τις τοπικές κοινότητες, παρά την ανάγκη εξειδικευμένων παρεμβάσεων για τη διατήρησή τους.

Σχετικά άρθρα


Σχόλια