Η Αλβανική Οδική Αρχή (ARRSH) ανακοίνωσε ότι το Τούνελ του Λογαρά, θα κλείσει από τις 5 Νοεμβρίου, προκειμένου να ολοκληρωθούν όλες οι απαραίτητες εργασίες για την πλήρη παράδοση του έργου.
Στην ανακοίνωσή της, η ARRSH ζητά την κατανόηση των οδηγών και των κατοίκων της περιοχής. Οι εργασίες πραγματοποιούνται τώρα, μετά τη λήξη της καλοκαιρινής περιόδου.
Το Τούνελ του Λογαρά είχε ανοίξει στις 5 Ιουλίου του τρέχοντος έτους, επιταχύνοντας τη διαδρομή προς τη Ριβιέρα και μειώνοντας τον χρόνο ταξιδιού σε 8 λεπτά, από 40 λεπτά που ήταν πριν το άνοιγμα.
Οι παραβιάσεις και καταχρήσεις κατά την κατασκευή της σήραγγας του Λογαρά έχουν επιβαρύνει τους Αλβανούς φορολογούμενους.
Η αρχική μελέτη σκοπιμότητας, που είχε πραγματοποιηθεί επί κυβέρνησης Μπερίσα με κόστος 1 εκατομμυρίου ευρώ, δεν έγινε δεκτή από την κυβέρνηση Ράμα, η οποία το 2020 ενέκρινε αναθεωρημένη μελέτη με συνολικό κόστος 7,5 εκατομμύρια ευρώ.
Η τουρκική εταιρεία INTEKAR ASL, η οποία κέρδισε τον διαγωνισμό για την κατασκευή της σήραγγας Λογαρά, κατέγραψε κέρδη ύψους 1,26 δισ. λεκ (περίπου 12 εκατ. ευρώ) το 2023. Σύμφωνα με τον ισολογισμό της εταιρείας που υποβλήθηκε στο Εθνικό Κέντρο Επιχειρήσεων, τα συνολικά έσοδα της εταιρείας, τα οποία προέρχονται από πληρωμές του κρατικού προϋπολογισμού, ανήλθαν σε περίπου 7,3 δισ. λεκ, με το ποσοστό κέρδους να φτάνει το 17,3%. Το ποσοστό αυτό είναι σχεδόν διπλάσιο από τον μέσο όρο της αλβανικής οικονομίας για το 2022.
Στο διάστημα 2021-2023, η INTEKAR ASL σημείωσε συνολικά κέρδη ύψους 22,5 δισ. λεκ (22 εκατ. ευρώ). Οι πληρωμές για την κατασκευή της σήραγγας συνεχίστηκαν και το 2024, καθώς το έργο παραδόθηκε στην κυκλοφορία στις αρχές της θερινής περιόδου. Αξίζει να σημειωθεί ότι η εταιρεία εξασφάλισε αυτά τα υψηλά κέρδη χωρίς μεγάλη επένδυση, καθώς το έργο της σήραγγας ανατέθηκε σε υπεργολάβο, την εταιρεία Gjoka Konstruksion, η οποία είχε προσφέρει πολύ χαμηλότερη προσφορά στον αρχικό διαγωνισμό.
Η ανάλυση των διεθνών αγορών δείχνει ότι ένα ποσοστό απόδοσης 10% προ φόρων θεωρείται εξαιρετικό, ενώ οι αποδόσεις 5-10% θεωρούνται ικανοποιητικές. Αντίθετα, οι εταιρείες με κρατικές συμβάσεις συνήθως παρουσιάζουν χαμηλότερα ποσοστά κέρδους, όμως στην περίπτωση των συμβάσεων με την αλβανική κυβέρνηση, τα κέρδη είναι σημαντικά υψηλότερα από τον μέσο όρο.
Το 2022, η INTEKAR ASL κατέγραψε κέρδη ύψους 945 εκατ. λεκ (9,4 εκατ. ευρώ) ή 17,8%, τοποθετώντας τη σήραγγα Λογαρά στην κορυφή των δημοσίων επενδύσεων όσον αφορά τις χρηματοδοτήσεις από τον κρατικό προϋπολογισμό. Παράλληλα, οι εργολάβοι με κρατικές συμβάσεις παραπονέθηκαν για το αυξημένο κόστος πρώτων υλών λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, με αποτέλεσμα πολλές εταιρείες να αναστείλουν προσωρινά τις δραστηριότητές τους και να αναγκάσουν την κυβέρνηση να εισαγάγει σύστημα αποζημίωσης
Από την άλλη πλευρά, ο αυστριακός κατασκευαστικός κολοσσός Strabag σημείωσε το 2023 ποσοστό κέρδους 7,4% προ φόρων, θεωρώντας το αποτέλεσμα αυτό εξαιρετικό. Η σήραγγα Λογαρά, που συνδέει την Αυλώνα με τους Αγίους Σαράντα, είναι ένας δρόμος κατηγορίας C2 με μήκος περίπου 5,7-6 χιλιομέτρων και έχει σχεδιαστεί για ταχύτητες 50-80 km/h.
Τα δεδομένα από τους ισολογισμούς καταδεικνύουν ότι οι εταιρείες με κρατικές συμβάσεις στην Αλβανία απολαμβάνουν πολύ υψηλότερα ποσοστά κέρδους σε σύγκριση με τον ιδιωτικό τομέα, γεγονός που υποδηλώνει ανεπαρκή έλεγχο από την πλευρά της κυβέρνησης όσον αφορά τις μελέτες σκοπιμότητας και την κοστολόγηση των έργων..
Σχόλια