Η Ευρωπαϊκή Ένωση συμπεριέλαβε δύο κύριες σιδηροδρομικές γραμμές της Αλβανίας, τις γραμμές Δυρράχιο-Χάνι Χοτίτ και Ρογκοζίνα-Βόρεια Μακεδονία, ως μέρος του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών (TEN-T), δίνοντάς τους προτεραιότητα στο ευρωπαϊκό σύστημα μεταφορικών διαδρόμων.
Ο Χρηματοδοτικός Μηχανισμός Επενδύσεων για τα Δυτικά Βαλκάνια πρόσφατα παρουσίασε έναν αναθεωρημένο χάρτη των κεντρικών ευρωπαϊκών διαδρόμων μεταφορών, αναδεικνύοντας τα έργα σιδηροδρομικών γραμμών της Αλβανίας ως βασικές συνδέσεις. Οι συγκεκριμένες αλβανικές σιδηροδρομικές διαδρομές αποτελούν μέρος του Διαδρόμου VIII, που εκτείνεται από την Αδριατική έως τη Μαύρη Θάλασσα, και του Βορρά-Νότου, που συνδέει την Αλβανία με το Μαυροβούνιο.
Ως έργα προτεραιότητας στο TEN-T, οι γραμμές αυτές θα λάβουν σημαντική χρηματοδότηση από την ΕΕ και αναπτυξιακές τράπεζες. Η Αλβανία έχει ήδη δεσμεύσει περίπου 150 εκατομμύρια ευρώ για την κατασκευή του Διαδρόμου VIII, ενώ άλλες τμηματικές φάσεις βρίσκονται στο στάδιο των διαγωνισμών ή της κατασκευής.
Το σχέδιο επενδύσεων της ΕΕ για τα Δυτικά Βαλκάνια προβλέπει περίπου 340 εκατομμύρια ευρώ για την αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής 120 χλμ από το Βόρε έως το Χάνι Χοτίτ, με στόχο την ολοκλήρωσή της έως το 2027. Οι υποδομές αυτές αναμένεται να ενισχύσουν τη συνδεσιμότητα της Αλβανίας με την περιοχή και να βελτιώσουν τις βιώσιμες μεταφορές, εναρμονιζόμενες με τους ευρύτερους στόχους της ΕΕ για το κλίμα και την πράσινη οικονομία.
Ωστόσο, προκλήσεις όπως οι απαλλοτριώσεις γης και η υλοποίηση των έργων σε εγχώριο επίπεδο δημιουργούν καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση των έργων.
Σχόλια