Στην Αλβανία, οι συζητήσεις για τις αερομεταφορές έχουν ανέβει επίπεδο, καθώς η αλβανική κυβέρνηση έχει αναπτύξει μια στρατηγική για την ανάπτυξη του τομέα αυτού. Η χώρα διαθέτει δύο αεροδρόμια: το Διεθνές Αεροδρόμιο των Τιράνων, που σηκώνει σχεδόν όλο το βάρος των αερομεταφορών, και το αεροδρόμιο του Κούκες, που κατασκευάστηκε πριν από τρία χρόνια. Επίσης, το αεροδρόμιο της Αυλώνας είναι υπό κατασκευή, ενώ προγραμματίζεται και η κατασκευή αεροδρομίου στο Αργυρόκαστρο.
Ορισμένοι ειδικοί θεωρούν ότι αυτές οι πρωτοβουλίες της κυβέρνησης είναι βιαστικές και δεν βασίζονται σε σαφή επιχειρηματικά σχέδια. Από την άλλη, οι κρατικές αρχές βλέπουν την πολιτική αεροπορία ως βασικό υποστηρικτή του τουρισμού. Σύμφωνα με τις αρχές, ο αριθμός των επιβατών που χρησιμοποιούν τις αερομεταφορές έχει τριπλασιαστεί σε σχέση με πέντε χρόνια πριν.
Το μονοπώλιο στον τομέα των αερομεταφορών τερματίστηκε πριν από οκτώ χρόνια, όταν η κυβέρνηση συμφώνησε με την παραχωρησιούχο εταιρεία που διαχειριζόταν το αεροδρόμιο των Τιράνων. Αυτό άνοιξε το δρόμο για την ανάπτυξη του κλάδου, ενώ το 2019 η εταιρεία παραχώρησης ανέλαβε την ανακατασκευή του αεροδρομίου του Κούκες με προϋπολογισμό 8 εκατομμυρίων ευρώ, προκειμένου να πληροί τα διεθνή πρότυπα.
Το πρώτο αεροπλάνο της Air Albania προσγειώθηκε στο Κούκες τον Απρίλιο του 2021, μεταφέροντας Αλβανούς μετανάστες από τη Μεγάλη Βρετανία, συνοδευόμενους από τον Έντι Ράμα. Ωστόσο, παρά τις προσδοκίες, το αεροδρόμιο του Κούκες δεν κατάφερε να ανταποκριθεί λόγω της γεωγραφικής του θέσης. Οι ειδικοί τονίζουν ότι η τοποθεσία του αεροδρομίου, περικυκλωμένη από βουνά, αποτελεί σημαντικό εμπόδιο για τις αεροπορικές εταιρείες.
Παράλληλα, η κυβέρνηση προχωρά με την κατασκευή του αεροδρομίου της Αυλώνας, με προϋπολογισμό 100 εκατομμυρίων ευρώ. Η κατασκευή του έχει προκαλέσει αντιδράσεις, κυρίως από περιβαλλοντικές οργανώσεις που ανησυχούν για τις επιπτώσεις στη λιμνοθάλασσα της Νάρτας, μια προστατευόμενη περιοχή με ιδιαίτερη οικολογική αξία. Οι επίσημες αρχές, ωστόσο, διαβεβαιώνουν ότι θα ληφθούν μέτρα για την προστασία του περιβάλλοντος.
Το αεροδρόμιο της Αυλώνας αναμένεται να μειώσει κατά 15% τον φόρτο επιβατών στο αεροδρόμιο των Τιράνων, ενώ προβλέπεται ότι κατά τον πρώτο χρόνο λειτουργίας του θα εξυπηρετήσει περίπου ένα εκατομμύριο επιβάτες, με μελλοντική δυνατότητα επέκτασης έως και 10 εκατομμύρια επιβάτες. Στο μέλλον, σχεδιάζεται και η κατασκευή ενός μικρότερου αεροδρομίου στο Αργυρόκαστρο, κυρίως για επαγγελματικές πτήσεις.
Οι αερομεταφορές θεωρούνται βασικός παράγοντας για την υποστήριξη του τουρισμού στην Αλβανία, καθώς το 87% των τουριστών φτάνουν μέσω αεροπορικών πτήσεων. Ωστόσο, ορισμένοι ειδικοί επισημαίνουν ότι η κυβέρνηση δεν πρέπει να στηρίζεται αποκλειστικά στον τουρισμό, αλλά να επενδύσει και σε άλλους τομείς της οικονομίας, όπως η γεωργία και η βιομηχανία τροφίμων, προκειμένου να διασφαλίσει μια βιώσιμη ανάπτυξη.
Σχόλια