Η Αλβανία υστερεί σημαντικά σε σύγκριση με τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης όσον αφορά τις βασικές και προχωρημένες ψηφιακές δεξιότητες, και καταγράφει τη χαμηλότερη επίδοση στην περιοχή. Σύμφωνα με την πρόσφατη έκθεση του ΟΟΣΑ για την ανταγωνιστικότητα στα Δυτικά Βαλκάνια το 2024, το Μαυροβούνιο ηγείται σε επίπεδο ψηφιακών δεξιοτήτων, ενώ το Κοσσυφοπέδιο και η Αλβανία βρίσκονται στις τελευταίες θέσεις.
Η έκθεση επισημαίνει ότι, καθώς οι οικονομίες των Δυτικών Βαλκανίων προχωρούν στην πράσινη και ψηφιακή μετάβαση, είναι απαραίτητο να προετοιμαστούν για τις μελλοντικές απαιτήσεις δεξιοτήτων. Αυτό περιλαμβάνει τη δημιουργία εκπαιδευτικών υποδομών που θα υποστηρίξουν την ανάπτυξη των ψηφιακών δεξιοτήτων.
Συγκεκριμένα, το 2024 το 53,9% των ατόμων στην ΕΕ έχει βασικές ή ανώτερες ψηφιακές δεξιότητες. Στο Μαυροβούνιο το ποσοστό αυτό είναι 47,2%, στη Σερβία 41,3%, ενώ στην Αλβανία μόλις 23,8%. Η έκθεση τονίζει την ανάγκη βελτίωσης των δεξιοτήτων αυτών, ειδικά για φοιτητές και εργαζόμενους.
Παρά τις δυσκολίες, πολλές χώρες της περιοχής έχουν ήδη εισαγάγει μαθήματα ψηφιακών δεξιοτήτων στα σχολεία. Για παράδειγμα, στην Αλβανία, το Μαυροβούνιο και τη Σερβία, μαθήματα όπως η κωδικοποίηση και η επιστήμη των υπολογιστών είναι πλέον μέρος του εκπαιδευτικού προγράμματος, υποχρεωτικά για τους μαθητές.
Σχόλια