Οι έρευνες για τον εντοπισμό δύο πλοίων, ύποπτων για μεταφορά επικίνδυνων αποβλήτων από το λιμάνι του Δυρραχίου, συνεχίζονται. Το Υπουργείο Περιβάλλοντος έδωσε λεπτομέρειες για το φορτίο των κοντέινερ, το οποίο προκάλεσε ανησυχία στις αρχές της Ταϊλάνδης και άλλων χωρών. Συγκεκριμένα, υπάρχουν υποψίες ότι τα κοντέινερ περιείχαν 816 τόνους επικίνδυνης σκόνης από φίλτρα χαλύβδινων κλιβάνων. Η οργάνωση «Basel Action Network» ήταν η πρώτη που κατήγγειλε τη μεταφορά 100 κοντέινερ με βιομηχανικά και ηλεκτρονικά απόβλητα στο Δυρράχιο.
Η προέλευση των αποβλήτων εντοπίζεται στο εργοστάσιο «Kurum» κοντά στο μεταλλουργικό συγκρότημα του Ελμπασάν, και το Υπουργείο Περιβάλλοντος επιβεβαίωσε ότι το ζήτημα ερευνάται από τις αλβανικές αρχές, σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Καταπολέμησης της Απάτης (OLAF). Τα κοντέινερ φορτώθηκαν κοντά στον τερματικό σταθμό Rifuxhio Goods Terminal στο Δυρράχιο, που διαχειρίζεται η γερμανική εταιρεία EMS, και πιστεύεται ότι μεταφέρθηκαν στο λιμάνι της Τεργέστης, όπου, χωρίς να υποβληθούν σε ελέγχους, συνέχισαν το ταξίδι τους προς τη Νοτιοανατολική Ασία.
Το Υπουργείο Περιβάλλοντος ξεκαθάρισε ότι δεν δόθηκε καμία άδεια για τη μεταφορά των αποβλήτων, ενώ οι αρχές επιβολής του νόμου έχουν ξεκινήσει κοινές έρευνες με ευρωπαϊκούς οργανισμούς. Σημειώνεται ότι η Αλβανία εφαρμόζει αυστηρά πρωτόκολλα για τη μεταφορά επικίνδυνων υλικών, όπως προβλέπεται από διεθνείς συμβάσεις.
Επιπλέον, η τουρκική εταιρεία «Kurum», που εμπλέκεται στην υπόθεση, έχει βεβαρημένο παρελθόν. Το 2021 αποκαλύφθηκε ότι απέκρυψε διαδικασίες πτώχευσης στην Τουρκία, εμπλεκόμενη σε οικονομικό σκάνδαλο για αποξένωση περιουσιακών στοιχείων, ενώ εκκρεμούν εις βάρος της σοβαρές κατηγορίες για ξέπλυμα χρήματος και απάτη. Παρά τις κατηγορίες, η «Kurum» συνέχισε τις δραστηριότητές της στην Αλβανία, γεγονός που προκαλεί ερωτήματα σχετικά με την ασφάλεια της εργασίας και τη διαχείριση των αποβλήτων.
Σχόλια