Στην Αλβανία, πολλοί αγρότες επιλέγουν να δημιουργήσουν μικρές φάρμες κοντά σε εθνικούς δρόμους, με σκοπό να εμπορεύονται τα προϊόντα τους απευθείας σε ντόπιους και ξένους τουρίστες. Παρά τις προσπάθειες αυτές, οι τοπικοί παραγωγοί δυσκολεύονται να ανταγωνιστούν τα εισαγόμενα προϊόντα, γεγονός που επηρεάζει την απόδοση του γεωργικού και κτηνοτροφικού τομέα στη στήριξη του τουρισμού.
Ένα παράδειγμα είναι μια μικρή φάρμα στην περιοχή του νέου δρόμου Kardhiq - Delvinë, όπου παράγονται φρούτα και λαχανικά. Παρόλο που η φάρμα αυτή λειτουργεί για περισσότερα από 30 χρόνια, η ολοκλήρωση του δρόμου πριν από δύο χρόνια έφερε νέα πνοή στην επιχείρηση, προσελκύοντας επισκέπτες που ενδιαφέρονται για τοπικά προϊόντα. Τουρίστες από τα Σκόπια και το Κόσοβο είναι οι κύριοι πελάτες, ενώ οι επισκέπτες από δυτικές χώρες προτιμούν να αγοράζουν σε μικρότερες ποσότητες.
Ο αγροτικός τομέας στην Αλβανία αντιμετωπίζει πολλές προκλήσεις, όπως η έλλειψη κρατικών επιδοτήσεων και η δυσκολία πρόσβασης στην αγορά λόγω του κόστους μεταφοράς. Επιπλέον, οι εισαγωγές λαχανικών και φρούτων αυξάνονται συνεχώς, με αποτέλεσμα να μειώνεται η ζήτηση για τοπικά προϊόντα. Επίσημα στοιχεία δείχνουν ότι οι εισαγωγές λαχανικών αυξήθηκαν κατά 43,5% και οι εισαγωγές φρούτων κατά 31,1% το πρώτο εξάμηνο του έτους, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.
Ένα ακόμη πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι μικροκαλλιεργητές είναι η εκμετάλλευση τιμών από συλλέκτες, γεγονός που ανεβάζει το κόστος των προϊόντων για τους καταναλωτές έως και 100% σε σχέση με τις τιμές που λαμβάνουν οι αγρότες. Ως αποτέλεσμα, η Αρχή Ανταγωνισμού στην Αλβανία έχει ξεκινήσει έρευνες για τις πρακτικές αυτές σε διάφορες περιοχές της χώρας. Παρά τις δυσκολίες, οι αγρότες προσπαθούν να επιβιώσουν και να διατηρήσουν τις παραδοσιακές μεθόδους καλλιέργειας, αλλά η αδυναμία ανταγωνισμού με τις εισαγωγές παραμένει σημαντική πρόκληση.
Σχόλια