Τα ρωσικά παράνομα κεφάλαια για την υπονόμευση της δημοκρατίας στα Βαλκάνια

Τα ρωσικά παράνομα κεφάλαια για την υπονόμευση  της δημοκρατίας στα Βαλκάνια

Το παράνομο κεφάλαιο, το σημαντικότερο εργαλείο επιρροής του Κρεμλίνου, κυκλοφορεί μέσα και έξω από τα Δυτικά Βαλκάνια σε εκπληκτική κλίμακα, χάρη στην αδυναμία διακυβέρνησης, την ενδημική διαφθορά, το οργανωμένο έγκλημα και την αχαλίνωτη παραοικονομία.

Αυτό σημειώνουν αναλυτές του Κέντρου Μελέτης της Δημοκρατίας στη Σόφια CSD στην έκθεση σχετικά με τη σχέση μεταξύ παράνομης χρηματοδότησης και παραπληροφόρησης στα Βαλκάνια.

Και το πραγματικό stress test θα ήταν αν η ΕΕ θα έβρισκε τρόπο να κάνει το επόμενο βήμα της διεύρυνσης στα Δυτικά Βαλκάνια έως το 2029. Η ένταξη στην ΕΕ είναι πρωταρχική για τις ελίτ στα Δυτικά Βαλκάνια.

Ωστόσο, για πολλούς στην περιοχή, η ιδέα ενός φωτεινού ευρωπαϊκού μέλλοντος μοιάζει συχνά με ασύλληπτο μύθο. Αν και η σύνοδος κορυφής ΕΕ-Δυτικών Βαλκανίων τον περασμένο Δεκέμβριο σηματοδότησε νέα ελπίδα, το αδιέξοδο εδώ και δεκαετίες παραμένει αδιάσειστο, οδηγώντας σε απογοήτευση και στασιμότητα.

Αυτό δημιουργεί ένα κενό που οι ξένες κακοήθεις δυνάμεις, κυρίως η Ρωσία, εκμεταλλεύονται κακόβουλα.

Η Ρωσία έχει καθιερώσει ένα μοτίβο κακόβουλου οικονομικού αντίκτυπου στην Ευρώπη μέσω της καλλιέργειας ενός αδιαφανούς δικτύου πατρωνίας σε όλη την περιοχή για να επηρεάσει και να κατευθύνει τη λήψη αποφάσεων σε βασικές αγορές και θεσμούς. Το μέγεθος των παράνομων χρηματοοικονομικών ροών (IFFs) υπολογίζεται σε 1-1,5 τρις δολάρια ετησίως σε παγκόσμιο επίπεδο, ενώ οι IFF στα Βαλκάνια ανέρχονται σε περίπου 6% του ΑΕΠ της περιοχής, ποσό διπλάσιο από τον αντίστοιχο μέσο όρο παγκοσμίως.

Αυτό υπονομεύει το κράτος δικαίου, διαβρώνει τη λειτουργία των συστημάτων ποινικής δικαιοσύνης και θέτει σε κίνδυνο το επιχειρηματικό περιβάλλον. Οι παράνομες ροές εξαντλούν τους δημόσιους πόρους, μειώνουν το εύρος και την ποιότητα των δημόσιων υπηρεσιών και έτσι υπονομεύουν την εμπιστοσύνη στους κρατικούς θεσμούς. Δημιουργούν επίσης ισχυρά δίκτυα επιρροής, εξυπηρετώντας τοπικά ή εξωτερικά κακόβουλα συμφέροντα.

Ως διακρατικό πρόβλημα, ο περιορισμός των IFF απαιτεί συνοχή εντός και μεταξύ των εθνικών και διεθνών κανονιστικών πλαισίων, καθώς και συντονισμένη δράση στο πλαίσιο της διεύρυνσης της ΕΕ και της Διαδικασίας του Βερολίνου. Είναι απαραίτητη μια νέα προσέγγιση της ΕΕ για την οικονομική ασφάλεια, συμπεριλαμβανομένης της ταχείας εγκατάστασης της Ευρωπαϊκής Αρχής για την καταπολέμηση της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες και τη βελτίωση της επιβολής των κυρώσεων, του ελέγχου των επενδύσεων και των συστημάτων κατάσχεσης περιουσιακών στοιχείων.

Είναι άμεσα απαραίτητα κοινά εργαλεία για την ανάσχεση των IFF στα Βαλκάνια, την ΕΕ και τις χώρες που δεν είναι ακόμη ΕΕ. Αυτό ισχύει για άλλες τέτοιες υπηρεσίες επιβολής του νόμου, όπως η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία, η Europol. Frontex κ.λπ

Έτσι, οι αρχές στα Βαλκάνια πρέπει να επιτρέψουν τη διερεύνηση του ξεπλύματος χρήματος ως χωριστού εγκλήματος και θα πρέπει να επιβληθεί η διαφάνεια των δικαιούχων για την πρόληψη, τον εντοπισμό, τη δίωξη και την επιβολή κυρώσεων στα οικονομικά εγκλήματα.

Η επιβολή των απαιτήσεων διαφάνειας είναι ζωτικής σημασίας, όπως και ο αυστηρότερος έλεγχος ασφαλείας των επενδύσεων από τρίτα μέρη σε εταιρείες ή δραστηριότητες της ΝΑ Ευρώπης και της Ευρώπης, σημειώνουν μεταξύ άλλων οι συντάκτες.

Σχετικά άρθρα


Σχόλια

Προσθήκη σχολίου