Ο «δρόμος των ναρκωτικών» τα λιμάνια των Βαλκανίων

Ο «δρόμος των ναρκωτικών» τα λιμάνια των Βαλκανίων

Τα λιμάνια εμπορευματοκιβωτίων στη Νοτιοανατολική Ευρώπη είναι όλο και πιο ευάλωτα στο λαθρεμπόριο παράνομων εμπορευμάτων από εγκληματικές οργανώσεις. Αυτό αναφέρει η έκθεση με τίτλο «Εξερεύνηση των θαλάσσιων οδών των παράνομων εμπορευμάτων στα Βαλκάνια», από το δίκτυο «Παγκόσμια Πρωτοβουλία κατά του Διεθνούς Οργανωμένου Εγκλήματος».

Αυτή η έκθεση δημοσιεύτηκε στις 26 Ιουλίου και περιγράφει τους τρόπους με τους οποίους λειτουργούν οι εγκληματικές οργανώσεις που ελέγχουν το λαθρεμπόριο παράνομων εμπορευμάτων στις χώρες των Δυτικών Βαλκανίων.

Η εστίαση αυτής της αναφοράς περιορίζεται στις θύρες εμπορευματοκιβωτίων. Αυτό συμβαίνει επειδή τα συγκεκριμένα λιμάνια φαίνεται να είναι τα κύρια σημεία εισόδου για μεγάλες αποστολές ναρκωτικών – όπως η κοκαΐνη από τη Λατινική Αμερική (κυρίως Κολομβία και Εκουαδόρ) ή ηρωίνη από τη δυτική Ασία (Αφγανιστάν, Ιράν και Τουρκία).

Κατά τη διάρκεια της έρευνας για την εγκληματική δραστηριότητα στις χώρες των Δυτικών Βαλκανίων και τις δραστηριότητες των βαλκανικών εγκληματικών ομάδων στο εξωτερικό, κατέστη σαφές ότι την τελευταία δεκαετία αυξήθηκαν οι κατασχέσεις αποστολών κοκαΐνης και ηρωίνης σε λιμάνια της Αλβανίας, της Βουλγαρίας, Κροατίας, Ελλάδας, Μαυροβουνίου, Ρουμανίας και Σλοβενίας.

Πρόσφατες έρευνες δείχνουν ότι τα πλοκάμια των εγκληματικών ομάδων από τα Δυτικά Βαλκάνια εξαπλώνονται πλέον σε όλο τον κόσμο.

Σύμφωνα με την EUROPOL, περίπου 30% της διακίνησης ναρκωτικών από τη Λατινική Αμερική στην Ευρώπη ελέγχεται πλέον από εγκληματικές ομάδες των Δυτικών Βαλκανίων. Το παράνομο χρήμα στις χώρες των Δυτικών Βαλκανίων αποτελεί περίπου το 6% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος (ΑΕΠ).

«Λαμβάνοντας υπόψη τα στατιστικά στοιχεία για την κατανάλωση κοκαΐνης στην περιοχή, πιστεύουμε ότι ό,τι περνά από αυτή την περιοχή έχει ως τελικό προορισμό τη Δυτική Ευρώπη. Τα Δυτικά Βαλκάνια είναι απλώς ένα σημείο διέλευσης», δήλωσε ο επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης, Ruggero Scaturro.

Σύμφωνα με την έκθεση, μεταξύ 2018 και 2021, περίπου οκτώ τόνοι κοκαΐνης κατασχέθηκαν σε λιμάνια της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, με τον Πειραιά (Ελλάδα), το Δυρράχιο (Αλβανία) και την Κωνστάντζα (Ρουμανία) να αντιπροσωπεύουν το ήμισυ αυτού του συνόλου.

Το δημοσίευμα αναφέρει ότι οι κατασχέσεις είναι πολλές, αλλά οι αντιδράσεις των θεσμών για τη βελτίωση των κανόνων ασφαλείας στα περιφερειακά λιμάνια παραμένουν ελάχιστες, παρά τις πολυάριθμες αστυνομικές επιχειρήσεις.

Η έκθεση εντοπίζει τις κύριες διαδρομές διακίνησης και εξηγεί τις τεχνικές που χρησιμοποιούν οι διακινητές.

Αναδεικνύει επίσης τη δομή των λιμανιών και τα τρωτά σημεία τους και περιγράφει τις εγκληματικές δομές που λειτουργούν μέσα και γύρω από τα λιμάνια.

"Σε ορισμένα λιμάνια, φαίνεται να υπάρχουν αποθήκες εγκληματικών ομάδων που λειτουργούν ως μέρος ευρύτερων διεθνών δικτύων. Ορισμένα λιμάνια είναι μαγνήτες του εγκλήματος, όχι μόνο επειδή προσελκύουν τοπικές εγκληματικές ομάδες, αλλά και εκείνες από χώρες που δεν έχουν άμεση πρόσβαση στη θάλασσα », λέει ο συντάκτης της έκθεσης, Ruggero Scaturro.

Σύμφωνα με την έκθεση, το λιμάνι του Δυρραχίου, που είναι το μεγαλύτερο λιμάνι της Αλβανίας, είναι η κύρια αρτηρία για νόμιμο και παράνομο εμπόριο, όχι μόνο για την Αλβανία, αλλά και για τους γείτονές της, όπως το Κόσοβο και τα Σκόπια. Το λιμάνι συνδέεται με το δυτικό άκρο του αυτοκινητόδρομου Δυρράχιο-Κούκες-Πρίστινα που συνδέει την Αλβανία και το Κόσοβο, αλλά και την Αλβανία με τα Σκόπια.

Σημειώνεται ότι το λιμάνι αυτό διαχειρίζεται περίπου το 90% του διεθνούς θαλάσσιου εμπορίου της Αλβανίας και το 85% του εισαγωγικού-εξαγωγικού εμπορίου της χώρας. Αναφέρεται ότι το 2018, το 26% όλων των αλβανικών εξαγωγών προορίζονταν για το Κόσοβο, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων περνούσε από το Δυρράχιο.

Από τα επίσημα στοιχεία που αναφέρονται στην έκθεση, την τελευταία τριετία διακινήθηκαν περίπου 1,5 τόνος κοκαΐνης στο λιμάνι του Δυρραχίου. Η έκθεση εκτιμά ότι, αν έβγαινε στην αγορά, θα άξιζε περισσότερα από 400 εκατομμύρια ευρώ. Μεγάλες ποσότητες κοκαΐνης έρχονται στην Αλβανία κυρίως κρυμμένες σε κοντέινερ, που μεταφέρουν κυρίως εξωτικά φρούτα.

Στις 17 Μαΐου 2021 κατασχέθηκε στο Κόσοβο ποσότητα 400 κιλών κοκαΐνης, που εισήχθη από το λιμάνι του Δυρραχίου. Ενώ, η μεγαλύτερη ποσότητα που έχει κατασχεθεί μέχρι στιγμής είναι αυτή της 27ης Φεβρουαρίου 2018, όπου βρέθηκαν 613 κιλά κοκαΐνης σε δοχεία με μπανάνες.

Η χρήση φρούτων, όπως οι μπανάνες, είναι ιδιαίτερα βολική για τους εμπόρους ναρκωτικών επειδή παρέχουν μια αξιόπιστη και σταθερή υλικοτεχνική αλυσίδα από την πηγή έως τη χονδρική αγορά, σημειώνει η έκθεση. Προσθέτει ότι η εξευτελιστική φύση τους, μαζί με τη χαμηλή φορολογία και την υψηλή συχνότητα αποστολής, καθιστούν τα κουτιά μπανανών ιδανικά δοχεία μεταφοράς για κοκαΐνη, καθώς το φορτίο γενικά εκτελείται γρήγορα μέσω σημείων ελέγχου και με υψηλότερο ρυθμό από τα εμπορεύματα που δεν σπάνε.

Το λιμάνι του Τιβάρ στο Μαυροβούνιο υπήρξε ένας διαβόητος κόμβος για το λαθρεμπόριο τσιγάρων από τη δεκαετία του 1990 και, την τελευταία δεκαετία, ένα βασικό σημείο εισόδου για τη διακίνηση κοκαΐνης. Το λιμάνι του Τιβάρ είναι το μόνο εμπορικό λιμάνι στις ακτές της Αδριατικής του Μαυροβουνίου.

Η κοκαΐνη φτάνει τακτικά στο λιμάνι του Tivar σε σχετικά μεγάλες ποσότητες από το 2010. Οι αποστολές συνήθως προέρχονται από τον Ισημερινό. Από το Τιβάρι, τα ναρκωτικά μεταφέρονται με φορτηγά σε αγορές της Κεντρικής και Δυτικής Ευρώπης, κυρίως μέσω Κοσόβου και Σερβίας.

Σύμφωνα με την έκθεση, τον Απρίλιο του 2019, η αστυνομία κατέσχεσε 60 κιλά κοκαΐνης σε εκπαιδευτικό πλοίο του Μαυροβουνίου που ανταλλάσσονταν για ηρωίνη στην Τουρκία.

Σύμφωνα με τους συντάκτες αυτής της έκθεσης, οι βαλκανικές εγκληματικές ομάδες έχουν ενισχυθεί πολύ τα τελευταία χρόνια. Έχουν επεκτείνει τη δραστηριότητά τους πέρα από την Ευρώπη, φτάνοντας σε χώρες της Λατινικής Αμερικής, που είναι οι κύριοι προμηθευτές της αγοράς λευκής σκόνης.

Οι συντάκτες της έκθεσης συνιστούν περισσότερη συνεργασία μεταξύ των διαχειριστών λιμένων, των αστυνομικών, των ναυτιλιακών εταιρειών και των τελωνειακών πρακτορείων κατά μήκος δημοφιλών οδών κυκλοφορίας, όπως αυτές μεταξύ Λατινικής Αμερικής, Δυτικής Ευρώπης και Δυτικών Βαλκανίων.

«Πρέπει να περάσουμε από την απλή εξέταση της ασφάλειας των λιμανιών στην παρακολούθηση και τη διακοπή των διεθνών ροών», πρόσθεσε ο Scaturro.

Σχετικά άρθρα


Σχόλια

Προσθήκη σχολίου