Εκατομμύρια ευρώ από φόρους αλβανών πολιτών επενδύονται σε θέρετρο του Samir Mane στην Παλάσα

Εκατομμύρια ευρώ από φόρους αλβανών πολιτών επενδύονται σε θέρετρο του Samir Mane στην Παλάσα

Στις 18 Μαρτίου, το πολυτελές θέρετρο «Green Coast» στην παραλία της Παλάσας ανακοίνωσε στους πελάτες του για επιπλέον υπηρεσίες αυτή τη νέα τουριστική περίοδο, συμπεριλαμβανομένου ελικοδρομίου.

Το ελικοδρόμιο είναι χτισμένο λίγα μόλις μέτρα μακριά από το θέρετρο, στο Δέλτα του Ρεύματος της Παλάσας - ένα φυσικό μνημείο που προστατεύεται από το νόμο.

Ασφαλτωμένος δρόμος χωρίζει τον διάδρομο προσγείωσης από ένα συγκρότημα κτιρίων υπό κατασκευή, το οποίο αναμένεται να λειτουργήσει ως κέντρο υγείας, αστυνομικό τμήμα και συνοριακό σημείο διέλευσης για την εξυπηρέτηση των ελίτ τουριστών με γιοτ.

Οι νέες αυτές υπηρεσίες δεν αποτελούν επένδυση του «Green Coast» - αλλά μέρος του νεότερου έργου του Αλβανικού Ταμείου Ανάπτυξης με κόστος για τους Αλβανούς φορολογούμενους 93,8 εκατ. λεκ (762 χιλιάδες ευρώ).

Έγγραφα που εξασφάλισε το BIRN δείχνουν ότι αυτή δεν είναι η μοναδική επένδυση με δημόσιο χρήμα υπέρ του ιδιωτικού θερέτρου του ομίλου «Balfin» που ανήκει στον επιχειρηματία Samir Mane.

Από τον Ιανουάριο του 2021, όταν η χώρα καταλήφθηκε από το δεύτερο κύμα της πανδημίας COVID-19, άρχισε να υλοποιείται παράλληλα στην ίδια περιοχή ένας άλλος διαγωνισμός αξίας 499,7 εκατομμυρίων λεκ [4 εκατ. ευρώ] για την κατασκευή προβλήτας μήκους 46 μέτρων, παραλιακού δρόμου, δημόσιου χώρου στάθμευσης καθώς και δρόμου δύο λωρίδων 548 μέτρων.

Τα δύο έργα που τέμνονται κοντά στο θέρετρο «Green Coast» χρηματοδοτούνται από το Αλβανικό Ταμείο Ανάπτυξης με νικήτρια την εταιρεία «Gjikuria».

Τα στοιχεία που έδωσε το BIRN δείχνουν επίσης ότι οι εργασίες για τα έργα αυτά ξεκίνησαν χωρίς άδεια και βλάπτουν ανεπανόρθωτα το φυσικό μνημείο «Δέλτα του Ρεύματος της Παλάσας».

Από τον Οκτώβριο του 2020 έως τον Ιανουάριο του 2021, η Υπηρεσία Προστατευόμενων Περιοχών στην Αυλώνα συμμετείχε σε μάχη για να σταματήσουν οι εργασίες στο μνημείο της φύσης, αλλά οι πολυάριθμες καταγγελίες της έπεσαν στο κενό.

Ποινική διαδικασία για «σπατάλη γης» δρομολογήθηκε μόλις στα τέλη Φεβρουαρίου - αλλά οι κάτοικοι της περιοχής λένε ότι η ζημιά είναι ήδη μη αναστρέψιμη.

«Το 80% του δρόμου έχει ήδη ανοίξει», είπε ο Μάρκο Ντάφλλα, κάτοικος της Παλάσας. «Πήγαν και ισοπέδωσαν το μέρος παρόλο που είναι προστατευόμενη περιοχή και δεν επιτρέπεται να βάλουν ούτε καρφί», πρόσθεσε.

Το Αλβανικό Ταμείο Ανάπτυξης δεν απάντησε στο άμεσο ερώτημα εάν τα δαπανηρά έργα εξυπηρετούν μια και μόνο επιχείρηση όπως το «Green Coast», αλλά τα συνέκρινε με άλλες παρεμβάσεις στο νότο με στόχο την ενίσχυση της «Γαλάζιας Οικονομίας» και την εκμετάλλευση των τουριστικών δυνατοτήτων της περιοχής.

Με γραπτή απάντηση, ο εκτελεστικός διευθυντής του Ταμείου, Dritan Agolli, αρνήθηκε τις κατηγορίες ότι το έργο επηρεάζει το φυσικό μνημείο.

Η εταιρεία «Green Coast» είπε στο BIRN ότι το ελικοδρόμιο και άλλες υπηρεσίες είναι δημόσιες επενδύσεις που χρησιμεύουν ως εγκαταστάσεις για τους κατοίκους και τους παραθεριστές της.

«Στην εν λόγω περιοχή υπάρχει επίσης ένα κέντρο υγείας, αστυνομικό τμήμα, τα οποία η Green Coast έχει διαθέσει ως διευκόλυνση για τους κατοίκους και τους παραθεριστές της, αλλά όχι ως δομές ή ιδιοκτησίες της. Με τον ίδιο τρόπο προωθούμε και άλλα δημόσια έργα ή επενδύσεις όπως το αεροδρόμιο της Αυλώνας ή η σήραγγα του Λογαρά που θα κατασκευαστεί σύντομα, ως μια μορφή γρήγορης πρόσβασης στο θέρετρο και που αποτελούν εγκαταστάσεις για κατοίκους ή υποψήφιους αγοραστές», είπε η Green Coast

Δεν ήταν δυνατή η επικοινωνία με την εταιρεία "Gjkuria" για σχολιασμό και δεν απάντησε σε ερωτήσεις που έστειλε το BIRN στο δημόσιο email που αναφέρεται στην ιστοσελίδα της.

Το συγκρότημα «Green Coast» βρίσκεται καταλαμβάνει μια έκταση 185.000 τετραγωνικών μέτρων παρθενικής παραλίας, γνωστή ως Δραλέος. Το 2015, η κυβέρνηση με επικεφαλής τον Έντι Ράμα έδωσε στο συγκρότημα την ιδιότητα του στρατηγικού επενδυτή στον τομέα του τουρισμού.

Τον Σεπτέμβριο του 2019 έως τον Οκτώβριο του 2020, το Αλβανικό Ταμείο Ανάπτυξης προκήρυξε δύο διαγωνισμούς για επενδύσεις υποδομής στην παραλία.
Στις 27 Σεπτεμβρίου 2019, η εταιρεία «Gjikuria» ανακηρύχθηκε νικήτρια του διαγωνισμού με προσφορά 93,8 εκατ. λεκ [χωρίς ΦΠΑ].
Σύμφωνα με το έγγραφο του διαγωνισμού, το πολυλειτουργικό κέντρο θα λειτουργεί ως κέντρο υγείας, αστυνομικό τμήμα και συνοριακό σημείο διέλευσης. Ο διαγωνισμός προβλέπει επίσης την κατασκευή ενός σημείου παρατήρησης καθώς και την αποκατάσταση ενός χώρου στάθμευσης πέρα από τους Δρυμάδες.

Ο δεύτερος διαγωνισμός του Αλβανικού Ταμείου Ανάπτυξης στις 8 Οκτωβρίου 2020 συμμετείχαν 7 εταιρείες, αλλά έξι από αυτές αποκλείστηκαν και νικήτρια αναδείχθηκε η συγχώνευση των εταιρειών «Gjikuria» και «Albavia» με προσφορά 499,7 εκατ. ALL.

Στις 26 Νοεμβρίου 2020, μια από τις αποκλεισμένες εταιρείες, η «Curri» κατέθεσε μήνυση στην Εισαγγελική Επιτροπή, υποστηρίζοντας ότι το Ταμείο ευνοούσε την εταιρεία «Gjikuria».

Ωστόσο, η Επιτροπή Δημοσίων Συμβάσεων απέρριψε την καταγγελία και στις 6 Ιανουαρίου 2021, το Αλβανικό Ταμείο Ανάπτυξης σύναψε τη σύμβαση με τη συγχώνευση των φορέων «Gjikuria» και «Albavia».

Ο χώρος στάθμευσης αναμένεται να διαθέτει 144 θέσεις για αυτοκίνητα καθώς και αριθμό θέσεων για λεωφορεία, ποδήλατα και κατασκηνωτές. Κοντά στην προβλήτα περιλαμβάνεται επίσης μια παραλία με ομπρέλες, ντους, τουαλέτες και πύργους παρατήρησης.

Σε δεύτερη απάντησή του στο BIRN, το Ταμείο ανέφερε ότι το έργο αστικής ανάπτυξης ύψους 499,7 εκατομμυρίων ALL είχε ζητηθεί από τον Δήμο Χιμάρας και περιλάμβανε, εκτός από την παραλία Παλάσα, τους Δρυμάδες και το Λιβάδι.

Στις 9 Απριλίου, το Αλβανικό Ταμείο Ανάπτυξης διέψευσε κατηγορηματικά ότι οι εργασίες για το έργο αυτό είχαν ξεκινήσει.

Σχετικά άρθρα


Σχόλια